آی بی ام: Watson پزشک شما خواهد بود

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
IBM برای تبدیل واتسون به یک ابزار پزشکی مؤثر؛ قابلیت‌ این ابرکامپیوتر را در پردازش کلان‌داده مربوط به تصاویر پزشکی اسکن‌شده و بررسی سوابق پزشکی افراد توسعه می‌دهد.
تبلیغات

IBM در حال کار روی طرحی است که ابرکامپیوتر Watson را به ابزاری بسیار کارآمدتر برای پزشکان تبدیل می‌کند. IBM قصد دارد از این پلت‌فرم برای آنالیز داده‌های تصویری پزشکی استفاده کند تا توانایی شناخت وضعیت‌ نرمال اعضای سالم بدن را به دست آورد. پس از آن باید قادر به تشخیص بروز تغییرات غیرمعمول در تصاویر اسکن‌شده باشد تا بتواند پزشک‌ را به ناحیه‌ی مشکوک راهنمایی کند. اگر این داده‌ها با سوابق پزشکی هر بیمار تلفیق شود، فرآیند درمان در شرایط بحرانی می‌تواند سریع‌تر و موثرتر باشد.

IBM امیدوار است از کل پولی که در موضوع فروش واتسون به عنوان ابزار محاسباتی بسیار قوی با کاربری عمومی سرمایه‌گذاری کرده، سود ببرد. تنها مشکل این است که به اعتقاد IBM؛ هر مسئله‌ای در جهان را می‌توان با کلان‌داده (Big data) حل کرد، البته اینجا شاید هم واقعا جواب بدهد. به هر حال شرکت‌های دیگری نیز کارهای مشابه انجام می‌دهند؛ از‌ جمله Zebra Medical که همین کار را در مورد تصاویر X-ray انجام می‌دهد. این سیستم همچنین اجازه می‌دهد بیماران تصویر CT scan خود را نیز برای نظر ثانویه آپلود کنند.

یکی از سیستم‌های در حال‌ توسعه IBM؛ «ابزار پشتیبان پزشک عمومی» است، که به نظر می‌آید بخش زیادی از فشار ذهنی امور تکراری پزشکان را حذف می‌کند. اگر تشخیص داده شود بیماری تومور دارد، Watson داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند تا یک طرح مراقبت‌های درمانی شخصی‌سازی‌شده و منحصر به بیمار مورد نظر را ایجاد کند. سیستم دیگری به اورژانس‌ کمک خواهد کرد تا خونریزی مغزی را از طریق تطبیق و یافتن الگو میان داده‌های اسکن‌شده و سوابق مشابه تشخیص دهد. اگرچه همیشه این نگرانی وجود دارد که گوگل به وسیله هوش مصنوعی DeepMind بتواند در جلب توجه جدی حوزه درمان پیروز شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات