پاناسونیک پنل IPS LCD را با کنتراست استاتیک 1:1000000 معرفی کرد

یک‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پاناسونیک پنل IPS LCD جدیدی توسعه داده که بر اساس ادعای سازنده دارای نسبت کنتراست یک‌ به یک‌میلیون است.
تبلیغات

پاناسونیک مدعی است پنلی از نوع IPS-LCD تولید کرده که دارای نسبت کنتراست تصویر 1:1000000 است. کنتراست تصاویر به تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین تصویری که یک تلویزیون می‌تواند نشان دهد، اطلاق می‌شود.

همچنین می‌توان نسبت رنگ سفید به رنگ سیاه را نسبت کنتراست تصویر خواند. بنا بر اطلاعات ارائه‌شدهِ عدد مورد نظر برای نسبت کنتراست مربوط به کنتراست نیتیو یا استاتیک است و برخلاف سایر تولیدکنندگان تلویزیون و مانیتور که همواره برای گمراه کردن کاربران از کنتراست داینامیک استفاده می‌کنند، پنل جدید IPS LCD پاناسونیک این‌چنین نیست. در صورتی که ادعای پاناسونیک مبنی بر توسعه‌ی چنین پنلی با نسبت کنتراست تصویر استاتیک صحت داشته باشد، در این صورت با یکی از بهترین پنل‌های IPS LCD موجود در بازار با نسبت کنتراست تصویر بالا روبرو هستیم.

کمپانی‌ها امروزه معمولا کنتراست پنل‌های نمایشی خود را همان کنتراست داینامیک اعلام می‌کنند. کنتراست داینامیک اعداد بسیار بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از طریق تغییر روشنایی پس‌زمینه نسبت به تصویر به نمایش گذاشته‌شده به دست می‌آید، حال آنکه این عدد در مورد کنتراست صحیح نیست. با توجه به این موضوع در صورتی که ادعای پاناسونیک صحیح باشد، شاهد رونمایی از یک پنل نمایشی خوب با کنتراست بسیار بالا هستیم.

برای درک بهبود تصویر در پنل نمایشی جدید پاناسونیک، باید بدانیم که معمولا بهترین پنل‌های IPS LCD یا TN موجود در بازار از نسبت کنتراست استاتیک تصویر 1:1200 بهره می‌برند. این فاکتور در مورد VA LCD حدود 1:5000 است. حال با توجه به کنتراست استاتیک تصویر پنل جدید پاناسونیک می‌توان متوجه شد که چرا رونمایی از این پنل مهم است.

پاناسونیک اعلام کرده چنین کنتراست تصویر بالایی را با استفاده از سلول‌های نوری جدید قابل تنظیم به دست آورده است. سلول‌های جدید مورد استفاده از کریستال مایع تشکیل شده‌اند که از این نظر تفاوتی با سلول‌های رنگی تنظیم شونده در نمایشگر‌ها ندارند. با قرار گرفتن سلول‌های تنظیم شونده‌ی نوری جدید در پشت سلول‌های پنل IPS، مانیتور قادر است انتقال نور در ازای هر پیکسل را کنترل کند. پاناسونیک همچنین به این نکته اشاره کرده که این فناوری، مشکل نشت نور در پیکسل‌های همسایه را نیز حل کرده است و چنین مشکلی در فناوری جدید وجود ندارد.

پاناسونیک مدعی است با استفاده از فناوری جدید، نمایشگر‌های مبتنی بر این تکنولوژی قادرند همواره با روشنایی ۱۰۰۰ کاندلا در متر مربع کار کنند. هرچند در کاربردهای معمولی این میزان از نوردهی بسیار زیاد است، پاناسونیک این پنل را برای استفاده در کاربردهای صنعتی و تبلیغاتی توسعه داده است. روشنایی بالا و کنتراست زیاد تصویر در این پنل نمایشی می‌تواند استفاده از آن را زیر نور مستقیم آفتاب به یک گزینه‌ی خوب تبدیل کند.

پاناسونیک در پی آن است تا با هدف قراردادن حوزه‌های خاص بازار برای نمایشگر‌های خود، پیش از آنکه دیر شود درآمدزایی کند. به‌طور حتم هزینه‌ی ساخت این ال‌سی‌دی بسیار بالاتر از نمونه‌های معمول خواهد شد. فناوری جدید پاناسونیک برای نمایشگر‌ها با کنتراست بالا، پتانسیل استفاده از آن برای نمایش محتوای HDR را فراهم می‌کند.

پاناسونیک اعلام کرده است با توجه به امکان تولید این پنل‌ها با تجهیزات کنونی، انتظار می‌رود در ژانویه سال آینده شاهد رونمایی از نسخه‌های اولیه باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات