حذف رشته‌هایی که برای بازار کار جذابیت ندارند

شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته‌های دانشگاهی را که برای بازار کار جذابیتی ندارند، حذف خواهد کرد.
تبلیغات

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قصد دارد رشته‌هایی را که برای بازار کسب‌وکار جذابیتی ندارند، از لیست رشته‌های دانشگاهی حذف کند.

شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «به استناد ماده‌ی ۸ طرح آمایش آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ما یک طرح اجرایی را در دست تدوین داریم که بر اساس آن رشته‌هایی را که از نظر دانش‌آموختگان در بازار اشباع شده‌اند، بررسی کنیم و در خصوص صدور مجوزها دقت بیشتری کنیم.»

البته دانشگاه‌هایی که مأموریت ملی و فراملی دارند، به دلیل سیاست‌ها و وظایف خود، ممکن است برخی از رشته‌ها را کماکان داشته باشند ولی دانشگاه‌های دیگر لیست رشته‌های مورد درخواستشان بر اساس نیاز بازار اولویت‌بندی شده است تا وزارت علوم به وظیفه‌ خود در تعادل و ارتباط رشته‌های دانشگاهی و بازار کار عمل کند.»

بر اساس آخرین آمارها، رشته‌های محیط زیست با بیش از ۴۹ درصد بیکاری، رایانه با بیش از ۳۹ درصد بیکاری، صنعت فرآوری با بیش از ۳۲ درصد بیکاری، معماری و ساختمان بیش از ۲۵ درصد بیکاری و علوم طبیعی بیش از ۲۲ درصد بیکاری، به ترتیب دارای بیشترین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌های اخیر را به خود اختصاص داده‌اند.

برخی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان معتقدند در رشته‌هایی که بازار اشباع است، نباید دانشجو جذب شود و این رشته باید از لیست رشته‌های دانشگاهی حذف شوند. در مقابل بعضی معتقدند دانشجو باید در انتخاب رشته خود و تحصیل در رشته‌ دانشگاهی مورد علاقه مختار باشد و در هر رشته دانشگاهی که خواست بتواند تحصیل کند.

ناظمی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در این‌ باره اعلام کرد: «تعداد زیادی از رشته‌های دانشگاهی بدون ملاحظات و توجه به ظرفیت پذیرش، یا بدون دقت به ظرفیتی که برای آن‌ها در بازار کار وجود دارد، در لیست رشته‌های دانشگاهی قرار گرفته‌اند. به همین خاطر اکنون با انبوه و تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلانی که بازار کار آن‌ها اشباع‌ شده است و بیکار شده‌اند، روبرو هستیم . از طرف دیگر به خاطر ازدیاد دانشجو نیز آموزشی که با آن‌ها داده شده با افت کیفیت همراه بوده است.»

او ادامه داد: «حذف کردن نمی‌تواند سیاست درستی باشد و باید تعداد دانشجوی قابل پذیرش و تعداد دانشگاه‌های دارای این رشته‌های دانشگاهی کاهش یابد.»

میرزاده، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع گفت:‌ «دانشجویان باید بر اساس نیاز جامعه تدریس و تربیت شوند. ما نمی‌توانیم بدون هدف دانشجو تربیت کنیم. ما نمی‌توانیم فقط به صرف داشتن صندلی خالی و استاد بی‌کار، دانشجو بپذیریم. می‌‌توانیم با جابجایی رشته‌های دانشگاهی بین استان‌هایی که مشکلات اشتغال در آن‌ها حل شده است، این موضوع را حل کنیم. اگر نیاز به قانون باشد، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش همکاری خواهند کرد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات