گودزیلای جاده ها در گذر زمان؛ تاریخچه نیسان GT-R

شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
بیش از ۶۰ سال قدمت، برای نیسان اسکای لاین موفقیت بزرگی است، خودرویی که امروزه با نام GT-R و با لقب گودزیلا، سوپراسپرت‌های میلیون دلاری جهان  خودرو را به چالش می‌کشد.
تبلیغات

هرچند نیسان GT-R مدرن از سال ۲۰۰۸ ظهور کرد و با شکستن رکوردهای سرعت در جای‌جای جهان بر سر زبان‌ها افتاد و از طرفی مدل قبلی آن در سری فیلم‌های سریع و خشن Fast and Furious چشم‌ها را خیره کرد؛ اما به‌ این راحتی نمی‌توان از تاریخچه‌ی آن صرف نظر کرد.

GT-R

از سویی دیگر باید این واقعیت را قبول کرد که تا قبل از سال‌های ۲۰۰۰، نزدیک به ۴۰ سال، نیسان GT-R صرفا یک خودروی سریع روی جلد مجله‌های ژاپنی بود و هوادارانی به این اندازه مشتاق، در سطح جهانی نداشت.

nissan 1957

نسل اول نیسان اسکای‌لاین ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴

اولین نیسان با نام اسکای‌لاین در سال ۱۹۵۷ عرضه شد. در آن دوران نیسان زیر سایه خودروسازان بزرگ ژاپن همچون تویوتا قرار داشت و تولید اسکای‌لاین برای این برند، آغازگر فصل تازه‌ای بود. در آن روزها هدف این کارخانه، صرفا بقا در بازار بود و ساخت خودرویی اسپرت و پرشتاب در برنامه‌های آن دیده نمی‌شد. 

اسکای‌لاین اولیه، با نام کامل Prince Skyline ALSID بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴ بیش از ۳۳ هزار دستگاه فروش داشت و برای نیسان یک موفقیت کامل محسوب می‌شد. خودرویی الهام گرفته از نمونه‌های آمریکایی هم‌کلاس خود که با فضایی مناسب برای سرنشینان و پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری در زمان خود، برای اقشار متوسط جامعه مناسب و مورد‌پسند واقع شد. از دیگر نکات مهم در این خودروی کلاسیک ژاپنی، همکاری طراح بزرگ ایتالیایی آقای جیووانی میچلوتی Giovanni Michelotti بود که بعد‌ها طرح‌های افسانه‌ای ایشان در فراری، مازراتی و خصوصا بی‌ام‌و مدل ۲۰۰۲، او را به چهره‌ای جاودانه در تاریخ خودروسازی جهان تبدیل کرد.

نسل اول  جی‌تی‌آر   ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲

ترکیب GT-R به‌عنوان لقبی برای یک خودروی اسپرت و اهل مسابقه، برای اولین بار روی نسل دوم اسکای‌لاین که از ۱۹۶۹ تولید شد، قرار گرفت. موتورشوی توکیو ۱۹۶۸ فرصتی برای نمایش این خودرو بود که بعد‌ها با داشتن ۲ در به جای ۴ در و حالتی کوپه‌مانند در بدنه عرضه شد. قلب تپنده این درنده ژاپنی را پیشرانه ۲‌‌‌‌‌ لیتری ۶‌‌‌‌‌ سیلندر خطی به قدرت ۱۶۰ اسب بخار تأمین می‌کرد که با کد S20 شناخته می‌شد. این خودرو، هاکوسوکا Hakosuka لقب گرفت که مخفف ژاپنی واژه‌های جعبه و اسکای‌لاین (به معنی خط افق) است.

 اولین GT-R توان رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت داشت و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۶ ثانیه طی می‌کرد. از این خودرو بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ نزدیک به ۲۰۰۰ دستگاه تولید شد و در مسابقات جایزه بزرگ JAF (فدراسیون اتومبیل‌رانی ژاپن) موفقیت‌های زیادی کسب کرد.

gtr 1976

نسل دوم جی‌تی‌آر ۱۹۷۳

نسل دوم GT-R از ۱۹۷۳ معرفی شد و برای اولین بار، صرفا به‌صورت ۲ در کوپه عرضه شد. پیشرانه ۲ لیتری S20 قلب تپنده این خودرو بود و گیربکس ۵ سرعته دستی روی آن قرار می‌گرفت. برخلاف نسخه قبلی، این مدل در امریکا و دیگر نقاط جهان عرضه شد و به دلیل استفاده از ترانه‌ای غربی در تبلیغات آن، به نام «Ken & Mary» (نام خواننده‌های این ترانه) شهرت‌ یافت.

این خودرو فروش خوبی در بازارهای خارج از ژاپن نداشت و در امریکا به دلیل بحران سوخت و در اروپا به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ایمنی آن زمان، عرضه ناموفقی تجربه کرد.

GT-R 1980

نسل سوم  جی‌تی‌آر   ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴

بیش از ۱۶‌ سال گذشت تا نیسان، شکست نسل قبل GT-R را فراموش کند و از ۱۹۸۹ طرحی تازه بر این نام بزند. در این زمان، نیسان دیگر خودروسازی عادی و منحصر به ژاپن نبود و در جای‌جای جهان شهرت خوبی داشت؛ اما در سبد محصولات خود، خودرویی اسپرت و جوان‌پسند را کم داشت.

نسل سوم GT-R با سامانه دودیفرانسیل مدرن ATTESA و سیستم تعلیق بهینه‌سازی شده نیسان حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. پیشرانه توربوشارژ ۲.۶ لیتری، ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت و گشتاور ۳۵۲ نیوتن‌متر تأمین می‌کرد. در آن زمان، شتاب خیره‌کننده‌ی صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۵.۶ ثانیه و توانایی طی مسافت ۴۰۰ متر در ۱۴ ثانیه، برای خودرویی در این کلاس جالب توجه بود. نسخه دیگری از این خودرو برای مسابقات کلاس A فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) در سال ۱۹۹۱ آماده شد که با ۵۵۰ اسب بخار قدرت،  رقابت‌های ۲۴ ساعته اسپانیا را فتح کرد.

این نسل از نیسان اسکای‌لاین بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ یک موفقیت تمام‌عیار بود و بیش از ۴۳ هزار دستگاه از آن تولید و فروخته شد.

gtr 1985

نسل چهارم جی‌تی‌آر   ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷

نسل بعدی GT-R با همان پیشرانه نسل قبل و با اندکی بهینه‌سازی در بدنه و سیستم تعلیق در سال ۱۹۹۵ با کد R33 عرضه شد. در مدل جدید گشتاور اندکی  افزایش و توان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۵ ثانیه کاهش یافته بود. اما زمانی شهرت GT-R عالم‌گیر شد که رکورد ۷ دقیقه و ۵۹ ثانیه را در پیست جهنم سبز آلمان، نوربرگ‌رینگ Nürburgring ثبت کرد.

نسخه دیگری از این خودرو با کد R400 در سال ۱۹۹۷ عرضه شد که به لطف توربوشارژ‌های قدرتمندتر نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این مدل دقیقا ۴ ثانیه اندازه‌گیری شد. تنها ۴۴ دستگاه R400  تولید شده بود؛ اما لقب گودزیلا برای آن در نشریات استرالیایی به کار گرفته شد.

gtr 1998

نسل پنجم  جی‌تی‌آر   ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲

بعد از موفقیت نسل‌های گذشته، نیسان تصمیم گرفت خودرویی با رویکرد کاملا جدی در بحث توانایی‌های فنی یک ماشین اسپرت به کار گیرد و نسل پنجم GT-R را با کد R34 در سال ۱۹۹۹ عرضه کند. مدل جدید از تأخیر توربوی کمتری بهره‌مند بود و پیشرانه ۲۷۶ اسب بخاری آن، شتاب‌گیری بهتر و گشتاور بالاتری داشت. R34 گیربکس ۵ سرعته مدرن نیسان را در اختیار داشت و در بحث آیرودینامیک فوق‌العاده بود. کاهش وزن خوبی برای آن انجام ‌گرفته بود و بالچه عقب آن از فیبر کربن ساخته می‌شد. کابین این نسل از GT-R فضای مناسبی داشت؛ درحالی‌که نسبت به مدل قبلی طول بدنه آن کاهش یافته بود.

حضور این خودرو در سری فیلم‌های سینمایی سریع و خشن Fast and Furious، شهرت آن را چند برابر و دوستداران خودروهای پرشتاب را متوجه یک ابرخودروی غیرآلمانی و غیر ایتالیایی کرد.

gtr 2008

نسل ششم  ۲۰۰۸ تا کنون

نسل امروز GT-R بدون شک، افسانه‌ای ماندگار در تاریخ خودروسازی جهان است. خودرویی که بعد از ۶ سال از توقف تولید نسل قبلی، در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد و از هر نظر مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. این خودرو برای سهولت فروش، دیگر اسکای‌لاین نامیده نشد و صرفا عبارت GT-R روی بدنه آن دیده می‌شد. این خودرو با کد R35 و با آستانه قیمت تنها ۷۸ هزار دلار، خیلی زود در بازار امریکا جای خود را باز کرد.

مدل عرضه شد در سال ۲۰۰۸، با پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری مجهز به توربوشارژ دوگانه، قدرت ۴۸۰ اسب بخار و گشتاور ۵۸۳ نیوتن‌متر تأمین می‌کرد و گیربکس ۶ سرعته دستی مدرن نیسان با دو کلاچ به همراه داشت. این خودرو در بحث سیستم‌‌های کامپیوتری کنترلی خصوصا ECU فراتر از انتظار و بسیار هوشمند بوده و تا امروز، بارها ارتقا یافته است. 

پس از ۹ سال از عرضه این نسل، نیسان GT-R همچنان تولید می‌شود و مدل پایه آن، با همان پیشرانه ۳.۸ لیتری، ۵۶۵ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر‌ در ساعت ۳.۲ ثانیه فراهم می‌کند. سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت برای این خودرو دست‌یافتنی است و نسخه ارتقا یافته آن با پسوند نیسمو Nissmo و تجهیزات کامل هم‌اکنون با قدرت ۶۰۰ اسب بخار و شتاب صفر تا صد کیلومتر‌ در ساعت ۲.۹ ثانیه، به قیمت ۱۷۶ هزار دلار فروخته می‌شود.

 فیلم کوتاه مروری بر تاریخچه خودروهای نیسان اسکای‌لاین :

 

دانلود 360p  720p

nissan 1957
GT-R 1980
GT-R
gtr 2008
gtr 1976
gtr 1985
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات