گوگل دو ساعت هوشمند پرچم‌دار ابتدای سال ۲۰۱۷ رونمایی خواهد کرد

جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بنا بر گفته‌ی مدیر بخش اندروید ور در گوگل، غول جستجو در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ میلادی دو ساعت هوشمند پرچم‌دار مبتنی بر Android Wear 2.0 رونمایی خواهد کرد.
تبلیغات

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط جف چانگ، مدیر بخش اندروید ور، گوگل در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی دو ساعت هوشمند پرچم‌دار مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ور ۲.۰ رونمایی خواهد کرد. چانگ در گفتگو با ورج به این نکته اشاره کرد که این دو ساعت هوشمند اولین پوشیدنی‌هایی خواهند بود که مبتنی بر نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اندروید ور روانه‌ی بازار خواهند شد.

پیش از این نیز شایعاتی در رابطه با عرضه‌ی این ساعت‌های هوشمند توسط گوگل منتشر شده بود، اما گوگل ساعاتی پیش رسما رونمایی از این محصولات را تأیید کرد. رونمایی از این محصولات را باید تلاشی از جانب گوگل برای متقاعد کردن کاربران در رابطه با کارایی گجت‌های پوشیدنی، مخصوصا ساعت‌های هوشمند و همچنین وجود تقاضا برای این محصولات خواند.

ساعت‌های هوشمند جدید تحت برند گوگل یا پیکسل راهی بازار نشده‌اند و کمپانی توسعه‌دهنده‌ی این ساعت‌های هوشمند، برند خود را با این محصولات همراه خواهد کرد. چانگ بدون اشاره به نام تولیدکننده‌ی این ساعت هوشمند، تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که کمپانی مورد نظر پیش از این نیز فعالیت‌هایی در حوزه‌ی تولید ساعت‌های هوشمند در کارنامه دارد که شامل طراحی سخت‌افزار و همچنین ترکیب نرم‌افزار در ساعت‌های هوشمند هستند. وی تولید این ساعت‌های هوشمند را شبیه به همکاری گوگل با سایر کمپانی‌ها برای تولید محصولات سری نکسوس خوانده است.

پس از رونمایی از دو ساعت هوشمند جدید گوگل، سایر ساعت‌های هوشمند موجود در بازار که مبتنی بر اندروید ور هستند، بروزرسانی جدید این سیستم‌عامل را که با نام Android Wear 2.0 منتشر شده است، دریافت خواهند کرد. پلتفرم جدید ساعت‌های هوشمند گوگل قابلیت‌های جدیدی را به این سیستم‌عامل اضافه کرده است که از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به عدم نیاز به ارتباط با گوشی برای کار، پشتیبانی از اندروید پی و همچنین امکان استفاده از دستیار صوتی هوشمند گوگل اشاره کرد که پیش از این نیز در گوشی‌های هوشمند سری پیکسل و همچنین بلندگوی Google Home شاهد آن بودیم.

البته باید به این نکته اشاره کرد که تمام ساعت‌های هوشمند مبتنی بر اندروید ور بروزرسانی جدید را دریافت نخواهند کرد، حال آنکه جدیدترین مدل‌های عرضه‌شده به بازار در لیست دریافت بروزرسانی اندروید ور ۲.۰ قرار دارند. برخی ویژگی‌های اضافه‌شده نظیر اندروید پی نیازمند ماژول‌های سخت‌افزاری مشخصی هستند. چانگ به این نکته اشاره کرد که ساعت هوشمند ال‌جی با نام Urban Watch 2nd Edition، از NFC پشتیبانی می‌کند؛ این موضوع در مورد محصولات جدید گوگل نیز صادق است، هر چند بهره‌گیری از این ویژگی در حال حاضر یک امر ضروری برای شرکای تولیدکننده‌ی محصولات مبتنی بر اندروید ور نیست.

گوگل پنجمین و به بیان بهتر آخرین نسخه‌ی پیش نمایش اندروید ور ۲.۰ را در ماه ژانویه منتشر خواهد کرد که انتظار می‌رود در این نسخه شاهد رونمایی از اندروید پی و همچنین Google Assistant باشیم. چانگ به این نکته اشاره کرده است که اندروید ور ۲.۰ را می‌توان در کنار گجت‌های مبتنی بر iOS نیز استفاده کرد. البته با وجود تفاوت تجربه‌ی کاربری از اندروید ور ۲.۰ در اندروید و iOS، قابلیت اندروید پی در دو پلتفرم گوشی‌های هوشمند پشتیبانی می‌شود.

پس از آنکه گوگل دو ساعت هوشمند پرچم‌دار خود را رونمایی و روانه‌ی بازار کرد، سایر تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند نیز طی سال ۲۰۱۷ محصولات جدیدی در اختیار کاربران قرار خواهند داد. انتظار می‌رود شرکای گوگل در جریان برگزاری CES و نمایشگاه تجاری Baseworld که در اواخر سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود، به رونمایی از محصولات خود اقدام کنند.

با وجود تلاش کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری، ساعت‌های هوشمند نتوانسته‌اند موجی به بلندی گوشی‌ها در بازار فناوری ایجاد کنند. فیت‌بیت به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی پوشیدنی‌ها مخصوصا در حوزه‌ی دستبندهای سلامتی، اخیرا با خرید Pebble نشان داد درصدد ورود به حوزه‌ی ساعت‌های هوشمند است. سامسونگ را نیز باید از جمله‌ی رقبای اصلی خواند که از اندروید ور استفاده نمی‌کند. اپل تاکنون دو نسل از ساعت هوشمند خود را راهی بازار کرده است، از این‌رو تمام این اخبار را نمی‌توان خبر خوشی برای گوگل خواند که دو سال و نیم اخیر را برای توسعه‌ی اندروید ور و کسب موفقیت برای آن صرف کرده است.

چانگ همکاری با شرکای سخت‌افزاری متعدد برای تولید ساعت‌های هوشمند مبتنی بر اندروید ور را برای غول جستجو مفید خوانده است. وی در این خصوص می‌گوید:

گوگل از طریق همکاری با توسعه‌دهندگان ساعت‌های هوشمند، تنوع گسترده‌ای برای محصولات اندروید ور ایجاد کرده است که از طریق آن بتوان سلایق افراد مختلف را به کار گرفت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات