۸ روش تعیین کننده برای بازاریابی در سال ۲۰۱۷

شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
روش‌های بازاریابی و خواست‌های مخاطبان، سال به سال در حال تغییر است و سال ۲۰۱۷ نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.
تبلیغات

بازاریابی در اصل به معنای برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان با هدف فروش محصول یا سرویس است. با این حال، گاهی پیدا کردن راه‌های جدید و هیجان‌انگیز برای ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید از شما پیچیده می‌شود. در دنیایی که در تسخیر شبکه‌های اجتماعی است، باید از تکنیک‌هایی با تکنولوژی بالا و بر مبنای اطلاعات برای بازاریابی استفاده شود. به همین دلیل است که هنوز هم بهترین راه برای بازاریابی، برقراری ارتباط انسان‌محور است.

گرایشات مردم در سال ۲۰۱۷ به بازاریاب‌ها کمک خواهد کرد تا مصرف‌کنندگان را با استفاده از روش‌های جدید بازاریابی و ارتقاء دسترسی خود به دیگران، بیشتر درگیر کنند. این تکنیک‌ها نباید در تعارض با اساسی‌ترین ابعاد طبیعت انسان باشند. با در پیش گرفتن این رویه، بازاریاب‌ها می‌توانند با طراحی تبلیغات منسجم و صرفه‌جویی در هزینه، به‌صورت مشترک با مصرف‌کنندگان نفع ببرند.

۱. استفاده از بازاریابی بومی

جو پالیزی (Joe Pullizzi)، یک کارشناس در حوزه‌ی بازاریابی محتوا، بر این باور است که تبلیغات بومی (Native Advertising) مانند دروازه‌ی ورود به بازاریابی محتوا است. اگر شما هم یک بازاریاب تیزبین باشید، باید از بازاریابی بومی استفاده کنید. میزان هزینه‌ی صرف شده در حوزه‌ی بازاریابی بومی، امسال از رقم ۷.۹ میلیارد دلار فراتر رفته است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲۱ میلیارد دلار برسد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند گسترش تبلیغات بومی روی پلتفرم‌های آنلاین روز به روز بیشتر خواهد شد.

بازاریاب‌ها نیز علاقه‌ی زیادی به استفاده از این تکنیک دارند. تبلیغات بومی تجربه‌ی مصرف‌کننده را مختل نمی‌کند، از این‌رو آن‌ها نمی‌توانند تفاوتی بین تبلیغات هزینه‌بر و محتوای سایت قائل شوند. در این نوع بازاریابی، محتوا عموما سودمند و جالب است و قشر خاصی از مخاطبان را هدف قرار می‌دهد. ویژگی‌هایی که باعث می‌شود تبلیغات بومی به یکی از پلتفرم‌های مؤثر برای بازاریابی تبدیل شود.

۲. استفاده از بازاریابی محتوا

گاهی اوقات بازاریابی محتوا با بازاریابی بومی اشتباه گرفته می‌شود. با این‌که این دو نوع روش، اشتراکات زیادی دارند، اما بازاریابی محتوا داستان خود را دارد. بازاریابی بومی راهی ساده برای بازاریاب‌ها است که با استفاده از آن محتوای تولیدی را توزیع می‌کنند. اما بازاریابی محتوا، یک تکنیک استراتژیک بازاریابی برای ایجاد و انتشار اطلاعات مرتبط در میان مخاطبان هدف است. این نوع بازاریابی شبیه تبلیغات هزینه‌بر مانند ایجاد بنر نیست، بلکه یک فرآیند پیش‌رونده است که به بهترین نحو با استراتژی بازاریابی ادغام شده است.

بازاریابی محتوا را می‌توان به‌عنوان پایه‌ی تمام روش‌های بازاریابی به‌حساب آورد. هر برندی به خاطر قابلیت انعطاف‌پذیری بازاریابی محتوا می‌تواند از این تکنیک استفاده کند. نکته‌ی کلیدی، داشتن ثبات است. باید برای برند خود یک شخصیت ایجاد کنید. اگر ندای برند شما، زیرکانه، جالب و حتی خنده‌دار باشد، مطمئن باشید که جوانان کثیری را متوجه برند خود می‌کنید.

۳. به دنبال افراد اثرگذار باشید

ما اکنون در عصری از بازاریابی زندگی می‌کنیم که افراد مشهور نقش بسیار مهمی دارند. این افراد همیشه به‌عنوان یکی از المان‌های مهم بازاریابی مطرح بوده‌اند و اکنون در عصر ارتباطات می‌توان گفت یکی از مؤثرترین روش‌های اثرگذاری بر مشتریان و مصرف‌کنندگان هستند.

بازاریابی با استفاده از افراد مشهور و اثرگذار، فرصت طلایی برای برندها ایجاد می‌کند تا با افراد زیادی که این اشخاص را دنبال می‌کنند، ارتباط برقرار کنند. این شخصیت‌ها برای یک بازاریاب حرفه‌ای که بتواند از قدرت تأثیرگذار آن‌ها استفاده کند، به‌عنوان فرصتی تلقی می‌شود تا کاری ناممکن را ممکن کنند. زمانی که از افراد مشهور به‌صورت مؤثر استفاده شود، آن‌ها راه‌هایی طبیعی برای قانع کردن مخاطبان برای مد نظر قرار دادن برند شما خلق می‌کنند.

۴. از قابلیت پخش زنده و داستان‌گویی آنلاین استفاده کنید

مخاطبان به‌سرعت با ویدیو ارتباط برقرار می‌کنند، اگر از این قابلیت برای انتقال احساس و پیام استفاده شود، تأثیر طولانی‌تری نسبت به کلمات بر ذهن مخاطبان خواهد داشت. با استفاده از پخش زنده می‌توانید این کار را به‌صورت آنلاین انجام دهید. برای مثال وب‌سایت یوتیوب را در نظر بگیرید. بیش از یک میلیارد نفر در جهان از این وب‌سایت به‌صورت روزانه بازدید می‌کنند. این رقم نسبت به مارس ۲۰۱۴ افزایش دو برابری را تجربه کرده است.

فیس‌بوک نیز از ماه آوریل سال جاری، سرویس پخش زنده را راه‌اندازی کرده است. این ابزار، بازاریاب‌ها را قادر خواهد کرد تا به‌سادگی و تنها با اشاره‌ی انگشت با میلیون‌ها انسان ارتباط برقرار کنند. در ماه اکتبر، فیس‌بوک به کمپین ارتقاء آگاهی مردم از قابلیت‌های استفاده از پخش زنده پیوست. محتوای مورد نیاز این کمپین فقط با استفاده از یک تلفن همراه، از طریق پخش زنده‌ی فیس‌بوک تولید می‌شد. این موضوع نشانگر این است که شما می‌توانید تقریبا از هر جایی به‌صورت زنده برای برند خود تولید محتوا کنید.

۵. از اثرگذاری چت‌بات‌ها‌ بر مکالمات غافل نشوید

چت‌با‌ت‌ها (نرم‌افزارهای رایانه‌ای که می‌توانند با انسان‌ها به‌صورت آنلاین گفتگو کنند) نقش مهمی در آینده‌ی بازاریابی خواهند داشت. با استفاده از این سرویس می‌توان به‌صورت ۲۴ ساعته با مشتری در تماس بود. پیشرفت‌های روزافزون در حوزه‌ی هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی رایانه‌ای باعث شده است چت‌بات‌ها بتوانند به پرسش‌های مشتریان پاسخ‌های مناسب‌تری بدهند، از آنجا که پاسخ‌ها بر اساس اطلاعات بارگذاری‌شده و الگوریتم‌های مغز انسان پردازش می‌شوند، چت‌بات‌ها می‌توانند به‌خوبی نقش یک راهنما را شبیه‌سازی کنند. چت‌بات مانند یک فروشنده عمل می‌کند که هیچ‌گاه نمی‌خوابد و می‌تواند به‌سرعت به پرسش‌های مشتریان پاسخ دهد.

اگر شما صاحب گوشی آیفون هستید، در جیب خود یک چت‌بات دارید: Siri. چت‌بات اصلی آیفون با نام Siri از قابلیت تشخیص صدا برخوردار است و می‌تواند بر اساس برنامه‌ی نوشته‌شده و با استفاده از روش یادگیری عمیق شبکه‌های عصبی، به‌صورت دقیق به پرسش‌ها‌ی استفاده‌کنندگان از این گوشی پاسخ دهد.

۶. برای محتوای شبکه‌های اجتماعی خود یک تاریخ انقضا تعیین کنید

طرفداران اسنپ‌چت می‌دانند تولید محتوایی که بعد از مدتی به خودی خود از بین می‌رود، یک نوع احساس خرسندی و حتی اعتیادآور ایجاد می‌کند. از آنجا که دامنه‌ی توجه نسل هزاره‌ی جدید رو به کاهش است، انقضای محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دامنه‌ی توجه مدت‌زمانی است که یک انسان می‌تواند روی یک فعالیت یا یک موضوع تمرکز کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که دامنه‌ی توجه نسلِ بزرگ‌شده با اینترنت از ماهی قرمز هم کمتر است!

منطق پشت این کار بسیار ساده است؛ «همین الآن نگاه کن، یا شانس دیدن آن را برای همیشه از دست بده». با اینکه چنین کاری باعث می‌شود محتوای شما معتبر و تأثیرگذار جلوه کند، اما اثبات این موضوع برای بازاریاب‌ها کار سختی است. آن دسته از برند‌هایی که زیرکانه از این روش استفاده کرده‌اند، هم‌اکنون از منافعی که استفاده از این روش نصیب آن‌ها کرده است، بهره می‌برند. افراد تأثیرگذاری که استادانه این روش ارتباطی را به کار می‌بندند، می‌توانند به بازاریاب‌ها در پی‌ریزی استراتژی تولید محتوا کمک کنند.

۷. شخصی‌سازی را از اولویت‌های خود قرار دهید

به علت اینکه مردم هدف اطلاعات غیرمرتبط و غیرواقعی زیادی قرار گرفته‌اند، نوعی مقاومت نسبت به تبلیغات در بین آن‌ها به وجود آمده است. مصرف‌کنندگان امروزی می‌توانند به‌سرعت تبلیغات پرهیاهو اما توخالی را شناسایی کنند و توجهی به آن‌ها نکنند. پس باید تبلیغات شما پیامی واقعی در مورد شرایط فروش ویژه و معرفی محصول جدید داشته باشد. هدف قرار دادن تک‌تک مصرف‌کنندگان، بازاریاب‌ها را قادر خواهد کرد تا از میان تمامی محرک‌های موجود، قادر باشند خدمات و ویژگی‌های خود را به مصرف‌کنندگان نشان دهند.

برای جلب توجه یک مصرف‌کننده‌ی سردرگم، بازاریاب‌ها باید از محتوای مرتبط و شخصی‌شده برای آن شخص استفاده کنند. موفقیت در بازاریابی به این موضوع برمی‌گردد که تاکتیک‌های مؤثری برای در بر گرفتن تمام آن چیزی که مشتری می‌خواهد یا به آن فکر می‌کند، طرح‌ریزی شود. برای خلق چنین تاکتیک‌هایی باید به بررسی عادات و علایق مصرف‌کننده پرداخت تا بعد از برقراری ارتباط مؤثر، آن‌ها را برای استفاده از برند شما ترغیب کرد.

۸. تلاش‌های خود را مکانیزه کنید

باید اقرار کرد که قطار اتوماسیون به ایستگاه بازاریابی نیز رسیده است. در حال حاضر اتوماسیون بازاریابی رشد سریعی تجربه می‌کند، به نحوی که هم‌اکنون ۷۱ درصد شرکت‌ها از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. اما اتوماسیون بازاریابی به چه معنا است؟ در واقع اتوماسیون بازاریابی استفاده از نوعی نرم‌افزار برای انجام کارهای تکراری بازاریابی مانند فرستادن ایمیل، تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، فرستادن پیام کوتاه و تبلیغات دیجیتالی است.

نرم‌افزارهایی مانند Marketo و Hubspot روز به روز هوشمندتر، الهام‌بخش‌تر و ارزان‌تر می‌شوند. این موضوع، ضرورت استفاده از این تکنولوژی در بازاریابی رقابتی را می‌رساند. در واقع ۹۱ درصد بازاریاب‌های موفق، اذعان می‌کنند که برای موفقیت کلی در امر بازاریابی، استفاده از اتوماسیون بازاریابی بسیار مهم است.

شاید بعضی افراد فکر کنند در اهمیت استفاده از «بازاریابی محتوای هدف‌گذاری شده» اغراق شده است، اما به هیچ روی نمی‌توان قدرت بازاریابی محتوا در درگیر کردن مصرف‌کنندگان با برندها را انکار کرد. برندهایی که می‌خواهند خود را از دیگران متمایز کنند، می‌توانند با استفاده از بازاریابی محتوا، ارتباط نزدیک‌تری با مشتریان برقرار کنند. بازاریابی محتوا در جذب مصرف‌کنندگان جوان عملکرد قابل‌توجهی دارد، جوانانی که میل دارند بخشی از پدیده‌ی بزرگ‌تری باشند تا به این ترتیب بتوانند تأثیر مثبتی بر دنیا داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات