مسابقات ACM ICPC افتتاح شد

پنج‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مراسم افتتاحیه مسابقات برنامه‌نویسی دانشجویی ACM ICPC در دانشگاه شریف برگزار شد.
تبلیغات

مسابقه برنامه‌نویسی ACM ICPC با ۴۱ سال سابقه در دنیا برای هجدهمین بار در ایران در حال برگزاری است. مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات ACM ICPC امروز در دانشگاه شریف با حضور حدود ۸۰ تیم در ایران برگزار شد. در ابتدای مراسم تیم‌های شرکت‌کننده در مراسم یک به یک معرفی شدند. مسابقات ACM  از فردا صبح بین تیم‌های شرکت‌کننده و با حمایت کافه بازار برگزار می‌شود و پس از ۵ ساعت جدال سنگین تیم برتر مشخص خواهد شد.

مسابقه برنامه نویسی

در ادامه حسین اخلاق‌پور یکی از مدیران سابق ebay در مراسم افتتاحیه این دور از مسابقات سخنرانی کرد:‌ «در مسابقه باید زیاد تمرکز داشت؛ اما در زندگی تمرکز زیادی بعضا باعث می‌شود شما موقعیت‌ها زیادی را از دست بدهید. گاهی تمرکز و زندگی با هم مطابقت ندارند.»

او به حضور موفق برخی استارتاپ‌ها و شکست دادن شرکت‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: «در آمریکا به خاطر سایت craigslist که نمونه‌ی آن در ایران دیوار است، بسیاری از رسانه‌های امریکا ورشکست شدند. صنعت رسانه در آمریکا حدود ۳۰ میلیارد دلار است که این سایت توانست صنعت به این بزرگی را با چالش عظیمی مواجه کند.»

اخلاق‌پور اعلام کرد: «در آمریکا دیگر در کارخانه‌های تولیدی نیروی انسانی نمی‌گیرند و بیشتر کارها توسط ربات‌ها و ماشین‌ها انجام می‌شود. دیترویت در سال‌های دور به دلیل حضور کارخانه‌های خودرو یکی از شهرهای لوکس بوده است که به خاطر حضور ربات‌ها در این مراکز صنعتی، این شهر دچار افت شده و قیمت خانه‌ها در آنجا بسیار پایین آمده است.»

دیترویت - ACM

او در صحبت‌های خود به اقتصاد مشارکتی که در ایران هم آغاز شده است، اشاره کرد و توضیح داد: «اقتصاد مشارکتی یکی از بهترین متدهای اقتصادی روز دنیا است. این اقتصاد را در اسنپ و تپسی می‌توان دید. Airbnb بدون داشتن یک اتاق، بهترین سیستم هتلینگ دنیا است و نمونه حمل و نقل آن اوبر است.»

اخلاق‌پور از ایلان ماسک به‌عنوان شگفتی‌ساز حال حاضر یاد کرد و گفت: «ایلان ماسک با شرکت اسپیس ایکس خود از ناسا پیشی گرفته است. تسلا نیز باعث رشد صنعت خودروهای الکتریکی شده است و آینده خودروها بدون شک حتی خودروهای هیبریدی هم نخواهد بود. ایلان ماسک در آمریکا کاری کرد که سقف خانه مجهز به باتری خورشیدی از سقف معمولی ارزان‌تر است.»

اخلاق پور در بخش از صحبت‌های خود به الگوریتم Deep Learning  اشاره کرد و گفت: «با فناوری Deep Learning می‌توان بسیاری از مواردی که اتفاق افتاده است یا خواهد افتاد را به‌درستی حدس زد. مانند تشخیص سن از عکس یا چهره که با استفاده از Deep Learning به ماشین آموزش داده می‌شود. این الگوریتم می‌تواند روز به روز آموزش و دقت را بیشتر کند و به نتایج خروجی موفق برسد. این الگوریتم عمومی است و بسیار شبیه به مغز انسان کار می‌کند. Felor بهترین موتور Deep Learning در دنیا است و پیشنهاد می‌کنم از آن استفاده کنید.»

Deep learning

او افزود: «در حال حاضر با استفاده از Deep Learning می‌توان گفت فیس‌بوک تشخیص چهره‌ی بهتری از انسان دارد. بعضی از چهره‌ها را شاید شما نتوانید تشخیص دهید اما سیستم تشخیص چهره‌ی فیس‌بوک تشخیص می‌دهد. در سال‌های آینده تعداد خودروهای بدون نیاز به راننده بیشتر می‌شود و می‌توانیم بدون رانندگی کردن از خودرو استفاده کنیم. این فناوری باعث می‌شود حدود ۷ میلیون راننده در اروپا و آمریکا بی‌کار شوند. بحث دیگر در Deep Learning وجود ربات‌ها و رباتیک است. آمازون بدون حضور انسان، انبار خود را با ربات‌ها اداره خواهد کرد.»

به گفته‌ی اخلاق‌پور، در رأس شرکت‌های هوش مصنوعی، شرکت Google DeepMind است و در این فناوری به‌عنوان برجسته‌ترین شرکت شناخته می‌شود. هوش مصنوعی به حدی پیشرفت کرده است که کامپیوتر می‌تواند در هنر نیز از انسان بهتر باشد. هم‌اکنون کامپیوتر‌ها می‌توانند به‌راحتی نقاشی باکیفیت بکشند یا حتی شعر نیز بگویند. افرادی مانند استیون هاوکینگ، ایلان ماسک و بیل گیتس معتقدند که ما با خطر جدی روبرو هستیم و در آینده رایانه و ربات می‌توانند با استفاده از دانش خود جای انسان را در تمام مشاغل بگیرد.

اخلاق‌پور افزود: «هر سلول انسان از ۲۳ کروموزوم تشکیل شده است. حدود ۳ میلیارد کاراکتر در کروموزوم تمام انسان‌ها وجود دارد. با تشخیص کروموزوم‌های انسان می‌توان به تمام مشخصات و رفتار انسانی پی برد. هم‌اکنون قابلیت تغییر کروموزوم انسان وجود دارد و بدین ترتیب می‌توان مشخصات فیزیکی و رفتاری انسان را تغییر داد. بر اساس اظهارات متخصصان و دلایل علمی آن‌ها باید به‌تدریج منتظر ظهور ابر انسان‌ها بود. انسان‌هایی که قابلیت‌های بسیار عالی و باورنکردنی خواهند داشت.»

کروموزون - ACM - Deep Learning

اخلاق‌پور در پایان به شرکت‌کنندگان مسابقات ACM ICPC گفت: «من به شما می‌گویم به‌زودی و در سال‌های آینده، برنامه‌ها و کامپیوتر‌هایی پیدا شوند که در مسابقات ACM بر شما(انسان‌ها) غلبه خواهند کرد و پیروز مسابقات می‌شوند.»

در مسابقات ACM  امسال ۸۰ تیم سه‌نفره از دانشگاه‌های الزهرا، امیرکبیر، بیرجند، بوعلی سینا، فسا، فردوسی مشهد، گنبدکاووس، گیلان، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، آزاد اسلامی مشهد، آزاد اسلامی نجف آباد، سماء کرج، خواجه نصرالدین طوسی، خوارزمی، محلات، مازندران، محقق اردبیلی، پاسارگاد شیراز، پیام نور مشهد، خلیج فارس بوشهر، رفاه، سجاد، صفاهان، سمنان، شهاب دانش، باهنر کرمان، شهید بهشتی، شهید چمران اهواز، شهرکرد، شاهرود، شریف، شیخ بهایی، شیراز، صنعتی شیراز، شریعتی، تویسرکان، اصفهان، تبریز، تهران، ارومیه، صنعتی ارومیه، ولی‌عصر، یزد و سیستان و بلوچستان شرکت کرده‌اند. فردا صبح رقابت‌ها شروع می‌شود تا تیم اعزامی به مسابقات جهانی مشخص شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات