پیش بینی دیجیتال فاندری از قدرت پردازشی نینتندو سوییچ

پنج‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سرعت کلاک پردازنده‌های نینتندو سوییچ می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در قدرت این کنسول جدید داشته باشد.
تبلیغات

از ماه آوریل سال جاری میلادی شایعات حول نینتندو سوییچ و قدرت سخت‌افزاری آن منتشر شد. اولین شایعه حول پردازنده گرافیکی سوییچ بود، مبنی بر اینکه از پردازنده‌های انویدیا استفاده خواهد کرد. همچنین در ماه ژوئیه رویدادی توسط شعبه اروپایی نینتندو در فرانکفورت برگزار شد و در جریان آن یک کیت از سخت‌افزار سوییچ به نمایش درآمد و آنجا بود که حدس و گمان‌ها تبدیل به واقعیت شد. در ادامه شایعاتی که حول تاریخ عرضه کنسول (ماه مارس ۲۰۱۷ میلادی) منتشر شد، زمینه‌ساز شایعاتی دیگر حول تراشه این پردازنده گرافیکی بود. بر این باور بودیم که تراشه استفاده‌شده احتمالا تگرا X2 با معماری پاسکال است که نسل جدید گرافیک‌های انویدیا را شامل می‌شود. ولی چندی پیش یک منبع داخلی اعلام کرد پردازنده گرافیکی کنسول نینتندو سوییچ تگرا X1 است که بر پایه معماری مکسول ساخته شده است. 

سرعت هسته‌های CPU نینتندو سوییچ بدون درنظرگرفتن قابلیت‌های هیبریدی خود ۱۰۲۰ مگاهرتز است. همچنین در جریان شبیه‌سازی‌های انجام‌شده، سرعت حافظه‌ی کنترل‌شده کنسول در حالت اتصال به داک، ۱۶۰۰ مگاهرتز و در حالت بدون داک ۱۳۳۱ مگاهرتز بود. بااین‌حال توسعه‌دهندگان می‌توانند با اعمال تنظیمات مدنظر روی بازی‌های خود، مشخص کنند که بازی با چه سرعت و تنظیماتی روی نینتندو سوییچ اجرا شود. با این اوصاف CPU این کنسول از نصف قدرت تگرا X1 استفاده می‌کند ولی GPU آن با عملکرد متفاوت خود، سخت‌افزار این کنسول را بیش‌ازپیش بحث‌برانگیز کرده است. حتی سرعت کلاک این کنسول در حالت داک ۷۶۸ مگاهرتز است؛ درحالی‌که قبلا گفته شده بود قدرت کلاک تگرا X1 در حالت قدرت کامل، برابر با ۱ گیگاهرتز (۱۰۲۰ مگاهرتز) است. اما مورد جالب استفاده‌شده در کنسول نینتندو سوییچ، کاهش قدرت GPU به هنگام استفاده پرتابل در راستای خنک نگه‌داشتن کنسول و عمر باتری است که ۳۰۷ مگاهرتز است؛ به این معنا که ۴۰ درصد از قدرت کل تگرا X1 در حالت اتصال به داک استفاده می‌شود.

قدرت سوییچ

با استفاده از این اسناد و گفته‌ها، می‌بینیم که GPU این کنسول در حالت اتصال به داک ۲/۵ برابر حالت پرتابل خود قدرت دارد. همچنین می‌توان با استناد به همین سند‌ها گفت که CPU و GPU کنسول نینتندو سوییچ همین مواردی است که در جدول بالا مشاهده می‌کنید و بازی‌هایی که برای این کنسول توسعه داده خواهند شد، براساس همین مشخصات اجرا می‌شوند. حال سؤال اساسی اینجا است که این موارد چه تغییراتی روی نحوه اجراشدن بازی اعمال می‌کنند؟ رزولوشن صفحه‌نمایش سوییچ 720p است و براساس تئوری‌هایی که وجود دارد، احتمالا این کنسول در حالت بدون داک بازی‌ها را با رزولوشن 720p  اجرا خواهد کرد و در حالت اتصال به داک به رزولوشن 1080p آپ‌اسکیل خواهد شد؛ دقیقا همان مواردی که در کنسول پلی‌استیشن 4 و پلی ‌استیشن 4 پرو شاهد آن هستیم. بااین‌حال سؤالات زیادی هنوز بدون جواب باقی مانده‌اند از اینکه نینتندو سوییچ به چه شکل بازی‌ها را اجرا خواهد کرد یا نحوه‌ی توسعه بازی‌ برای این کنسول هیبریدی به چه شکل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات