چه تعداد دنده از نظر جنرال موتورز کافی است؟

پنج‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
جنرال موتورز اعتقاد دارد برای یک جعبه‌دنده‌ی خودکار تعداد ۹ یا ۱۰ دنده کافی است و حتی می‌توان دنده‌های بیشتری نیز داشت.
تبلیغات

ما دوران جعبه‌دنده‌های ۳ و ۴ سرعته را گذرانده‌ایم و زمانی که شرکت ZF در سال ۲۰۰۱ جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی خودکار خود برای بی‌ام‌و سری ۷ را رونمایی کرد، چنین اقدامی یک قدم روبه‌جلو و آینده‌نگرانه تلقی می‌شد؛ اما تنها کمی بعد از آن، مرسدس بنز از جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته‌ی خود رونمایی کرد. در سال ۲۰۰۷ نیز لکسوس با عرضه‌ی جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی خودکار برای مدل LS از رقبا پیشی گرفت.

به سال ۲۰۱۷ که برسیم آکورا مدل MDX خود را با جعبه‌دنده‌ی ۹ سرعته‌ی خودکار روانه‌ی بازار خواهد کرد؛ در حالی که جنرال موتورز هم عرضه‌ی محصولاتی را با جعبه‌دنده‌ی ۹ سرعته برنامه‌ریزی کرده است. اکنون فورد F-150، پرفروش‌ترین خودرو در امریکای شمالی نیز به جعبه‌دنده‌ی ۱۰ سرعته مجهز شده است.

اما سؤالی که در این بین به ذهن خطور می‌کند این است که؛ چه تعداد دنده برای یک خودرو کافی است؟ اصولا چه تعداد دنده‌ زیاد محسوب می‌شود؟ و اینکه آیا با افزایش تعداد دنده‌ها در جعبه‌دنده‌های خودکار، بازدهی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند؟

جنرال موتورز بر این باور است که تعداد ۹ دنده برای یک خودرو کافی است و می‌توان با کمی اغماض تعداد ۱۰ دنده را نیز معقول دانست. جعبه‌دنده‌ی ۹ سرعته‌ی جنرال موتورز برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و در مدل شورولت مالیبو، مدل دیزلی شورولت کروز ۲۰۱۷ و خودروی شورولت 2018 Equinox مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این جعبه‌دنده برای استفاده در خودروهای محرک جلو طراحی و ساخته شده است.

جعبه دنده خودکار

کریس میگر، مدیر اجرایی بخش جعبه‌دنده و سخت‌افزار الکتریکی جنرال موتورز در گفت‌وگو با واردز اتو در این باره می‌گوید: «از نظر ما تعداد بیش از ۱۰ دنده، مزایای  چندانی ندارد.»

اما وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است در آینده شاهد تعداد دنده‌ی بیشتری باشیم، گفت با توجه به اینکه تا همین چند دهه‌ی پیش تصور جعبه‌دنده‌های ۹ و ۱۰ سرعته ممکن نبود، از همین رو هیچ‌چیز غیرممکن نیست و نمی‌توان با اطمینان به این سؤال پاسخ داد.

گرچه هم‌اکنون جعبه‌دنده‌های ۷، ۸، ۹ و ۱۰ سرعته به دنیای اتومبیل‌ها وارد شده‌اند؛ اما بر اساس آمار به‌دست‌آمده، همچنان ۵۵ درصد از خودروهای به‌فروش‌رفته در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ مجهز به جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی خودکار هستند.

آمار یادشده ممکن است رو به افول باشد؛ ولی به‌کارگیری جعبه‌دنده‌ی ۱۰ سرعته روی پیکاپ‌ها (پرفروش‌ترین خودروهای بازار امریکا) در حال بدل شدن به مسئله‌ای رایج است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات