مه دود غلیظ در چین بیش از نیم میلیارد نفر را تهدید می‌کند

چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مه‌دود غلیظی در چین باعث مختل شدن وضعیت عادی در این کشور و لغو بسیاری از پروازها شده است.
تبلیغات

مه‌دودی خطرناک و سنگین در چین، زندگی بیش از نیم میلیارد نفر را تحت تأثیر قرار داده است؛ این درواقع مضمون گزارشی است که در پایگاه فایننشیال تایمز منتشر و در آن اشاره شد که مه‌دود اخیر باعث تعطیلی اجباری مدارس و همچنین لغو پروازهای فرودگاه‌های اصلی چین شده است. در ۲۴ شهر واقع در بخش شمال شرق چین، وضعیت قرمز اعلام شده است و مسئولان محلی در این مناطق از شهروندان خواسته‌اند از خانه‌های خود خارج نشوند. آن‌ها همچنین از رویداد یادشده به‌عنوان بدترین هجوم مه‌دودی یاد می‌کنند که کشور چین در سال ۲۰۱۶ با آن مواجه شده است.

بر پایه‌ی گزارش Greenpeace East Asia، حدود ۲۰۰ میلیون نفر در چین با سطوحی از این مه‌دود مواجه هستند که گفته می‌شود میزان آن دست کم ۱۰ برابر بالاتر از مقادیری است که سازمان سلامت جهانی WHO از آن به‌عنوان معیاری برای ایمن بودن آلودگی‌ها یاد می‌کند. روز سه‌شنبه فعالیت‌ بیش از ۷۰۰ کمپانی در شهر پکن به خاطر این اتفاق متوقف شد و همچنین به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از ۲۰۰ پرواز در فرودگاه بین‌المللی پایتخت چین لغو شده‌اند.

چین مدت‌ها است با خطرات آلودگی‌های پرخطر هوا در طی فصل زمستان مواجه است. در این فصل از سال، مقدار مصرف انرژی‌های به‌دست‌آمده از نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ افزایش پیدا می‌کند. گفتنی است که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و همچنین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ی زغال‌سنگ در دنیا شناخته می‌شود. با وجود اینکه برخی از شهرهای چین به دنبال ارتقای نقش گاز طبیعی در تأمین سوخت خودروها و همچنین افزایش شمار خودروهای الکتریکی بوده‌اند؛ اما به باور گروه‌های حامی محیط زیست، اقدامات اخیر کافی نیستند و باید کارهای بیشتری نیز در ادامه برای بهبود اوضاع انجام شود. لاوری میلیورتا، متخصص فعال در زمینه‌ی مسائل آلودگی هوا در مرکز صلح سبز در گفتگو با پایگاه فایننشیال تایمز در این باره گفت:

رابطه‌ی بین مه‌دود و صنعت بسیار روشن است. مه‌دودهای این‌چنینی نتیجه‌ی اقدامات انگیزشی منسوخ‌شده‌ی دولتی که منجر به افزایش بسیار زیاد واحدهای صنعتی شده بود، به شمار می‌روند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات