یلدا مبارک! امشب از رایانه و موبایل فاصله بگیرید و در جمع خانواده باشید

سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
یلدا بلندترین شب سال، شبی است که از ۷ هزار سال پیش تا‌کنون ایرانیان آن را جشن می‌گیرند. پس امشب بیایید در جمع خانواده و به دور از گجت‌های موبایل، شاد باشیم.
تبلیغات

شب یلدا یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، ایرانیان گذر بلندترین شب سال و به‌دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی را که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی می‌دارند. جشن شب یلدا جشنی است که از ۷ هزار سال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار می‌شود. ۷ هزار سال پیش نیاکان ما به دانش گاه‌شماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است. اگر می‌خواهید در‌باره‌ی یلدا بیشتر بدانید؛ مقاله‌ی خواندی و جالب «شب یلدا؛ از کهن ‌ترین جشن‌ های ایرانی» را مطالعه کنید.

مقاله‌های مرتبط:

    سال‌ها پیش که موبایل هنوز وارد دنیای ما نشده بود، شاید معنی یلدا را قشنگ‌تر درک می‌کردیم. وقتی کنار سفره می‌نشستیم، همه‌ی حواسمان به صحبت‌های پدر و پدربزرگ و مادر و مادربزرگ‌ بود. آرام می‌نشستیم تا قصه بگویند، تفألی به حافظ بزنند و برای روزهایی که در پیش است دعای‌مان کنند. از کنار هم بودن، از در جمع بودن و از صحبت‌ها لذت می‌بردیم. حواسمان به نوسان سیگنال‌های موبایلمان نبود، مدام کلید هوم گوشی را نمی‌فشردیم و استرس دریافت پیامی از کسی را نداشتیم. نمی‌گوییم فناوری خوب نیست، اما بد نیست دسترسی و استفاده از فناوری را کنترل کنیم. لااقل امشب که قرار است کنار هم باشیم؛ بیایید این ابزار ارتباطی را برای ساعتی فراموش کنیم و قدر خانواده و بودن در جمع را بدانیم.

    یلدا بهترین فرصت برای جمع‌شدن خانواده‌ها است و عموما اعضاء خانواده در خانه‌ی بزرگ‌ترها گرد هم می‌آیند و شادی می‌کنند. پس بیایید امروز موبایل‌ها را کنار بگذاریم، از کامپیوتر و گجت‌ها فاصله بگیریم، اتفاقات دنیای فناوری را فراموش کنیم و در جمع خانواده باشیم. ما در زومیت تصمیم گرفته‌ایم امشب سایت را آپدیت نکنیم و از این ساعت به بعد، تا حدود ۱ صبح فردا پستی منتشر نخواهیم کرد.

    یلدا مبارک! امشب فناوری را فراموش کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات