آیا ربات ها می‌توانند بر آینده شغلی انسان ها تاثیر بگذارند؟

سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پیش‌بینی می‌شود ربات‌ها در آینده شغل‌هایی که اکنون در اختیار نیروهای انسانی است، دستخوش تغییر کنند.
تبلیغات

با اینکه مجمع اقتصاد جهانی پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۰ ممکن است ربات‌ها شغل پنج میلیون انسان را تصاحب کنند، اما این موضوع برای نیروی کار امروزی دقیقا به چه معنا است؟ آیا پنج میلیون نفر به‌طور کامل شغل خود را از دست می‌دهند؟ یا مجبور خواهند شد مهارت‌های جدیدی بیاموزند؟ برای درک بهتر تأثیر افزایش استفاده از ربات‌ها بر کسب‌ وکارهای کوچک، با ۹ کارآفرین جوان این پرسش را مطرح کردیم: نظر شما در مورد تأثیرات استفاده از ربات‌ها بر شرکت شما چیست؟

۱. اتوماسیون تولید

اندرو توماس (Andrew Thomas) از شرکت Skybell Doorbell می‌گوید:

ما در نظر داریم در آینده قسمت اعظمی از تولید محصولات خود را با ربات‌ها انجام دهیم. این کار می‌تواند تأثیر زیادی بر طراحی محصولات ما و قیمت تمام‌شده‌ی آن‌ها داشته باشد. این موضوع حتی مزیت تولیدات چینی را نیز از بین می‌برد. در آینده خواهیم دید بیشتر صنایع به ایالات متحده بازمی‌گردند، چون استفاده از ماشین‌ها حتی از نیروی کار ارزان چین نیز به‌صرفه‌تر خواهد بود.

۲. صرف زمان بیشتر در کارهای علمی تحقیقاتی

الکساندرا لویت (Alexandra Levit) از شرکت PeopleResults معتقد است:

افزایش استفاده از اتوماسیون در ۵ سال اخیر منجر به ایجاد تیم‌های مشاوره در شرکت‌ها شده است که البته عملکرد ضعیف و غیرقابل قبولی دارند. ما اغلب زمان خود را صرف انجام کارهای علمی و کارشناسی می‌کنیم، چون بیشتر کسب‌وکارهایی که در حوزه‌ی اینترنت اشیا (IoT) فعالیت دارند، تمام وظایف مدیریتی، مالی و سازمانی را بر عهده می‌گیرند. ما برای ادامه‌ی این مسیر هیجان‌زده هستیم.

۳. ارتقاء مهارت‌های مدیریتی

به گفته‌ی فیراس کیتانه (Firas Kittaneh) از کمپانی Amerisleep:

یکی از مشکل‌ترین وظایفی که یک کارآفرین دارد، استفاده‌ی مؤثر از تمام منابع در دسترس است. اکنون که ربات‌ها وارد محیط کار می‌شوند، من فرصت دارم مهارت‌های رهبری خودم را بهبود ببخشم. با اینکه احساس می‌کنم رابطه‌ی مؤثری با کارمندانم دارم؛ باید با آموختن مهارت‌های جدید و مدیریت بهتر ربات‌ها، بهره‌وری کسب‌وکار خودم را افزایش دهم.

۴. تأثیر چندانی ندارد

نیکول مونز (Nicole Munez) از Start Ranking Now می‌گوید:

وظیفه‌ی نمایندگی‌های شرکت من ایجاد روابط با افراد است، در واقع این کاری نیست که بتوان با ربات‌ها انجام داد. پس فکر می‌کنم اتوماسیون تغییر مهمی در کسب‌وکار من ایجاد نخواهد کرد. از طرف دیگر؛ با توسعه‌ی اتوماسیون، افزایش راندمان‌ شرکت‌ها می‌تواند منجر به رشد تصاعدی شرکت من شود. من به‌شخصه طرفدار پر و پا قرص توسعه‌ی اتوماسیون تا جای ممکن هستم تا شاید ربات‌ها بتوانند در آن جبهه به ما کمک کنند.

۵. تمرکز بر کارهای دیگر

جاینا کوک (Jayna Cooke) از EVENT up در این زمینه می‌گوید:

من می‌بینم ربات‌ها جنبه‌های مختلف بیزینس‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما لزوما روش کار ما را تغییر نمی‌دهند. برای مثال، شاید استفاده از ربات‌ها در کارهای تکراری مانند برنامه‌ریزی و زمان‌بندی به پیشبرد بهتر کارها کمک کند، اما نمی‌تواند با مشتریان ارتباط برقرار کند. ربات‌ها می‌توانند کارهای تکراری و پیش‌بینی‌شده را انجام دهند، در حالی که ما می‌توانیم منابع خود را صرف انجام کارهای دیگری کنیم.

۶. افزایش تقاضا برای خدمات مشخص

ویک پاتل (Vik Patel) از کمپانی ( Future Hosting) می‌افزاید:

شرکت من در زمینه‌ی میزبانی زیرساخت‌های آی‌تی فعالیت دارد. بنابراین هر چه میزان استفاده از ربات‌ها در محیط‌های کاری افزایش یابد، تقاضا برای استفاده از خدمات ما نیز افزایش خواهد یافت. ربات‌های امروزی به پردازش اطلاعات در یک هاست بیرونی برای انجام پردازش‌های سنگین و حتی بینش رایانه‌ای (Computer Vision) نیاز دارند. به این معنا که تأمین‌کنندگان زیرساخت‌ها، در آینده نقش مهمی در پشتیبانی پلت‌فرم‌های رباتیک خواهند داشت.

۷. زندگی آسان‌تر می‌شود

اما پیتر بوید (Peter Boyd) از شرکت PaperStreet Web Design اعلام می‌کند:

به‌عنوان یک شرکت طراحی وب‌سایت، فکر نمی‌کنم هسته‌ی تیم شرکت ما با ربات‌ها جایگزین شود. هسته‌ی شرکت ما متشکل از اعضایی است که مهارت بالایی در حل مشکلات دارند و با خلاقیت خود می‌توانند راه حل منحصر به فردی به یک مشتری خاص ارائه دهند. در آینده روش‌هایی معرفی می‌شوند که می‌توانند با بازاریابی، توسعه و حتی طراحی محصولات، کار ما را راحت کنند. اما ربات‌ها نمی‌توانند جای آن‌ها را بگیرند. با این حال شاید این فرصت به ما دست دهد که به بازاریابی این ربات‌ها کمک کنیم.

۸. بدون تأثیر

دیزی جینگ (Daisy Jing)‌ از Banish می‌گوید:

فکر نمی‌کنم ربات‌ها بر کسب‌وکار من تأثیر بگذارند. محصولات زیبایی ما به‌صورت روزانه تولید می‌شوند. انجام این کار توسط ربات‌ها به‌صورت روزانه، منجر به تحمیل هزینه‌های نگهداری و مدیریتی می‌شود. ما شخصا به تک‌تک مشتریان خدمت‌رسانی می‌کنیم. ربات‌ها احساس ندارند و نمی‌توانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند و مشکلات آن‌ها را درک کنند. در سال ۲۰۲۰، فکر می‌کنم تیم فعلی در کنار من به ارائه خدمات مشاوره‌ای خود ادامه می‌دهد.

۹. دست ما برای انجام کارهای استراتژیک و خلاقانه باز خواهد شد

پاسخ آدلین ژو (Adelyn Zhou) از شرکت TOPBOTS جالب است. او می‌گوید:

شرکت من از پتانسیل اتوماسیون برای انجام کارهای روتین و خسته‌کننده استقبال می‌کند، به این ترتیب کارکنان می‌توانند بر کارهای سطح بالا تمرکز کنند، کارهایی که به خلاقیت سازمان‌نیافته و همدلی احساسی نیاز دارد. هوش مصنوعی می‌تواند باعث افزایش راندمان و بهره‌وری شود، در حالی که ما انسان‌ها می‌توانیم بیشتر بر استراتژی و کارهای ارزش‌آفرین تمرکز کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات