همکاری بی ام و با آی بی ام برای توسعه فناوری های خودرویی مبتنی بر هوش مصنوعی

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بی‌‌ام‌و در حال همکاری با آی‌بی‌ام جهت توسعه‌ی فناوری‌های هوش مصنوعی مرتبط با خودرو است.
تبلیغات

پژوهشگران و مهندسان بی‌ام‌و در حال توسعه فناوری اینترنت اشیای واتسون در مقر کمپانی آی‌بی‌ام، واقع در شهر مونیخ هستند. آن‌ها در حال همکاری با مهندسان آی‌بی‌ام جهت توسعه‌ی سیستم ادراک واتسون برای به‌کارگیری آن در خودروهای بی‌ام‌و هستند؛ سیستمی که امکان درک دنیای فیزیکی و انتقال هوشمندی به آن را دارد.

بی‌ام‌و چهار دستگاه خودروی i8‌ در اختیار کمپانی آی‌بی‌ام قرار داده است تا این کمپانی از آن‌ها به‌عنوان نمونه‌های اولیه‌ای برای توسعه‌ی سیستم‌های هوش مصنوعی جدید خود استفاده کند، این سیستم‌ها از پلتفرم ابری آی‌بی‌ام موسوم به Bluemix استفاده خواهند کرد؛ پلتفرمی که به ادعای آی‌بی‌ام سطح ارتباط راننده با خودرو را ارتقا خواهد داد.

فناوری یاد‌شده با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی، خودرو را قادر می‌سازد با بهبود درک خود از راننده، فضای داخل کابین و سیستم‌های مختلف را مطابق میل راننده تغییر دهد. فناوری کنترل صوتی پیشرفته‌‌ی آی‌بی‌ام، به راننده‌ها اجازه می‌دهد به‌جای عبارت‌های از پیش‌ تعیین‌شده‌‌ی به‌کاررفته در سیستم‌های کنترل صوتی کنونی، دستورهای لازم را با استفاده از فرم مکالمه‌‌‌ای متداول، به خودروی خود بدهند.

هریت گرین، مدیر کسب‌وکار جهانی واتسون می‌گوید:

واتسون در حال دگرگون‌سازی چگونگی تعامل افراد با دنیای فیزیکی است و به ایجاد فضایی امن‌تر، کارآمدتر و شکل‌گیری تجارب شخصی بهتر در خانه، محل کار و جاده‌ کمک می‌کند... با این توافق‌نامه، کمپانی‌های ما با همکاری هم، پیش‌نیازهای لازم برای بهره‌گیری رانندگان خودروهای بی‌ام‌و از قابلیت‌های مکالمه‌ای و یادگیری ماشینی واتسون را فراهم خواهند کرد. درک ما از آینده‌ی دنیای خودرو نشان می‌دهد که اگرچه خودروها کماکان به‌عنوان یک وسیله‌ی حمل‌ونقل شخصی، باقی خواهند ماند؛ اما تجربه‌ی رانندگی در طول چند دهه‌ی آینده بیشتر از هر دوران دیگری از صنعت خودروسازی، دچار تغییر و تحول خواهد شد.

بر اساس مطالعات آی‌بی‌ام، خودروهای آینده قادر به عیب‌یابی و رفع خطاهای خود و خودروهای دیگر خواهند بود و عملکرد آن‌ها در اتصال و اشتراک‌گذاری اطلاعات با خودروهای دیگر نیز بهبود خواهد یافت. این موضوع باعث ارتقاء قابلیت‌های خودران خودروهای و یکپارچگی بهتر آن‌ها با اینترنت اشیا می‌شود.

همکاری بی‌ام‌و و آی‌بی‌ام، در نوع خود اولین نیست؛ چرا که کمپانی کونتیننتال و دانشگاه آکسفورد نیز در حال همکاری با هم جهت توسعه‌ی فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای به‌‌کارگیری در خودروها هستند.

دیمیتری آیلو، مدیر واحد هوش مصنوعی و رباتیک کونتیننتال می‌گوید:

تجربه‌ی حمل‌ و نقل یکپارچه می‌تواند استرس حاصل از فعالیت‌هایی مانند برنامه‌ریزی برای سفر را کاهش دهد. ما تصور می‌کنیم که در یک دنیای پرتحرک ایده‌آل، برای آنکه کاربران بتوانند سفر کنند، صرفا باید براساس برنامه‌ای که به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی است، سوار وسایل نقلیه‌ای مانند خودرو، قطار و هواپیما شوند یا از آن‌ها پیاده شوند... من باور دارم که روزی سرویس‌های حمل و نقل قابل اتکاتری به‌وجود خواهند آمد که به‌موجب آن‌ها کاربران درگیر تعمیر و نگه‌داری خودروها نخواهند بود؛ چرا که آن‌ها به‌صورت خودکار سوخت‌گیری خواهند کرد یا شارژ خواهند شد و در صورت لزوم به‌صورت خودکار وارد واحد تعمیر خواهند شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات