بررسی صفحه کلید و ماوس Sculpt Comfort مایکروسافت

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
با زومیت و بررسی صفحه کلید و ماوس Sculpt Comfort محصول مایکروسافت همراه باشید.
تبلیغات

مدتی است که مایکروسافت توجه زیادی به ساخت و توسعه وسایل جانبی رایانه‌های شخصی نشان می‌دهد و در زمینه ساخت و تولید محصولاتی مانند صفحه کلید، ماوس و هدست فعالیت خود را بیشتر گسترش داده است. در بازاری که نام‌های قدیمی مانند لاجیتک این بخش از بازار را قبضه کرده‌اند، مایکروسافت کار بسیار سختی برای موفق شدن در پیش دارد. با این حال این شرکت سعی دارد با عرضه وسایل جانبی باکیفیت و با قیمت مناسب و نوآوری‌های خاص، طیف جدیدی از کاربران را به خود جذب کند.

یکی از محصولات جالب Microsoft، باندل صفحه کلید و ماوس Sculpt Comfort است. مایکروسافت اعلام کرده که این باندل و به‌خصوص کیبورد آن، برنامه‌نویسان، تایپیست‌ها و ژورنالیست‌ها را هدف قرار داده است. البته این اولین باری نیست که مایکروسافت صفحه کلیدهای ارگونومیک را تولید کرده است و تجربه این شرکت در ساخت چنین محصولاتی، به سال ۱۹۹۴ و صفحه کلید Natural بازمی‌گردد. آیا مایکروسافت توانسته است با این باندل، این طیف از افراد را راضی کند؟‌ با زومیت و بررسی باندل صفحه کلید و ماوس Sculpt Comfort همراه باشید.

کیبورد و ماوس Sculpt Comfort مایکروسافت

مشخصات فنی:

کیبورد

  • طول: ۴۵۳ میلی‌متر
  • عرض: ۲۱۳ میلی‌متر
  • نوع ارتباط: بی‌سیم
  • نوع باتری: ۲ عدد باتری آلکالاین AAA (موجود در باندل)

ماوس

  • طول: ۱۱۱ میلی‌متر
  • عرض: ۶۸.۵ میلی‌متر
  • نوع باتری: ۲ عدد باتری آلکالاین AA (موجود در باندل)

طراحی

مهم‌ترین مشخصه صفحه کلید اسکالپت کامفورت مایکروسافت، طراحی آن است. ظاهر این صفحه کلید، با بقیه کیبوردهایی که تا به حال دیده‌اید تفاوت‌های اساسی دارد و بنا به ادعای مایکروسافت، این کیبورد ارگونومی بسیار مناسبی دارد تا کسانی که زیاد با صفحه کلید تایپ می‌کنند، دچار مصدومیت‌های مچ دست رایج نشوند. البته این اولین باری نیست که مایکروسافت چنین صفحه کلیدی تولید می‌کند. برادر بزرگ‌تر Sculpt Comfort، اسکالپت ارگونومیک نام دارد که طراحی‌اش کاملا با طراحی سنتی که ما از صفحه کلیدها در ذهن داشتیم، تفاوت دارد. با این حال اسکالپ کامفورت در عین اینکه «صفحه‌کلید بودن» خود را حفظ کرده است، سعی دارد با تغییراتی جزئی در طراحی محصول جدیدش، به کسانی که زیاد با صفحه کلید سروکار دارند، کمک کند.

اولین تفاوت چشمگیر این کیبورد، طراحی مواج آن است. صفحه کلیدهای سنتی، یک مستطیل ساده هستند اما صفحه کلید اسکالپت کامفورت، طراحی مستطیل شکلی ندارد و کل صفحه کلید، طراحی‌ مواجی دارد. این طراحی باعث می‌شود هنگام تایپ کردن، مچ‌های دستان شما احساس راحتی بیشتری بکنند. از طرف دیگر، محل قرارگیری کف دست روی کیبورد نیز طراحی مواج اسکالپ کامفورت را حفظ کرده است و روکشی نرم باعث می‌شود هنگامی که کف دستان خود را در این محل قرار می‌دهید، احساس راحتی کنید. این محل قرارگیری را می‌توانید به‌راحتی از صفحه کلید جدا کنید.

کیبورد و ماوس Sculpt Comfort مایکروسافت

همه می‌دانیم که اکثر قریب به‌اتفاق صفحه کلیدهای رایانه‌های شخصی، دارای پایه‌هایی برای تنظیم ارتفاع کیبورد هستند و این پایه‌ها معمولا در زیر کیبورد و در قسمت بالایی آن تعبیه شده است تا کاربر بتواند بنا به نیاز خود، ارتفاع صفحه کلیدش را تنظیم کند و بتواند به بالاترین حد راحتی دست پیدا کند. در اسکالپت کامفورت نیز چنین پایه‌ای وجود دارد؛ اما تفاوت بنیادی این پایه‌ها در محل قرارگیری آن‌ها است. بر خلاف صفحه‌ کلیدهای معمول، پایه‌های تنظیم ارتفاع صفحه کلید اسکالپت کامفورت در قسمت جلویی آن قرار گرفته‌اند. در ابتدا ممکن است این مسئله کمی غیرمعقول به نظر برسد و شما نتوانید با آن ارتباط برقرار کنید اما کافی است مدتی با کیبورد در این حالت کار کنید تا پس از گذشت مدتی، بازگشت به کیبوردهای سنتی برای شما سخت باشد.

دیگر تفاوت اساسی این صفحه کلید، دکمه اسپیس آن است. مایکروسافت سعی کرده است با نوآوری جدید خود، کار را برای کسانی که زیاد تایپ می‌کنند، راحت‌تر کند. دکمه اسپیس اسکالپت کامفورت، از دو بخش تشکیل شده است. یکی از بخش‌های این دکمه اسپیس، کار سنتی اسپیس یعنی ایجاد فاصله و قسمت دیگر آن وظیفه دکمه Backspace را بر عهده دارد. همان‌طور که در بخش مشخصات کلی صفحه کلید اعلام شد؛ دو باتری نیم‌قلمی، نیروی لازم برای این صفحه کلید را تأمین می‌کنند و صفحه کلید و ماوس هر دو توسط یک دانگل به‌صورت بی‌سیم به رایانه شخصی شما متصل می‌شوند.

در قسمت بالایی صفحه کلید اسکالپت کامفورت، سوییچی وجود دارد که با تغییر وضعیت آن می‌توانید عملکرد دکمه‌های فانکشن را تغییر دهید. با قرار دادن کلید در وضعیت سفید، کلیدهای بالایی صفحه کلید، تبدیل به کلیدهای معمول فانکشن می‌شوند و با قرار دادن آن در وضعیت آبی، کلیدها در وضعیت میانبرهای مخصوص ویندوز قرار می‌گیرند. به‌طور مثال، با قرار داشتن کلید در وضعیت آبی، فشردن دکمه F5، شما را وارد بخش جستجوی ویندوز خواهد کرد.

هر چقدر که صفحه کلید این باندل با صفحه کلیدهای سنتی متفاوت است، ماوس آن، شبیه به دیگر ماوس‌های رایج بازار است با این حال مایکروسافت سعی کرده که اصول ارگونومی را در طراحی ماوس این باندل نیز رعایت کند و این مسئله هنگامی که برای اولین بار آن را در دست می‌گیرید، کاملا مشهود است. علاوه بر دکمه‌های کلیک راست و چپ و چرخ اسکرول، یک دکمه ویندوز در قسمت چپ ماوس تعبیه شده است که با فشردن آن، منوی استارت ویندوز فعال می‌شود. چرخ اسکرول این ماوس علاوه بر بالا و پایین، به سمت چپ و راست نیز حرکت می‌کند. شاید بتوان تنها مشکل این ماوس را، طراحی نامتقارن آن دانست که استفاده از آن را برای افراد چپ‌دست غیرممکن می‌کند. در قسمت تحتانی ماوس این باندل، علاوه بر قرار گرفتن دکمه خاموش/روشن، مایکروسافت جایگاهی تعبیه کرده است تا شما دانگل خود را در آن قرار دهید و اگر قصد داشته باشید ماوس خود را از جایی به جای دیگر حمل کنید، دانگل خود را گم نکنید. این ماوس برای روشن شدن نیاز به دو باتری قلمی دارد. با فشردن دکمه‌ای که روی این ماوس قرار دارد، روکش آن بالا می‌آید و شما می‌توانید باتری‌ها را در زیر این روکش جای دهید.

کیبورد و ماوس Sculpt Comfort مایکروسافت

عملکرد

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، صفحه کلید Sculpt Comfort برای کسانی ساخته شده که زیاد با تایپ کردن سرو کار دارند. ممکن است در ابتدا، ظاهر عجیب این صفحه کلید کمی نامأنوس به نظر برسد و شما نتوانید به‌راحتی با آن تایپ کنید، اما کافی است کمی به آن زمان بدهید تا به دلیل نام‌گذاری آن پی ببرید. دیگر مانند صفحه کلیدهای سنتی، دست‌های شما پس از تایپ طولانی‌مدت خسته نمی‌شوند و محل قرار گرفتن کف دست نیز به دلیل جنس نرمی که دارد‌، راحتی مضاعفی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. 

دکمه‌های این صفحه کلید، عمق حرکتی دارند و شما برای تایپ کردن، نیازی به فشار دادن زیاد آن‌ها ندارید. این مسئله برای کسانی که دوست ندارند فشار زیادی بر انگشتانشان وارد شود، بسیار لذت‌بخش است؛ اما اگر در زمره کسانی باشید که صفحه کلیدهای مکانیکی را دوست دارند، این صفحه کلید شما را ناامید می‌کند. از طرف دیگر، اگر شما گه‌گداری با رایانه شخصی‌تان بازی هم انجام می‌دهید، این نکته را باید بگوییم که صفحه کلید اسکالپت کامفورت به هیچ‌وجه برای انجام بازی‌های ویدیویی مناسب نیست و مایکروسافت با عرضه این کیبورد افرادی را در نظر گرفته است که با صفحه کلید زیاد تایپ می‌کنند. 

کیبورد و ماوس Sculpt Comfort مایکروسافت

ماوس این باندل نیز همان‌طور که گفته شد، یک ماوس با طراحی ساده است که اصول ارگونومی در آن رعایت شده است و دقیقا مانند صفحه کلید، به‌محض در دست گرفتن آن، احساس راحتی می‌کنید. دکمه‌ آبی‌رنگ ویندوز قرارگرفته در سمت چپ این ماوس، به شما دسترسی سریع به منوی استارت ویندوز می‌دهد با این حال، نبود دکمه‌های عقب و جلو در کنار ماوس، برای کسی مانند من که به وجود این دکمه‌ها عادت دارد، یک نکته منفی به‌حساب می‌آید.

صفحه کلید و ماوس این باندل، توسط یک دانگل به‌صورت بی‌سیم به رایانه شخصی شما متصل می‌شوند. در مدت‌زمان بررسی ما، به غیر از یک بار،‌ هیچ اختلالی در عملکرد صفحه کلید و ماوس به وجود نیامد و این دو به‌خوبی و بدون لگ کار خود را انجام دادند.

جمع‌بندی

باندل ماوس و کیبورد Sculpt Comfort محصول مایکروسافت، از آن دست از محصولاتی است که برای مخاطبین خاصی ساخته شده است و افراد عادی، خیلی کم پیش می‌آید که محصولی با این طراحی خریداری کنند. با این حال یک بار امتحان این صفحه کلید کافی است تا تفاوت‌های محسوس آن را از لحاظ راحتی با دیگر صفحه کلیدها حس کنید. اما ماوس این باندل در مقابل رقیبان دیگر خود در بازار، نوآوری خاصی ندارد.

کیبورد و ماوس Sculpt Comfort مایکروسافت

هردوی این محصولات توسط مایکروسافت ساخته شده‌اند؛ پس می‌توان از لحاظ کیفیت ساخت به آن‌ها کاملا مطمئن بود. طراحی شیک، زیبا و ارگونومیک این باندل، علاوه بر اینکه جلوه خاصی به میز کاری شما می‌دهد، راحتی را هم برای شما فراهم می‌کند. اگر به‌طور مداوم مشغول تایپ کردن هستید و با رایانه شخصی خود بازی نمی‌کنید و چراغ‌های پس‌زمینه کیبورد برای شما مهم نیست و از همه مهم‌تر؛ قصد دارید محصول متفاوتی خریداری کنید، مطمئنا از خرید این باندل پشیمان نخواهید شد. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم به خرید یک باندل با طراحی سنتی بسنده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات