بی ام و مسئولیت کامل خودروهای خودران خود را به عهده می گیرد

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بی‌ام‌و یکی از کمپانی‌های پیشرو در زمینه فناوری‌های مرتبط با دنیای وسایل نقلیه، در رابطه با فناوری‌های رانندگی خودکار نیز سعی دارد تا جایگاه خود را کماکان حفظ نماید.
تبلیغات

مدتی پیش در تصادف خودرو تسلا مدل S که به دلیل عدم عملکرد صحیح سیستم خودران خودرو (Autopilot) در تشخیص مانع رخ داد، مردی به نام جاشوا بروان درگذشت. این اتفاق ناگوار شرکت‌های بیمه را بر آن داشت تا به دنبال شخص مسئول در تصادفات، حین فعال بودن سیستم‌های خودران خودرو باشند. رانندگان مقصر هستند یا خودروسازان؟

خودرو خودران

همان طور که منطقی به نظر می‌رسد و شرکت‌های بیمه نیز بر آن اتفاق نظر دارند، مقصر اصلی در این گونه حوادث خودروسازان هستند چراکه کاربردی را برای خودرو تبلیغ کرده‌اند که به‌درستی عمل نکرده است. در حالی که قرار گرفتن پشت فرمان یک خودرو این مسئولیت را ایجاد می‌کند که راننده تمام حواس خود را معطوف به جاده و اتفاقات مربوط به آن نماید، اگر سازنده خودرویی ادعا کند که چنین توجهی الزامی نیست، اما اگر خودرو کارکرد صحیحی ارائه ندهد، مطمئنا تمامی مسئولیت متوجه سازنده خواهد بود. در همین رابطه، کمپانی BMW نیز چنین نظری دارد.

بر اساس اظهارات الیور پگونتک، مدیر پروژه سیستم‌های کمکی رانننده مربوط به خودروهای سری ۵، کمپانی بی‌ام‌و باید مسئولیت کامل را برای ایمنی و آسایش تمام افرادی که سرنشین یک خودرو خودران این کمپانی هستند، بپذیرد. این اقدام می تواند مسیر خودروهای خودران را به‌کلی دگرگون کند.

پگونتک گفت:

 من فکر می‌کنم شما باید مسئولیت این مسئله را به عهده بگیرد. اگر قرار است مسئولیت رانندگی را از راننده گرفته و به سیستم‌های خودکار درون خودرو واگذار کنید، تولید کننده‌ی خودرو و سیستم‌های مرتبط باید جواب‌گوی اتفاقات بعدی باشد. به نظر برداشتن این گام ضروری است. همچنین برای ایجاد تغییر در این زمینه، ما به قانون نیاز داریم. بحث در رابطه با این موضوع در سراسر دنیا بالا گرفته است و برخی از کشورها قوانین متفاوتی را نسبیت به سایرین در نظر گرفته‌اند. ما باید نسبت به این مسئله پیگیر باشیم.
خودرو خودران

کمپانی بی‌ام‌و بدون شک در رابطه با خودروهای خودران از اعتبار نسبی برخوردار است. مدتی پیش، مدیر این کمپانی، هارولد کروگر در رابطه رویکرد کمپانی بی‌ام‌و نسبت به عرضه خودرویی تماما خودکار صحبت کرد. او گفت تا زمانی که ایمنی کامل این خودرها تایید نشود، این کمپانی نسبت به ارائه آن‌ها اقدامی نخواهد کرد. کروگر حتی در رابطه با آزمایشی عمومی که کمپانی تسلا برای نسخه بتا سیستم Autopilot خود ترتیب داده بود، سخن به میان آورد و ادعا کرد که حتی نسخه‌های بتا از نرم‌افزارهای مرتبط نیز تنها در اختیار گروه کوچکی از مردم قرار می‌گیرند. بر همین اساس، با وجود آن که رقبای کمپانی بی‌ام‌و در حال تدارک مقدمات ورود خودروهای تماما خودران خود به بازار هستند، اما این کمپانی اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۱ خودرویی کاملا خودکار را عرضه نخواهد کرد. این اقدام کمپانی بی‌ام‌و برای حصول اطمینان ۱۰۰ درصدی از ایمنی و کارکرد صحیح خودروهایی از این دست است.

همچنین مدیران کمپانی بی‌ام‌و احساس می‌کنند که زیرساخت‌های همگانی کنونی به منظور تعامل با خودروهای خودران، باید مقداری تغییر کنند. جوهان کلیستر، مدیر پروژه سری ۵ جدید گفت:

ما باید برای یافتن بهترین راه‌حل فکر کنیم و این امر کماکان به زمان نیاز دارد. این سوال باید در ذهن شما باشد که چه اتفاقاتی در هنگام عبور از یک تقاطع یا یک میدان رخ می‌دهد. بنابراین تسلط کامل به این مسئله الزامی است. این مسئله همچنین ساختار و مقررات خاص خود را می‌طلبد.

شنیدن این خبر که خودروساز بزرگی چون بی‌ام‌و قصد دارد تا مسئولیت کامل سرنشینان خودرو را در زمان فعال بودن سیستم‌های رانندگی خودکار به عهده بگیرد و اولویت اول را ایمنی افراد داخل خودرو قرار دهد، برای علاقه‌مندان این سیستم‌ها بسیار دلپذیر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات