اسپاتیفای دیگر به دنبال تصاحب ساندکلاد نیست

یک‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از انتشار اخباری در رابطه با تصاحب ساندکلاد توسط اسپاتیفای، حال مشخص‌ شد پرطرفدارترین سرویس استریم دیگر در پی خرید ساندکلاد نیست.
تبلیغات

در ماه‌های اخیر شایعاتی در رابطه با انجام مذاکرات بین اسپاتیفای و ساندکلاد به‌منظور ادغام این دو کمپانی با یکدیگر منتشر شده بود. شنیده‌ها حکایت از این داشت که اسپاتیفای درصدد تصاحب ساندکلاد است. حال به نظر می‌رسد مذاکرات بین این دو کمپانی نتایج مثبتی به همراه نداشته و اسپاتیفای از خرید ساندکلاد منصرف شده است.

فایننشیال تایمز در ماه سپتامبر با انتشار گزارشی مدعی شده بود اسپاتیفای و ساندکلاد مذاکرات در این رابطه را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند، حال آنکه منابع نزدیک به اسپاتیفای دیروز از پایان مذاکرات و کنار گذاشته شدن بحث تصاحب ساندکلاد خبر دادند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده؛ اسپاتیفای به دلیل ترس از تأثیر منفی این خرید بر فرآیند عرضه‌ی عمومی سهامش، از این کار پا پس کشیده است.

البته تا به امروز اسپاتیفای رسما تائید نکرده است که این کمپانی در سال ۲۰۱۷ وارد تالار بورس خواهد شد و سهام خود را برای اولین بار عرضه خواهد کرد، حال آنکه گمانه‌های موجود نشان از این دارد که این کمپانی در پی آماده‌سازی برای ورود به تالار بورس است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط منابع نزدیک به اسپاتیفای، این کمپانی به خاطر مشکلات احتمالی در سالی که سهام خود را عرضه خواهد کرد، از تصاحب ساندکلاد منصرف شده است.

هیچ یک از دو کمپانی اسپاتیفای و ساندکلاد در این رابطه اظهار نظری نکرده‌اند. این اولین باری نیست که اسپاتیفای از تصاحب ساندکلاد منصرف شده است. پیش از این نیز این کمپانی دو بار از خرید ساندکلاد پا پس کشید که بسیاری قیمت پیشنهادی توسط دو طرف را دلیل اصلی نهایی نشدن خرید عنوان می‌کنند. در کنار گسترش دامنه‌ی مخاطبان آگهی‌های اسپاتیفای، خرید ساندکلاد می‌توانست این سرویس استریم موسیقی را بیش از پیش در برابر رقبا تقویت کند. اسپاتیفای چندی پیش، از دست یافتن به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر خبر داد که بیش از ۴۰ میلیون نفر از این تعداد ماهانه آبونمان تعیین‌شده را پرداخت می‌کنند. اسپاتیفای رقبای بسیار قدری دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به اپل موزیک اشاره کرد. سرویس استریم موسیقی اپل بر اساس آخرین آمارها، بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال با پرداخت آبونمان ماهیانه دارد که طی ۱۸ ماه گذشته رو به استفاده از این سرویس آورده‌اند. آمازون نیز اخیرا سرویس جدیدی را در حوزه‌ی استریم موسیقی معرفی کرده و بر تعداد رقیبان حاضر افزوده است.

عرضه‌ی عمومی سهام اسپاتیفای را باید در شمار یکی از مورد انتظارترین اتفاقات سال ۲۰۱۷ خواند. این کمپانی در ماه مارس میلادی یک میلیارد دلار جذب سرمایه کرد. آخرین سرمایه‌گذار اسپاتیفای در توافق با این کمپانی، شرایط سفت و سختی را برای بازگشت سرمایه‌ی خود تعیین کرده است که از‌ این‌رو احتمال عرضه‌ی اولیه سهام را بیش از پیش محتمل می‌کند.

ساندکلاد طی سال جاری میلادی تغییرات گسترده‌ای در ساختار سرویس‌دهی و مدل کسب‌وکارش ایجاد کرد که نتایج مثبتی برای این کمپانی به همراه داشت. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده؛ تخمین زده می‌شود درآمد سالانه‌ی ساندکلاد بیش از ۴۳ درصد در مقایسه با سال پیش افزایش پیدا کند و به ۲۸ میلیون دلار برسد، البته این سرویس هنوز درآمدزا نیست. آخرین اسناد حسابداری منتشرشده از ساندکلاد، نشان از این دارد که این استارتاپ آلمانی در سال ۲۰۱۴ بیش از ۴۴ میلیون دلار از دست داده است. بخش بزرگی از افزایش درآمد این کمپانی را باید به‌ حساب ایجاد سرویس عضویت با پرداخت ماهانه ۹.۹۹ دلار گذاشت.

باید دید در آینده چه سرنوشتی در انتظار دو استارتاپ خوش‌ساخت اروپایی اسپاتیفای و ساندکلاد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات