جدول تناوبی عناصر بروزرسانی شد

پنج‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جدول تناوبی عناصر با اضافه شدن چهار عنصر جدید با نام‌های نیهونیوم، تنسین، اوگانسون و ماسکوویوم، به‌روزرسانی شد.
تبلیغات

سال ۲۰۱۷ جدول تناوبی با ظاهر جدیدی آغاز خواهد شد؛ چرا که چهار عنصر جدید به ردیف هفتم  آن اضافه شده است: نیهونیوم (Nh)؛ ماسکوویوم (Mc)؛ تنسین (Ts)؛ اوگانسون (Og). از ماه ژانویه‌ی سال جاری خبرهای مربوط به این چهار عنصر به گوش می‌رسید؛ اما سرانجام اتحادیه‌ی بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) اعلام کرد که در خصوص اسامی رسمی این عناصر توافق شده است. بدین ترتیب زمان آن رسیده است که جدول تناوبی کنونی را کنار بگذاریم و جدول جدید را تهیه کنیم.

جدول تناوبی جدید

این اتحادیه امروز اعلام کرد:

پس از یک دوره‌ی پنج‌ماهه‌ی بررسی عمومی، نام‌هایی که کاشفان عناصر پیشنهاد شده بودند، توسط IUPAC تائید شدند. طبق روال گذشته، نام عناصر جدید از نام یک محل، منطقه‌ی جغرافیایی یا یک دانشمند گرفته شده‌اند. بخش پایانی نام عناصر نیز با هدف بازتاب انسجام تاریخی یا شیمیایی، انتخاب شده است: همانند تمام عناصر جدید گروه ۱ تا ۱۶؛ پسوند «ium-" برای عناصر ۱۱۳ و ۱۱۵، پسوند «ine-» برای عنصر ۱۱۷ متعلق به گروه ۱۷ و در نهایت پسوند «on-» برای عنصر ۱۱۸ متعلق به گروه ۱۸ انتخاب شده است.

نام‌ها و نمادهای زیر به صورت رسمی برای عناصر جدید انتخاب شده‌اند:

عنصر ۱۱۳: Nihonium با نماد (Nh)

عنصر ۱۱۵: Moscovium با نماد (Mc)

عنصر ۱۱۷: Tennessine با نماد (Ts)

عنصر ۱۱۸: Oganesson با نماد (Og)

چنانچه اضافه شدن این عناصر به جدول تناوبی به نظرتان عجیب و غیر منتظره می‌رسد؛ باید بگوییم که در ماه ژانویه، اتحادیه‌ی IUPAC به صورت رسمی تأیید کرد که چهار عنصر جدید شناسایی شده است. در آن زمان از این عناصر صرفا با نام‌های ۱۱۳، ۱۱۵، ۱۱۷ و ۱۱۸ یاد می‌شد و نام‌هایی موقتی برای آنها در نظر گرفته شده بود: یونوتریوم (Uut)؛ یونوپنتیوم (Uup)؛ یونوسپتیوم (Uus)؛ یونونوکتیوم (Uuo). در نهایت تیم‌های روسی، آمریکایی و ژاپنیِ کاشف عناصر جدید موظف شدند آنها را نام‌گذاری کنند و در ماه ژوئن، این پژوهشگران نام‌های پیشنهادی خود را به صورت رسمی ارائه دادند.

اکنون که نام‌های مورد بحث مطابق معیارهای IUPAC تأیید شده‌اند، قدم نهایی در جهت به‌روزرسانی جدول تناوبی نیز تکمیل شده است. اما این اسامی بر چه معیاری انتخاب شده‌اند؟

نیهونیوم از واژه‌ی ژاپنی «Nihon» به مفهوم ژاپن گرفته شده است. ماسکوویوم با هدف بزرگداشت موسکو، پایتخت روسیه انتخاب شده است. نام عنصر اوگانسون از نام یوری اوگانسون، فیزیکدان ۸۳ ساله‌ی روسی گرفته شده است؛ این دومین باری است که نام یک عنصر جدید از نام یک دانشمند زنده گرفته می‌شود.

نام عنصر تنسین از ایالت تنسی گرفته شده است؛ دانشمندان این ایالت در زمینه‌ی پژوهش‌های حوزه‌‌ی پیشگام هستند. بنابراین تنسی دومین ایالت آمریکا است که نام آن در جدول تناوبی عناصر به‌ کار گرفته می‌شود؛ نخستین بار از نام ایالت کالیفرنیا در عنصر کالیفرنیوم (عنصر ۹۸) استفاده شده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات