ایلان ماسک: هوش مصنوعی می‌تواند اینترنت را نابود کند

یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک، مغز متفکر شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، بار دیگر نسبت به هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده است.
تبلیغات

ترس ایلان ماسک از هوش مصنوعی موضوع جدیدی نیست. مدیرعامل نابغه‌ی تسلا و اسپیس ایکس که خیلی‌ها او را نسخه‌ی واقعی مرد آهنی می‌دانند، تا به حال بارها نسبت خطرات احتمالی هوش مصنوعی هشدار داده است.

در جدیدترین این اظهارات، ماسک با اشاره به اختلالات اخیر به وجود آمده در اینترنت بر اثر حمله به شرکت Dyn، با به اشتراک گذاشتن مطلبی از اکونومیست در حساب توییتر خود نوشته است:

در استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته برای چنین حملاتی، تنها بحث زمان مطرح است. اینترنت بطور خاص نسبت به الگوریتم‌های گرادیان نزولی (gradient descent) آسیب پذیر است.
توییت ایلان ماسک

این اولین باری نیست که ماسک پیش‌بینی‌های تاریکی از آینده‌ی هوش مصنوعی انجام می‌دهد. او پیش از این روبات‌های فوق هوشمند را از سلاح‌های اتمی خطرناک‌تر توصیف کرده بود و با کمک ۱۰ میلیون دلاری به بنیاد «آینده‌ی حیات» (Future of Life، سازمانی که ماموریت دارد تا مطمئن شود هوش مصنوعی در آینده بر علیه انسان قیام نکند) جدی بودن خود در کنترل هوش مصنوعی را نشان داده بود.

نکته‌ی جالب توجه دیگر، رد و بدل شدن توییت‌های حاوی اصطلاحات تخصصی بین ایلان ماسک و دیگر کاربران توییتر است؛ توییت‌هایی که به دلیل پیچیدگی، تعجب بسیاری از کاربران را برانگیخته است. برای مثال کاربری در جواب توییت ایلان ماسک نوشته است:

مخالفم. الگوریتم گرادیان نزولی در مسائل [تئوری] گراف در مینیمم نسبی (موضعی) گیر می‌کند. برای این کار به ANNs (شبکه‌های عصبی) دینامیکِ چند عاملی نیاز است.

ماسک نیز در جواب گفته است:

حتماً [در صورت استفاده از هوش مصنوعی] میلیون‌ها عامل (agent) وجود خواهند داشت که به صورت همزمان روی شبیه سازی مونته کارلو کار کنند و با تجمیع نتایج، نقشه‌ای از نقاط ضعف بسازند.
توییت های ایلان ماسک

آمادگی ماسک برای بحث در این سطح فنی نشان می‌دهد که نگرانی‌اش بی پایه و اساس نیست و می‌داند که دقیقاً درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌کند.

ماسک تنها شخصیت مشهور دنیای تکنولوژی نیست که در مورد هوش مصنوعی احساس نگرانی می‌کند. پیش از این استیون هاوکینگ و استیو وزنیاک نیز نگرانی خود نسبت به خطرات احتمالی هوش مصنوعی را ابراز کرد‌ه بودند.

نظر شما درباره‌ی آینده‌ی هوش مصنوعی چیست؟ آیا این دستاورد بزرگ تکنولوژیک قرار است به یاری انسان بیاید یا در نهایت نسل بشر را منقرض خواهد کرد؟ نظرات خود را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات