آتش گرفتن باتری تسلا مدل اس در تصادفی مرگبار

یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته در شهر ایندیاناپولیس آمریکا، یک دستگاه تسلا مدل اس پس از برخورد شدید با یک درخت در آتش سوخت و سرنشینان آن جان باختند.
تبلیغات

به گزارش خبرگزاری WTHR، صبح روز سوم ماه جاری میلادی، یک دستگاه تسلا مدل اس در مرکز شهر ایندیاناپولیس به شدت با یک درخت برخورد کرد و سپس آتش گرفت. در جریان این تصادف هولناک هر دو سرنشین این خودرو جان باختند. به گفته‌ی اداره‌ی آتش‌نشانی حاضر در محل حادثه، سلول‌های باتری این خودروی الکتریکی شعله‌ور شده و مانند ترکش در اطراف پراکنده شده و نجات‌یافتگان این حادثه را در معرض خطر قرار دادند.

کوین جونز، رئیس اداره‌ی آتش‌نشانی ایندیاناپولیس، در مصاحبه با خبرگزاری WTHR گفته است که سرنشینان این خودرو یک خانم ۲۷ ساله و یک مرد ۴۴ ساله بوده‌اند. در حالی که خودرو سرعت بسیار بالایی داشته است، راننده‌ی ۲۷ ساله کنترل آن را از دست داده و به شدت با یک درخت برخورد می‌کند. درنتیجه‌ی این برخورد، راننده در دم جان سپرده و دیگر سرنشین خودرو پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده است. در ویدئوی زیر صحنه‌هایی از محل حادثه و ابعاد هولناک آن را مشاهده می‌کنید:

دانلود با کیفیت 360p / دانلود با کیفیت 720p

باتری خودروهای الکتریکی از صدها سلول مجزا ساخته شده‌اند و در صورت بروز اشکال، می‌توانند موجب ایجاد زنجیره‌ای از واکنش‌های منجر به آتش‌سوزی‌ شوند (هرچند که این باتری‌ها طوری طراحی می‌شوند که از این اتفاقات جلوگیری شود)، درست مشابه اتفاقی که اخیرا برای رباتی در آزمایشگاه پیشرانه‌های جت ناسا رخ داد و ربات را تبدیل به یک گوی آتشین کرد.

به گفته‌ی جونز، آتش‌نشانان برای خاموش کردن باتری‌های لیتیوم-یون با ولتاژ بالا دچار مشکل بوده‌اند و خاموش کردن آن‌ها به مقادیر زیادی آب نیاز دارد. همچنین در اثر شدت برخورد، سلول‌های آتشین باتری در سراسر محل حادثه پخش شده‌اند. در ویدئوی زیر، کنفرانس مطبوعاتی آتش‌نشانی ایندیاناپولیس را مشاهده خواهید کرد که در آن نحوه‌ی آمادگی آتش‌نشانان برای مواجهه با آتش‌سوزی‌ خودروهای هیبریدی و الکتریکی بر اساس راهنمای اقدامات اورژانسی خودروسازان، توضیح داده می‌شود.

دانلود

لازم به ذکر است که در ویدیوی کنفرانس مطبوعاتی بالا، جونز از نحوه‌ی ایجاد چنین آتش‌سوزی‌هایی در تصادف‌های با سرعت بالا سخن می‌گوید و اشاره می‌کند که این آتش‌سوزی‌ها فارغ از نوع سوخت خودرو می‌توانند به وجود بیایند:

در هر تصادف خودرویی، صرف‌نظر از نوع سوخت مصرفی، چه بنزین باشد، چه یک خودروی هیبریدی یا تمام الکتریکی مثل تسلا، پتانسیل بروز چنین صدماتی وجود دارد و منحصر به تصادفی که هفته‌ی گذشته رخ داد، نیست.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات