نگاهی به تراشه کرین 960 هواوی در آنر 9

یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
هواوی در آنر از تراشه کرین ۹۶۰ استفاده کرده در ادامه نگاهی به مشخصات فنی این پردازنده و فناوری‌های هواوی در آن خواهیم داشت.
تبلیغات

هواوی طی چند هفته‌ی اخیر ابتدا از نسل جدید تراشه‌ی پرچمدار خود با نام کرین ۹۶۰ رونمایی کرده و سپس طی مراسمی در مونیخ آلمان که ۱۳ آبان ماه برگزار شد، کرین ۹۶۰ را باید یکی از تراشه‌های قدرتمندی خواند که از سری های‌سیلیکون توسط هواوی رونمایی شده است، بطوری که می‌توان آن را رقیبی قدرتمند برای دو تراشه‌ی پرچمدار کوالکام و سامسونگ خواند.

کرین ۹۶۰ از وجود هشت هسته‌ی پردازشی بهره برده و از این‌رو معماری big.LITTLE برای چینش هسته‌های پردازشی در آن مورد استفاده قرار گرفته است. هشت هسته‌ی پردازشی مورد استفاده در این تراشه شامل چهار هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس پردازشی ۲.۴ گیگاهرتزی و چهار هسته‌ی پردازشی کم مصرف Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی است. کرین ۹۶۰ را باید اولین تراشه‌ای خواند که از وجود پردازنده‌ی گرافیکی جدید G-71 کمپانی ARM بهره می‌برد. ARM ابتدای سال جاری میلادی پردازنده‌ی گرافیکی G-71 را مبتنی بر لیتوگرافی ۱۶ نانومتری و همچنین معماری Bifrost رونمایی کرد.

تراشه‌ی کرین ۹۶۰ شباهت‌های بسیاری با نسل پیشین این تراشه یا همان کرین ۹۵۰ و ۹۵۵ دارد، با این تفاوت که در نسل جدید هسته‌ی پردازشی Cortex-A73 جایگرین Cortex-A72 شده که با فرکانس ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتزی در تراشه‌ی پیشین پرچمدار هواوی مورد استفاده قرار گرفته است. با وجود اینکه فرکانس پردازشی هسته‌ی جدید در مقایسه با Cortex-A72 تغییر چندانی نکرده، اما شاهد بهبود عملکرد ۱۰ تا ۱۸ درصدی هسته‌های جدید هستیم.

اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که Cortex-A73 به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند مدت زمان بیشتری را در فرکانس بالا فعالیت کند تا اینکه تراشه به علت افزایش دما فعالیت آن را متوقف کند. با توجه به اینکه کرین ۹۶۰ می‌تواند مدت بیشتری را در بیشینه فرکانس و قدرت خود فعالیت کند، از این‌رو این تراشه مشکلی از نظر اجرای بازی‌های سنگین و وظایفی که نیاز به قدرت بالای پردازشی دارند، نخواهد داشت.

کرین 960

در کنار بهبود قدرت پردازنده از طریق بکارگیری هسته‌های سریع‌تر، های‌سیلیکون تراشه‌ی خود را از نظر بهبود سیستم حافظه نیز بهتر کرده است، بطوریکه داده‌های مورد نیاز برای پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی با سرعت بیشتری روی حافظه‌ی اصلی نوشته یا از آن خوانده می‌شود. کرین ۹۶۰ از حافظه‌ی LPDDR4 در فرکانس ۱۸۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی می‌کند که در مقایسه با آخرین نسل حافظه‌های LPDDR3 بهبود ۹۰ درصدی عمکلرد را نوید می‌دهد. همچنین باید به پشتیبانی از حافظه‌های فلش UFS 2.1 اشاره کرد که توسط کوالکام و سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته و جایگزین نمونه‌های eMMC شده‌اند. علاوه بر بهبود سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه، استفاده از فناوری جدید برای حافظه تراشه‌ این امکان را به هواوی داده تا عملکرد سیستم کدگذاری خود را با معرفی Direct Boot mode در اندروید نوقا قریب ۱۵۰ درصد بهبود ببخشد.

افزایش سرعت خواندن اطلاعات از روی حافظه به معنای بالا رفتن سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها در کنار بالا رفتن سرعت لود تصاویر و ویدیوها نیز می‌شود.همچنین باید به بالارفتن سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در زمان تماشا یا ضبط ویدیوهایی با رزولوشن بالا نیز اشاره کرد که از جمله‌ی ان می‌توان به ویدیوهای 4K اشاره کرد.

از نظر پردازنده‌ی گرافیکی، عملکرد تراشه در مقایسه با نسل پیش که از وجود پردازنده‌ی Mali-T880 بهره می‌برد، بیش از ۱۸۰ درصد بهبود یافته است. G-71 در مقایسه با Mali-T880 MP4 از نظر مصرف انرژی بیش ز ۲۰ درصد بهینه‌تر شده است. های‌سیلیکون عملکرد هشت هسته‌ی پردازشی اصلی را نیز همسو با پردازنده‌ی گرافیکی کرده که نتیجه‌ی آن قدرت قابل قبول کرین ۹۶۰ در انجام پردازش‌های گرافیکی است. کرین ۹۵۰ از نظر گرافیکی در مقایسه با رقبای بازار حرف زیادی برای گفتن نداشت، اما اوضاع در کرین ۹۶۰ کاملا تغییر کرده است.

کرین 960

پشتیبانی از واقعیت مجازی و Vulkan API

کرین ۹۶۰ را باید اولین تراشه‌ی موجود در بازار خواند که بصورت کامل از Vulkan API پشتیبانی می‌کند. پلتفرم وولکان با توجه به اینکه ساختار متفاوتی دارد، از نظر عملکرد پردازشی تفاوت بسیاری را در گجت‌های موبایل برای پردازش واقعیت مجازی ایجاد می‌کند که این موضوع به دلیل پشتیبانی از چند هسته پردازشی و همچنین OpenGL ES است.

هواوی معتقد است که پشتیبانی از پلتفرم وولکان می‌تواند عملکرد گرافیکی را بین ۴۰ تا ۴۰۰ درصد بهبود بخشد. با توجه به بازه‌ی زیاد بهبود عملکرد گرافیکی کرین ۹۶۰ می‌توان چنین نتیجه گرفت که میزان تقسیم پردازش اطلاعات گرافیکی در پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی از مکانیزم پویایی برخوردار است، از این‌رو بهبود عملکرد در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. با توجه به فرآیند کنترل حرارت در هسته‌های Cortex-A73 و ترکیب آن با پردازنده‌ی گرافیکی G-71 انتظار می‌رود تراشه کرین ۹۶۰ عملکرد بسیار خوبی را در پردازش‌های گرافیکی از خود به جای بگذارد که این موضوع هم در حوزه‌ی واقعیت مجازی و هم پردازش اپلیکیشن‌های گرافیکی یا بازی‌های سنگین صادق است.

کمپانی ARM پردازنده‌ی گرافیکی G-71 را که مبتنی بر معماری Bifrost است با در نظر گرفتن واقعیت مجازی توسعه داده است، بطوریکه این پردازنده از نمایشگرهایی با نرخ ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند تا تصاویری لگ دار نمایش داده نشود. همچنین فناوری‌های به کار رفته در این پردازنده‌ی گرافیکی رندر تصاویر سه بعدی را بدون ایجاد پلگی امکان پذیر می‌کند.

کرین 960

های‌سیلیکون علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، تغییرات دیگری را نیز ایجاد کرده که شامل تغییر ساز و کار پردازش تصاویر، پشتیبانی از صوت و همچنین موارد امنیتی است.

مودم LTE بهتر و فناوری CDMA اختصاصی

هواوی برای اینکه در برابر کوالکام به عنوان یک رقیب اصلی کم نیاورد، عملکرد مودم LTE مورد استفاده در کرین ۹۶۰ را ارتقا داده است. هواوی همچنین از فناوری CDMA نیز در تراشه‌ی خود پشتیبانی می‌کند. در حالت عادی پشتیبانی از این فناوری نیازمند دریافت گواهی از کوالکام برای بهره‌گیری از فناوری این کمپانی است، حال آنکه چینی‌ها فناوری اختصاصی CDMA خود را توسعه داده‌اند. در پیش گرفتن این سیاست از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه هواوی دیگر وابسته به کوالکام نیست و در صورتی که بخواهد گوشی‌های هوشمند خود را در راهی بازار آمریکا کند، نیازی به مودم‌ها یا تراشه‌های کوالام نداشته و می‌تواند محصول خود را در شبکه‌ی مخابراتی ورایزون یا اسپرینت عرضه کند.

در مورد مودم LTE، هواوی پشتیبانی از 4CC را به محصول خود اضافه کرده که نتیجه‌ی آن افزایش نرخ انتقال دیتا توسط گوشی‌های هوشمندی است که به شبکه‌های LTE وصل می‌شوند. این موضوع در زمان حرکت و تغییر مسافت از آنتن‌های LTE نیز موثر بوده و نرخ انتقال بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از مودم LTE هواوی می‌توان در شبکه‌های با سرعت بالای LTE امروز به سرعت‌های بالای ۶۰۰ مگابیت در ثانیه دست یافت.

کرین 960

بهبود پردازنده تصویر دوربین دوگانه

هواوی با معرفی پی ۹ از دوربین دوگانه در گوشی‌های هوشمند خود رونمایی کرد و به نظر می‌رسد چینی‌ها در نظر دارند تا این استراتژی را در مورد دوربین گوشی‌های هوشمند خود ادامه داده و رفته رفته بر کیفیت و قابلیت‌های آن اضافه کنند. هواوی در طراحی کرین ۹۶۰ بهبود تصویربرداری با استفاده از دوربین دوگانه را نیز مدنظر قرار داده است.

با توجه به اینکه میت ۹ و میت ۹ پورشه دیزاین از وجود دوربین دوگانه بهره می‌برد، از این‌رو پردازنده‌ی تصویر کرین ۹۶۰ نیز برای بهبود کیفیت تصویربرداری این نوع دوربین توسعه یافته است. طراحی پردازنده‌ی تصویر مبتنی بر سنسور سیاه و سفید است، اما پشتیبانی از سنسور رنگی نیز به این پردازنده اضافه شده است. با استفاده از بهبود‌های صورت گرفته روی کرین ۹۶۰، این تراشه قادر است تا اطلاعات بیشتری را از عمق تصویر که داده‌های آن توسط سنسور مونوکروم ثبت می‌شود، دریافت کند. این ویژگی فوکوس بهتر و ثبت جزئیات بیشتر در تصویر را حتی در مکان‌های کم نور به ارمغان می‌آورد. انتظار می‌رود فرآیند ثبت تصاویر نیز به دلیل قرار گرفتن پردازنده‌ی تصویر در درون تراشه سریع‌تر از پیش شود.

کرین 960

هرچند در میت ۹ و میت ۹ پورشه دیزاین شاهد بکارگیری زوم هیبریدی (ترکیبی از اپتیکال و دیجیتال) هستیم، اما هواوی مدعی است است که کرین ۹۶۰ از زوم اپتیکال تا ۴ برابر پشتیبانی می‌کند که بهتر از زوم اپتیکال دو برابری تعبیه شده در آیفون ۷ پلاس است.

قابلیت های امنیتی در کنار سایر امکانات کرین ۹۶۰

افزایش امنیت یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در کرین ۹۶۰ به آن توجه ویژه‌ای شده است. هواوی به سیستم امنیتی اندروید و TrustZone کمپانی ARM بسنده نکرده و سیستم امنیتی مشابه Knox سامسونگ را برای توسعه داده است. سیستم امنیتی سه لایه‌ی هواوی قادر است بسته به کاربرد مورد استفاده قرار گیرد.

کرین ۹۶۰ از وجود یک حافظه‌ی ۴ مگابایتی درون تراشه بهره می‌برد که پهنای باند آن ۱۰۰ برابر بیشتر و الگوریتم کدگذاری RSA-1024 آن بیش از ۵۰ برابر سریع‌تر است. از این حافظه برای ذخیره‌ کردن کلید‌های امنیتی نظیر سنسور اثر انگشت و موارد مشابه استفاده می‌شود. هواوی با استراتژی خود امکان سرقت فیزیکی کلید‌ها را به صفر رسانده، مگر اینکه هکرها از IC خارجی برای سرقت اطلاعات استفاده کنند. با توجه به اینکه هواوی در نظر دارد تا سیستم پرداخت اختصاصی خود را راه‌اندازی کند، یک سیاست صحیح است. هواوی با استفاده از قابلیت تراشه‌ی خود می‌تواند الگوریتم‌های کدگذاری و کدگشای مورد نیاز شرکای بانکی خود را در گوشی‌های هوشمندش تعبیه کند.

کرین 960

سیستم inSE هواوی موفق شده تا بالاترین گواهی‌ برای انتقال پول را که همان CFNRA است، کسب کند. البته هواوی سیستم امنیتی خود را تنها برای راه‌اندازی سیستم پرداخت خود توسعه نداده و به نظر می‌رسد در آینده می‌توان از گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌هایی نظیر کرین ۹۶۰ به عنوان جایگزینی برای کلید خودروها مورد استفاده قرار دهد.

هواوی تراشه‌ی کرین ۹۶۰ را از نظر صوت نیز ارتقا داده است، بطوریکه یک DSP جدید با پشتیبانی از کدک Hi6403 در کرین ۹۶۰ تعبیه شده است. کرین ۹۶۰ از این نظر برتر از کدک مورد استفاده در آیفون ۷ و همچنین کدک WCD9335 است که در تراشه‌ی کوالکام مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله‌ی فرمت‌های پشتیبانی شده در کرین ۹۶۰ باید به PCM با نرخ ۳۲ بیت ۱۹۲ کیلوهرتزی در کنار DSD lossless اشاره کرد. این کدک بهینه‌تر بوده و بین ۱۷ تا ۳۳ درصد بهینه‌تر است.

همچنین باید به میکروفون جدید کرین ۹۶۰ اشاره کرد که از فناوری Noise Cancellation بهره می‌برد و با استفاده از +HD Voice می‌توان مکالمات صوتی شفاف‌تری را تحت شبکه‌ی LTE داشت. همچنین باید به پشتیبانی از کدک 4K30 HEVC/H.265 در این تراشه اشاره کنیم.

بخش زیادی از ویژگی‌های که در رابطه به آن اشاره کردیم به مدد پردازنده‌ی کمکی i6 است که در کرین ۹۶۰ قرار گرفته است. همچون نسل پیشین این پردازنده که i5 نام داشت، این پردازنده‌ی کم مصرف برای مدیریت سنسور جی‌پی‌اس، قابلیت‌های Always On نمایشگر و اپلیکیشن‌هایی که همیشه در حال اجرا و دریافت دستور هستند نظیر Now on Tap نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسل جدید این پردازنده در مقایسه با i5 از کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی بهره می‌برد.

کرین 960

بدون شک باید کرین ۹۶۰ را بهترین تراشه‌ای خواند که هواوی تا به امروز طراحی کرده است. با توجه به سیاست‌های هواوی به نظر نمی‌رسد شاهد استفاده از این تراشه در گوشی‌های غیر از محصولات خود هواوی باشیم.

باید دید که این تراشه در برابر سایر تراشه‌ها نظیر اسنپدراگون ۸۳۰ و اکسینوس ۸۸۹۵ چه عملکردی را از خود به نمایش خواهد گذاشت. با توجه به اینکه نسل بعدی‌ها تراشه‌های کمپانی‌های رقیب از لیتوگرافی بهتری بهره خواهند برد، از این‌رو احتمال بروزرسانی کرین ۹۶۰ با نام کرین ۹۶۵ با بهره‌گیری از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری بالا است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات