شرایط تولید مشترک با خودروسازان آمریکایی

شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
عضو ناظر مجلس در شورای رقابت و عضو کمیسیون صنایع و معادن شرایط تولید مشترک با خودروسازان آمریکایی را مطرح کرد.
تبلیغات

ولی ملکی عضو ناظر مجلس در شورای رقابت و عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره‌ی ارتقاء کیفیت صنعت خودروی ایران و تولید مشترک با خودروسازان آمریکایی اعلام کرد: «ارتقاء صنعت خودروسازی کشور زمانی تضمین می‌شود که با برندهای بین‌المللی مشارکت در سرمایه‌گذاری و تولید داشته باشیم. با توجه به این موارد، حتماً اجازه داریم که با خودروسازان آمریکایی به صورت مشترک خودرو تولید کنیم.»

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت افزود: «هر اقدامی که در صنعت خودرویی کشور انجام می‌شود، حتی اگر وارادات خودرو باشد، باید در جهت تقویت صنعت خودروسازی کشور انجام شود و قطعاً وارادات خودرو به صورت CBU (منظور همان خودروهای آماده فروش است) از هیچ کشوری نمی‌تواند برای صنعت خودروسازی ایران راه حل باشد.»

ملکی درباره‌ی بهترین راه‌حل ارتقاء کیفیت صنعت خودروی ایران گفت: «بهترین راه‌حل برای ارتقاء کیفیت صنعت خودروسازی کشور، مشارکت‌ با برندهای خودروسازی معتبر بین‌المللی است. به نظر من کاری که ایدرو، سایپا و ایران‌خودرو برای تولید مشترک در ایران با شرکت‌های فرانسوی و چینی انجام داده‌اند، مدل خوبی است و هیچ ایرادی ندارد که با برندهای اتومبیل‌سازی معتبر آلمانی، ژاپنی و حتی آمریکایی وارد مذاکره شویم و الگوی قرارداد ایدرو را پیاده کنیم.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد مخالفت خود با وارادات خودرو از آمریکا توضیح داد: «اگر واردات خودرو از آمریکا را مزمت و نکوهش کردم، تنها به خاطر رفتار مغرضانه و دشمنی سیاست‌مداران ‌آمریکایی است ولی اگر مدیران سیاسی آمریکا دست از غرض‌ورزی بردارند، منصفانه با سیاست‌مداران ایرانی پای میز مذاکره بنشینند، فناوری روز را از طریق صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران خود در اختیار صنعت خودروی ایران قرار دهند و با سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران تضمین کنند که بخشی از تولیدات مشترک را به بازارهای جهانی صادر کنند، هیچ اشکالی در همکاری مشترک با برندهای آمریکایی وجود ندارد.»

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت با اشاره به اینکه در گسترش و تعمیق ارتباطات اقتصادی باید تعصبات را کنار گذاشت، بیان کرد: «بازار خودروی ایران بهترین ظرفیت برای سرمایه‌گذاران خارجی است که توسط مدیران سیاسی و اقتصادی کشور می‌تواند در بهترین سطح به عنوان سهم آورده به میدان مذاکرت اقتصادی آورده شود. ارتقاء صنعت خودروی کشور زمانی تضمین می شود که با برندهای معتبر بین‌المللی در سرمایه‌گذاری و تولید مشارکت داشته باشیم. با توجه به تمام این توضیحات حتما اجازه داریم که با خودروسازان آمریکایی به صورت مشترک خودرو تولید کنیم.»

ولی ملکی تصریح کرد: «‌خودروهای چینی هم، زمانی باید اجازه‌ی در اختیار گرفتن سهمی از بازار خودرویی کشور را داشته باشند که به صورت مشترک با خودروسازان ایرانی، تولید کنند. در غیر این صورت همان زیانی که از ناحیه‌ی واردات خودروهای ساخته شده‌ی آلمانی، آمریکایی و ژاپنی به صنعت و اقتصاد کشور وارد می‌شود، همین اندازه یا بیشتر از ناحیه‌ی واردات خودروهای چینی این ضرر وارد خواهد شد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات