فایرفاکس در حال توسعه موتور رندرینگ جدیدی با نام کوانتوم است

شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
موزیلا قصد دارد در آینده‌ای نزدیک، موتور رندرینگ مرورگر فایرفاکس را با موتوری جدید با نام کوانتوم جایگزین کند.
تبلیغات

موزیلا فایرفاکس با در اختیار داشتن سهم ۱۱ درصدی از بازار مرورگرها، انتخاب اول بیش از ۱۶۰ میلیون کاربر اینترنت به شمار می‌رود. هرچند تعداد کاربران فایرفاکس به اندازه‌ی گوگل کروم و حتی اینترنت اکسپلورر نیست، اما با توجه به حضور قدرتمند آن روی پلتفرم‌های مختلف، همواره از آن به عنوان جایگزینی عالی برای کروم و IE یاد می‌شود.

پس از رابط کاربری، مهمترین چیزی که باعث تفاوت مرورگرها می‌شود، موتور اختصاصی آن‌ها است. موتورهای رندرینگ در مرورگرها با پردازش کدهایی که صفحات اینترنت را تشکیل داده‌اند، باعث می‌شوند تا بتوانیم وب‌سایت‌های مورد علاقه‌ی خود را آنطور که طراحان وب برایمان در نظر گرفته‌اند ببینیم.

تیم توسعه‌ی فایرفاکس مدت زیادی است که با کار روی موتور اختصاصی این مرورگر، پردازش چندرشته‌ای (multi-threaded processing) را به دنیای مرورگرها آورده و باعث شده است تا فایرفاکس بتواند سریع و بهینه عمل کند. حال این تیم قصد دارد تا با طراحی یک موتور رندرینگ جدید با نام کوانتوم (Quantum)، جان تازه‌ای به مرورگر فایرفاکس بدهد.

دیوید براینت، رئیس بخش مهندسی پلتفرم در موزیلا، پروژه‌ی کوانتوم را «بسیار عظیم» توصیف کرده و وعده داده است که موتور جدید تا سال آینده برای استفاده‌ی کاربران در دسترس قرار خواهد گرفت. او در این باره می‌گوید:

افزایش عملکرد ناشی از موتور کوانتوم به قدری قابل توجه خواهد بود که تجربه‌ی وبگردی کاربر را کاملاً تغییر خواهد داد. صفحات سریع‌تر بارگذاری خواهند شد و اسکرول کردن در آن‌ها به نرمی صورت خواهد گرفت.

تیم توسعه‌ی فایرفاکس برای رسیدن به این هدف قرار است از قدرت چندین هسته در پردازنده‌های چند هسته‌ای (که در حالت عادی از آن‌ها استفاده نمی‌شود) و همچنین قدرت پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی استفاده کند؛ منابعی که در اکثر مواقع در دستگاه‌های امروزی بیهوده هرز رفته و از آن‌ها برای قدرت بخشیدن به مرورگرها استفاده نمی‌شود.

با تبدیل شدن پردازنده‌های چهار هسته‌ای به استانداردی برای دستگاه‌های جدید، و متداول شدن روزافزون پردازنده‌های هشت هسته‌ای، موزیلا قصد دارد تا با استفاده از قدرت تمامی این هسته‌ها برای پردازش صفحات وب، تجربه‌ی کاربری را به طرز قابل توجهی بهبود دهد.

هرچند فایرفاکس پیش از این نیز از قدرت چندین هسته در مرورگر خود استفاده می‌کرد، اما تکنیک آن‌ها تا به حال به این صورت بوده که در آن هر صفحه توسط تنها یک هسته پردازش می‌شده است. این در حالی است که موتور کوانتوم می‌تواند از تمامی هسته‌ها برای پردازش تنها یک صفحه استفاده کند.

برای توسعه‌ی پروژه‌ی کوانتوم از موتور گکو (Gecko) که هم اکنون در قلب فایرفاکس قرار دارد، استفاده خواهد شد. تیم توسعه قسمت‌های زیادی از کدهای قدیمی این موتور را با کدهای مدرن جایگزین کرده و عملاً آن را به یک موتور رندرینگ جدید تبدیل خواهند کرد. فایرفاکس با استفاده از موتور کوانتوم روی لینوکس، مک او اس، ویندوز، اندروید و iOS در دسترس خواهد بود. مهاجرت موزیلا به موتور کوانتوم برای تمامی کاربران اینترنت موضوع مهمی خواهد بود؛ چرا که با بهبود شدید یک مرورگر و استقبال کاربران از آن، زنگ خطر برای دیگر مرورگرها به صدا در خواهد آمد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات