مایکروسافت ماه گذشته ۴۰ میلیون کاربر اینترنت اکسپلورر را از دست داده است

شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با پایان یافتن پشتیبانی رسمی مایکروسافت از نسخه‌های قدیمی اینترنت اکسپلورر، تنها در ماه گذشته ۴۰ میلیون کاربر استفاده از این مرورگر را کنار گذاشته‌اند.
تبلیغات

با وجود بروزرسانی‌ها و بهبودهای مداوم مرورگر اج، به نظر می‌رسد مایکروسافت نمی‌تواند کاربران اینترنت اکسپلورر را متقاعد به مهاجرت به مرورگر جدید خود بکند. آخرین آمار جهانی استفاده از مرورگرها نشان می‌دهد که تنها در ماه اکتبر، مایکروسافت ۴۰ میلیون کاربر مرورگر قدیمی خود را از دست داده است که بیشتر این تعداد به جای مهاجرت به اج، به استفاده از مرورگرهای کروم و فایرفاکس روی آورده‌اند.

با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده توسط NetMarketShare، کروم با داشتن سهم ۵۵ درصدی، همچنان پادشاه بلامنازع دنیای مرورگرها محسوب می‌شود؛ مقامی که برای مدتی طولانی در اختیار مایکروسافت و مرورگر مشهورش، اینترنت اکسپلورر بود. افزایش سهم ۰.۵۸ درصدی کروم در ماه گذشته بیشتر به لطف ریزش ۲.۵ درصدی کاربران IE بوده است؛ درصدی که معادل ۴۰ میلیون نفر از کاربران اینترنت می‌شود.

اما بقیه‌ی این ۲.۵ درصد به کدام مرورگرها کوچ کرده‌اند؟ به نظر می‌رسد بیشتر این افراد حالا از فایرفاکس برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌کنند، چرا که سهم این مرورگر طی ماه گذشته از ۹.۱۹ به ۱۱.۱۴ درصد افزایش یافته است.

با توجه به اینکه ۲۰۱۶ سال خوبی برای فایرفاکس نبود و در ماه آگوست سهم این مرورگر تا ۷.۶۹ درصد نیز رسید، این افزایش ناگهانی و قابل توجه کاربران کمی عجیب به نظر می‌رسد. شاید دلیل روی آوردن کاربران به مرورگر موزیلا، معرفی قابلیت sandbox و استفاده از موتور جدید در این مرورگر باشد.

سهم بازار مرورگرها

از فایرفاکس نیز که بگذریم به مرورگر جدید مایکروسافت یعنی Edge میرسیم. هرچند انتظار می‌رفت که بخش اعظمی از کاربران اینترنت اکسپلورر، مایکروسافت اج را به عنوان مرورگر جدید خود انتخاب کنند، اما با توجه به افزایش ۰.۱ درصدی سهم این مرورگر در ماه گذشته به نظر می‌رسد که اکثریت غریب به اتفاق کسانی که IE را ترک کرده‌اند دیگر قصد ندارند از مرورگرهای مایکروسافت استفاده کنند.

مرورگر جدید مایکروسافت که همراه با عرضه‌ی ویندوز ۱۰ معرفی شد، با وجود اینکه تا به امروز به صورت پیوسته در حال رشد بوده است و هم اکنون سهمی ۵.۲۶ درصدی از بازار را بخود اختصاص داده است، اما هرگز نتوانسته جهش بزرگی در افزایش تعداد کاربران را تجربه کند. با توجه به اینکه به لطف ویندوز ۱۰، مایکروسافت موقعیت بهتری برای تبلیغ مرورگر خود نسبت به رقبا در اختیار دارد، این نتایج کمی عجیب به نظر می‌رسند؛ بطوریکه در طول سال گذشته، مایکروسافت شاهد ریزش کاربران نسخه‌های مختلف اینترنت اکسپلورر و پیوستن آن‌ها به گوگل کروم بوده است.

در پایان سال ۲۰۱۵ مجموع سهم مرورگرهای مایکروسافت قابل مقایسه با سهم کروم بود و این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۶، این سهم به یک چهارم کاهش یافته و به نظر نمی‌رسد که این کاهش سهم برای مایکروسافت در آینده‌ای نزدیک متوقف شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات