برجیستون با لاستیک‌های Run-flat جدید خود شرایط را دگرگون می کند

پنج‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
بریجستون به تازگی جزئیات بیشتری را از لاستیک‌های جدید خود که با نام DriveGuard شناخته می‌شوند، در اختیار عموم قرار داده است. این لاستیک‌ها در رده تایرهای Run-flat (اصطلاحا پنچر-رو) قرار می‌گیرند.
تبلیغات

لاستیک‌های Run-flat نوع خاصی از تایر خودروها هستند که شرایط مناسب برای رانندگی را در زمانی که لاستیک پنچر می‌شود، فراهم می‌کنند. در واقع این لاستیک‌ها از همان مکانیزم لاستیک‌های معمولی پیروی می‌کنند با این تفاوت که در هنگام پنچر شدن در مقابل تغییر شکل از خود مقاومت نشان می‌دهند و قادرند تا مسافت‌های کوتاه (۱۶ تا ۸۰ کیلومتر) را با سرعتی کمتر از ۹۰ کیلومتر در ساعت طی کنند. با وجود این ویژگی منحصر به فرد، این لاستیک‌ها به دلیل کیفیت پایینی که در سواری ایجاد می‌کنند، آن‌چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته‌اند. اما کمپانی بریجستون با معرفی تکنولوژی جدیدی قصد دارد تا این مشکل را برطرف نماید.

بریجستون لاستیک پنچر رو

DriveGuard محصول جدید بریجستون در همین راستا تولید شده است. این لاستیک قابلیت به کارگیری با رینگ‌های متداول را دارا است و در شرایط پنچری قادر است تا مسافت ۸۰ کیلومتر را با سرعتی کمتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت طی کند. همچنین این لاستیک با تمامی خودروهایی که از سیستم نظارتی فشار لاستیک (TPMS) بهره می‌برند، سازگار است.

زمانی که یک لاستیک پنچر می‌شود، جداره‌ی آن چین می‌خورد و شکل خود را از دست می‌دهد. این امر باعث می‌شود تا بین رینگ و جاده گیر بیفتد و اگر خودرو به حرکت خود با این شرایط ادامه دهد، مجموع فشار‌هایی که از طرف رینگ به لاستیک وارد می‌شود و گرمای تولید شده به دلیل چین خوردگی، لاستیک را به سرعت از بین می‌برد.

لاستیک‌های Run-flat از جداره ضخیمی بهره می‌برند که استحکام لازم را برای بالا نگه داشتن رینگ، در شرایطی که پنچر شده‌اند، فراهم می‌کند. جنبه منفی این افزایش ضخامت و استحکام در جداره‌ها، پایین آوردن کیفیت سواری به نسبت لاستیک های معمول و متداول است. همچنین جداره‌های نازک‌تر به پایین نگه‌داشتن وزن خودرو کمک می کنند. مسئله ای که از نگاه تولید کنندگان و خودروسازان بسیار مهم قلمداد می‌شود چراکه تمامی آن‌ها سخت به دنبال پیدا کردن راهی برای کاهش وزن و به دنبال آن کاهش سوخت مصرفی و تولید گازهایی چون CO2 هستند.  

لاستیک‌های DriveGuard با استفاده از تکنولوژی انحصاری و پیشرفته نانو کمپانی Bridgestone ساخته می‌شوند که پیوند‌های میان گوگرد و کربن را در ترکیب‌های به کار رفته در لاستیک، منظم می‌کند. این فرایند شیمیایی اصطکاک داخلی را درون مواد به کار گرفته شده کاهش می‌دهد و از تولید گرما در جداره‌ها جلوگیری می کند. همچنین با طراحی پره‌هایی که در جداره‌ها قرار می‌گیرند، در حین حرکت مجموع دما باز هم کاهش خواد یافت. لایه‌های پلی‌استری که از تکنولوژی پیشرفته‌ای در آن‌ها استفاده شده است، بدنه لاستیک را شکل می‌دهند و علاوه بر کاهش گرمای تولیدی به حفظ شکل لاستیک در زمان پنچر شدن کمک می‌کنند.

بریجستون لاستیک پنچر رو

هنوز امکان آزمایش و بررسی ادعایی که کمپانی بریجستون در رابطه با بهبود کیفیت سواری این لاستیک‌ها دارد، فراهم نشده است، اما Autocar شانس آن را داشته است که شاهد آزمایش خودرو اپل آسترایی باشد که یکی از لاستیک‌های جلوی آن به طور کامل پنچر است. بر اساس گزارش Autocar این خودرو در سرعت پایین بدون مشکل به طرفین حرکت می‌کرد و از فرمان‌پذیری قابل قبولی برخوردار بود تا جایی که بدون سیستم TPSM به سرعت متوجه این مسئله نخواهید شد.

خودرو آسترا مورد آزمایش به سیستم TPSM دقیق‌تری مجهز شده بود که به وسیله سنسورهای فشار وایرلس قرار گرفته در چرخ، فشار مطلق لاستیک ها را در صفحه نمایش خودرو نشان می داد. در شروع آزمایش فشار صفر برای لاستیک مورد نظر توسط سیستم TPSM ثبت شد. اما در دورهای بعدی با تولید گرمای کافی برای منبسط کردن هوای داخل لاستیک، فشار آن به ۱ پاسکال (psi 6894.76) رسید. در حالت کلی لاستیک‌ها چه پنچر شده باشند چه سالم باشند، گرما تولید می‌کنند. با توجه به این موضوع و افزایش فشاری که در لاستیک شرکت بریجستون شاهد آن بود، می‌توان نتیجه گرفت که این لاستیک بر خلاف لاستیک‌های متداول، که در این شرایط طوری آسیب می‌بینند که دیگر قابل تعمیر نیز نیستند، قادر است تا ساختار خود را حفظ کند و مقداری بسیار کمی نیز فشار در درون خود ایجاد کند.

بریجستون لاستیک پنچر رو

بریجستون می‌گویید که اگر لاستیک DriveGuard پنچر شود، تا زمانی که جداره‌ها یا ساختار لاستیک حالت خود را از دست نداده باشند، توسط نمایندگی‌های مجاز این کمپانی قابل تعمیر است. از روش‌های معمولی پنچر‌گیری می‌توان برای این لاستیک‌ها استفاده کرد اما کمپانی بریجستون نسبت به این عمل بدون بررسی دقیق لاستیک اخطار داده است.

امتیازاتی که لاستیک DriveGuard از برچسب‌های اروپایی گرفته است شامل A برای کارایی در شرایط بارانی و C برای مقاومت غلتشی است. بنا بر اظهارات متخصصین کمپانی بریجستون رسیدن به این امتیازات با لاستیک‌های Run-flat چالش بزرگی است چراکه جداره‌ها نسبت به مدل‌های معمولی سخت‌تر شده‌اند.

لاستیک‌های DriveGuard هم‌اکنون در انگلستان در ۱۹ مدل تابستانی و ۱۱ مدل زمستانی موجود هستند. سایز آن‌ها نیز از 185/65 R15 تا 245/40 R18 نسبت به مدل آن متغیر است. قیمت آن نیز ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر از مدل‌های معمولی چون Turanza قرار می‌گیرد. به عنوان مثال برای یک مجموعه چهارتایی در سایز 225/45 R17 قیمت آن ۳۶۵ پوند (حدود ۱٫۶۳۰٫۰۰۰ تومان) است.

بریجستون لاستیک پنچر رو
بریجستون لاستیک پنچر رو
بریجستون لاستیک پنچر رو
بریجستون لاستیک پنچر رو
بریجستون لاستیک پنچر رو
بریجستون لاستیک پنچر رو
بریجستون لاستیک پنچر رو
بریجستون لاستیک پنچر رو
بریجستون لاستیک پنچر رو
بریجستون لاستیک پنچر رو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات