قهرمانی نیکو رزبرگ در فصل 2016 فرمول یک به روایت اعداد

سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نیکو رزبرگ از تیم مرسدس بنز، سی و سومین راننده‌ی فرمول یک بود که پس از یک مسابقه‌ی دراماتیک و البته تاریخی در ابوظبی، روز یکشنبه موفق به کسب مقام قهرمانی در مسابقات فصل ۲۰۱۶ فرمول یک شد.
تبلیغات

رزبرگ آلمانی با تیم مرسدس بنز به قهرمانی مسابقات فرمول یک دست پیدا کرد. این قهرمانی که البته بسیار دراماتیک بود با نگاهی به آمار جالب‌تر نیز می‌شود.

  • نیکو رزبرگ سومین راننده‌ی آلمانی است که موفق به کسب مقام قهرمانی مسابقات فرمول یک می‌شود و در ادامه‌ی راه بزرگانی چون مایکل شوماخر و سباستین فتل قدم بر می‌دارد.
  • در میان رانندگان مسابقات فرمول یک؛ نیکو رزبرگ، مایکل شوماخر و سباستین فتل موفق به کسب ۱۲ قهرمانی از ۲۴ مسابقه‌ی اخیر شده‌اند. پیش از مایکل شوماخر، هیچ راننده‌ی آلمانی در ۴۳ مسابقه‌ی برگزار شده تا آن زمان، موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده است.
  • کشور آلمان در حال حاضر سه راننده‌ی قهرمان جهان در مسابقات فرمول یک دارد - که از این حیث به‌همراه کشورهای برزیل (امرسون فیتی‌پالدی، نلسون پیکت و آیرتون سنا) و فنلاند (کِه‌کِه رزبرگ، میکا هاکینن و کیمی رایکونن) پس از انگلیس در مقام دوم قرار می‌گیرند.
  • کِه‌کِه رزبرگ پدر نیکو بود که ۳۴ سال پیش قهرمان مسابقات فرمول یک شد؛ این دومین باری است که در تاریخ یک پدر و پسر قهرمان می‌شوند. جمعاً ۱۳ راننده‌ی پدر و پسر در مسابقات فرمول یک مسابقه داده‌اند؛ اما تنها پدر و پسر دیگری که غیر از رزبرگ‌ها موفق به کسب قهرمانی شده‌اند، گراهام و دومان هیل بودند.
  • پدر نیکو رزبرگ هم مانند پسرش با شماره‌ی ۶ موفق به کسب مقام قهرمانی شده بود.
  • از لحاظ تعداد قهرمانی در مسابقات فرمول یک بر حسب کشور؛ در حال حاضر رتبه‌بندی زیر معتبر است:

۱- بریتانیا با کسب ۱۶ مقام قهرمانی 

۲- آلمان با کسب ۱۲ مقام قهرمانی 

۳- برزیل با کسب ۸ مقام قهرمانی 

۴- آرژانتین با کسب ۵ مقام قهرمانی 

۵- استرالیا، اتریش، فرانسه و فنلاند با کسب ۴ مقام قهرمانی

۶- ایتالیا با کسب ۳ مقام قهرمانی 

۷- اسپانیا و ایالات متحده با کسب ۲ مقام قهرمانی 

۸- کانادا، نیوزلند و آفریقای جنوبی با کسب ۱ مقام قهرمانی 

گرندپری ابوظبی فرمول یک 2016
  • رزبرگ از خیلی وقت پیش، منتظر لحظه‌ی جشن قهرمانی‌اش بود: او پس از شرکت در ۱۱ دوره‌ی متوالی مسابقات فرمول یک، برای اولین بار قهرمان شد که از لحاظ مدت زمان، در مقام دوم پس از نایجل منسل راننده‌ی انگلیسی قرار می‌گیرد که پس از ۱۲ دوره شرکت در مسابقات موفق به کسب مقام قهرمانی در تاریخ مسابقات فرمول یک شده است.
  • رزبرگ همچنین در مجموع در ۲۰۶ گرندپری شرکت کرده است؛ این عدد بالاترین تعداد مسابقه قبل از کسب اولین قهرمانی یک راننده را نشان می‌دهد. منسل با ۱۷۶ مسابقه قبل از کسب اولین قهرمانی در مقام دوم قرار می‌گیرد. جنسن باتن و کیمی رایکونن به ترتیب با ۱۶۹ و ۱۲۰ مسابقه قبل از قهرمانی در مقام‌های بعدی قرار می‌گیرند.
  • مهارت و چیرگی نیکو رزبرگ در این فصل از مسابقات فرمول یک، قابل توجه و ستودنی بود. در مجموع ۱۲۶۸ دور مسابقه، او در ۹۵۷ مسابقه - یا ۷۵ درصد کل فصل - در جایگاه اول تا سوم قرار داشت.
  • نیکو رزبرگ تنها در ۱۳ دور از مسابقات، مقامی پایین‌تر از دهمی داشت؛ اگرچه با رکورد تاریخی مایکل شوماخر که در طول ۲۰۰۰ دور مسابقه، حتی یک دور هم مقامی پایین‌تر از هشتمی کسب نکرد، فاصله‌ی زیادی دارد اما در نوع خود قابل تحسین است.
  • شاید بتوان گفت قهرمانی نیکو رزبرگ در همان شروع فصل رقم خورد، جایی‌که او چهار پیروزی پشت سرهم از آن خود کرد. در آن زمان او ۱۸۶ دور از ۲۲۳ دور ممکن را با صدرنشینی پشت سر گذاشت - یعنی او ۸۳ درصد زمان مسابقات در صدر بود.
  •  ۹ پیروزی رزبرگ در این مسابقات کافی بود تا قهرمانی را برای او به ارمغان آورد - یکی کم‌تر از هم‌تیمی‌اش لوئیس همیلتون. مایکل شوماخر و سباستین فتل به‌طور مشترک با تعداد ۱۳ پیروزی در یک فصل، در مقام اول از نظر تعداد پیروزی قرار دارند.
  • تعداد ۹ پیروزی نیکو رزبرگ در فصل ۲۰۱۶ مسابقات فرمول یک افتخار دیگری نیز برای او به‌همراه داشت؛ او در پنج سال اخیر از نظر پیروزی و کسب مقام در طول یک فصل رشدی عالی داشته است. در سال ۲۰۱۱ او در هیچ مسابقه‌ای در بین مقام‌های اول تا سوم نبود؛ در سال ۲۰۱۲ یک مقام اولی داشت و دو بار روی سکو رفت؛ در سال ۲۰۱۳ دو مقام اولی داشت و چهار بار روی سکو رفت؛ در سال ۲۰۱۴ پنج مقام اولی داشت و ۱۵ بار روی سکو رفت؛ در سال ۲۰۱۵ شش مقام اولی داشت و ۱۵ بار روی سکو رفت و در نهایت در سال ۲۰۱۶ با ۹ مقام اولی و ۱۶ بار روی سکو رفتن، قهرمان شد.
  • عملکرد تیم مرسدس بنز نیز در فصل‌های اخیر چشمگیر بوده است. در واقع مرسدس بنز بعد از تیم‌های مک‌لارن، فراری و ردبول از نظر قهرمانی تیمی در سه فصل متوالی، در رده‌ی چهارم قرار می‌گیرد.
  • نیکو رزبرگ بعد از لوئیس همیلتون (۲۰۱۴، ۲۰۱۵) و خوان مانوئل فانجیو (۱۹۵۴، ۱۹۵۵) سومین راننده‌ی تیم مرسدس بنز است که موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات فرمول یک شده است.
  • و در نهایت این سومین بار در تاریخ است که آخرین مسابقه در ابوظبی برگزار شده و مدال‌ها توزیع می‌شوند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات