بالا رفتن فروش پردازنده های گرافیکی در نتیجه افزایش فروش ابزار گیمینگ

سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آمارها نشان از فروش خوب پردازنده‌های گرافیکی در سال ۲۰۱۶ میلادی دارند که دلیل آن، استقبال و تقاضای بالا برای لپ‌تاپ‌هایی با مشخصات فنی بالا و گیمینگ است.
تبلیغات

پس از آنکه انویدیا گزارش مالی فوق‌العاده خوب مربوط به تابستان سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد؛ بسیاری بر این باور بودند که کل بازار پردازنده‌های گرافیکی در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. حال انتشار آمارهای جدید نشان از این دارد که میزان فروش پردازنده‌های گرافیکی تابستان سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش بوده است، البته تقسیم بازار به‌صورت برابر نیست و دو کمپانی انویدیا و اِی ام دی سهم متفاوتی از بازار را مال خود کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده؛ فروش پردازنده‌های گرافیکی درمجموع بیش از ۱۳ میلیون دستگاه برآورد شده است که AMD تنها ۳.۸ میلیون پردازنده‌ی گرافیکی را به فروش رسانده، حال آنکه انویدیا فروش ۹.۲۵ میلیون دستگاه را تجربه کرده است. این میزان از فروش را باید بهترین عملکرد کمپانی‌های مورد نظر خواند، در حالی که سایر بخش‌های مرتبط با بازار پی‌سی‌ همواره در حال کوچک شدن هستند. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای بهبود وضعیت فروش پردازنده‌های گرافیکی مطرح می‌شود؛ داستان پیروزی صنعت بازی و سایر کاربردهای خاص در دنیای پی‌سی است که باعث شده با وجود کاهش فروش کلی، شاهد بهبود وضعیت فروش کارت‌های گرافیکی باشیم. بسیاری از تولیدکنندگان به‌جای تمرکز روی محصولاتی که مقبول عموم بازار باشند،‌ بیشتر روی محصولات رده‌بالای خاص سرمایه‌گذاری و این قبیل محصولات را راهی بازار می‌کنند.

بر اساس گزارش JPR،‌ کارت‌های گرافیک میان‌رده‌ی موجود در بازار در مقایسه با کارت‌های گرافیک رده‌بالا، فروش چندان خوبی ندارند. هرچند همواره شاهد برقراری تعادل نسبی بین فروش محصولات میان‌رده و رده‌بالا بودیم، اما بهبود قدرت پردازشی APU-ها باعث شده است پردازنده‌های گرافیکی معمولی برای رقابت با چالش‌های بیشتری روبرو شوند. هر دو کمپانی AMD و انویدیا طیف محصولات ۱۰۰ دلاری خود را در سال ۲۰۱۶ تقویت کردند؛ اما اصلا جای تعجبی ندارد که ببینیم هر دو کمپانی به سمت افزایش تمرکز روی محصولات ۱۵۰ دلاری پیش رفته‌اند.

میزان فروش پردازنده های گرافیکی

همان‌طور که می‌توان در نمودار بالا نیز مشاهده کرد؛ فروش پردازنده‌های گرافیکی AMD تا سال ۲۰۱۳ روند تقریبا ثابتی داشته است، ولی از سال ۲۰۱۳ به بعد شاهد کاهش فروش هستیم، به‌طوری‌که در فصل اول ۲۰۱۴ فروش اِی اِم دی به ۴.۹ میلیون دستگاه کاهش پیدا کرد. در فصل دوم سال ۲۰۱۵ فروش این کمپانی به کمترین میزان خود یعنی ۱.۶۹ میلیون دستگاه رسید که نشان از کاهش ۶۶ درصدی دارد. در فوریه ۲۰۱۴ بسیاری از کارشناسان از تأثیر مخرب معدن‌کاوی در فروش تراشه‌های AMD اظهار نگرانی کرده بودند که در نهایت این موضوع اتفاق افتاد و باعث کاهش فروش پردازنده‌های گرافیکی این کمپانی شد.

در سال ۲۰۱۳ تب ورود به حوزه‌ی معدن‌کاوی برای پول‌های رمزنگاری‌شده بسیار تند بود و همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها در بازار پردازنده‌های گرافیکی شد، به‌طوری‌که AMD دست به عرضه‌ی سری جدیدی از کارت‌های گرافیکی با نام Hawaii زد. ماه‌ها طول کشید تا اوضاع به شرایط پایدار برسد. با افزایش قیمت پردازنده‌های گرافیکی در بازار، نمونه‌هایی که باید با برچسب قیمت ۳۰۰ دلاری راهی بازار می‌شدند، تبدیل به یک محصول ۵۰۰ دلاری شدند و محصولات ۵۰۰ دلاری  با قیمت ۱۰۰۰ دلار راهی بازار شدند. با اینکه این قیمت‌ها برای افراد فعال در حوزه‌ی پول‌های رمزنگاری‌شده چندان نبود، اما گیمرها به سراغ خرید کارت‌های گرافیکی نرفتند و همین موضوع باعث شد تا با وجود افزایش قیمت‌ها، درآمد اِی اِم دی کم شود و فروش پایین را تجربه کند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط اَنند، هم‌زمان با کاهش فروش پردازنده‌های گرافیکی AMD، در سوی دیگر بازار، انویدیا افزایش را تجربه می‌کرد. با سرد شدن تب معدن‌کاوی پول‌های رمزنگاری‌شده در میانه‌های سال ۲۰۱۴، انویدیا با سری مکسول، همچنان با قدرت  به حضور در بازار ادامه داد. پس از سال ۲۰۱۳، AMD بزرگ‌ترین افزایش فروش خود را در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ با فروش ۳.۸ میلیون دستگاهی و افزایش یک میلیون پردازنده‌ی گرافیکی تجربه کرد. انویدیا بخش عمده‌ای از درآمد گیمینگ در حوزه‌ی پی‌سی را به خود اختصاص داده است، به‌طوری‌که در فاصله‌ی دو فصل آخر سال جاری، این کمپانی شاهد افزایش بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری درآمد از فروش پردازنده‌های گرافیک بوده است.

بخشی از افزایش درآمدزایی AMD را باید به‌حساب بروزرسانی کنسول‌های بازی مایکروسافت و سونی گذاشت که تحت نسخه‌های جدید با نام ایکس باکس وان اس و پلی استیشن پرو راهی بازار شده‌اند؛ هرچند کنسول‌های بازی حاشیه‌ی سود بسیار پایینی عاید این کمپانی می‌کنند. مجموع درآمد AMD از فروش پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ قریب به ۴۷۲ میلیون دلار گزارش شده است، حال آنکه پنج سال پیش و در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۱ این کمپانی درمجموع درآمد ۱.۲۸۶ میلیارد دلاری را گزارش داده بود.

باید دید دو کمپانی انویدیا و AMD با عرضه‌ی محصولات جدید چه عملکردی به نمایش خواهند گذاشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات