کتاب هایی که زندگی شما را دگرگون می‌کنند

پنج‌شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
تاکنون کتاب‌هایی نوشته شده‌اند که بعضی از آن‌ها توانایی تغییر دادن مسیر زندگی خواننده‌ی خود را دارند؛ مطالعه‌ی آن‌ها را به شما توصیه می‌کنیم.
تبلیغات

نتیجه‌ی تحقیقات دانشگاه ییل نشان می‌دهد افرادی که کتاب می‌خوانند، تقریباً دو سال بیشتر از افرادی که کتاب نمی‌خوانند عمر می‌کنند. این موضوع در مورد افراد علاقه‌مند به خواندن روزنامه هم صدق می‌کند، اما رابطه‌ی میان آن کمی ضعیف‌تر است. نویسنده‌ی تحقیق می‌گوید:

کتاب و روزنامه خواندن رابطه‌ی مستقیمی با افزایش عمر دارد، اما میزان افزایش آن در افراد کتاب‌خوان نسبت به افراد روزنامه‌خوان، به‌طور قابل توجهی بیشتر است؛ افراد کتاب‌خوان ۲۳ ماه بیشتر از افرادی که کتاب نمی‌خوانند عمر می‌کنند.

اما شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که چرا کتاب خواندن برای انسان مفید است؟ کتاب خواندن، یکی از عادات مشترک تمام افراد موفق است. همان‌طور که اندام‌های بدن برای قوی شدن به تمرین‌های منظم ورزشی وابسته‌اند، مغز انسان نیز برای قوی شدن و سالم ماندن به تمرین نیاز دارد و کتاب خواندن بهترین تمرین ورزشی برای مغز محسوب می‌شود.

در ادامه چند کتاب را معرفی می‌کنیم که مسیر زندگی شما را واضح‌تر، امید‌بخش‌تر و راحت‌تر می‌کنند.

کیمیاگر - پائولو کوئیلو

جلد کتاب استثنایی‌ها - مالکوم گلدول

کیمیاگر از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های نویسنده‌ی برزیلی پائولو کوئیلو است. در آن داستانی زیبا و جذاب درباره‌ی فردی که برای یافتن گنجی مدفون شده در نزدیکی اهرام مصر به شمال آفریقا سفر می‌کند، روایت می‌شود.

این کتاب را به همه‌ی کسانی که در زندگی خود رویایی دارند پیشنهاد می‌کنیم. با خواندن کیمیاگر می‌توانید متوجه شوید هرکسی که در زندگی هدفی دارد باید با تمام توان خود به سمت آن برود و هیچ‌گاه عقب‌نشینی نکند.

استثنایی‌ها - مالکوم گلدول

جلد کتاب استثنایی‌ها - مالکوم گلدول

مالکوم گلدول در سومین کتاب غیرداستانی خود، استثنایی‌ها، برخی از پدیده‌های خارق‌العاده زندگی را بررسی و درمورد هوش اجتماعی و تأثیر تصمیم‌گیری بر خلق ثروت‌ بحث می‌کند.

می‌‌توان استثنایی‌ها را کتابی آموزنده و در عین حال سرگرم‌کننده دانست که اسرار زندگی انسان‌های موفق و تأثیرگذار را برملا می‌کند. مطمئناً خواندن این اثر بسیار جذاب خواهد بود. پس اگر به رشد فردی علاقه دارد اما تاکنون آن را مطالعه نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً این کار را انجام دهید.

ترسو: بسته شدن شکاف بین شغل روزانه و شغل رؤیایی – جان اکاف

جلد کتاب ترسو: بسته شدن شکاف بین شغل روزانه و شغل رؤیایی – جان اکاف

جان اکاف ازطریق آموختن و تجربه، ما را به سفری می‌برد که در طول آن، شغل فعلی منفور شما به شغل رؤیایی‌تان تبدیل می‌شود. اکاف به ما می‌آموزد که خیلی سریع یا خیلی دیر چیزی را رها نکنیم و این مسیر درست زندگی است.

ترسو، کتابی بسیار جالب و مفید برای آن دسته افرادی است که می‌خواهند در زندگی جهش کنند و رؤیاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند.

قدرت عادت – چارلز داهیگ

جلد کتاب قدرت عادت – چارلز داهیگ

چارلز داهیگ در «قدرت عادت» با استفاده از مطالعات علمی با جزئیات دقیق بیان می‌کند که عادات چگونه ایجاد می‌شوند و چگونه است که ما نمی‌توانیم در زندگی و کسب‌وکار عادات را کنار بگذاریم و از این طریق عشق به کارش را بیان می‌کند.

قدرت عادت کتابی عالی برای افرادی است که قصد دارند عادات بد خود را کنار بگذارند و عادات بهتری جایگزین آن‌ها کنند تا به موفقیت برسند.

پول و دگرگونی – دیو رمزی

بازسازی پول

بیش از ۲۰ سال است که دیو رمزی مشاور مالی شخصی و گوینده‌ی رادیو، مشاوره‌های فوق‌العاده‌ی خود را به‌صورت راهنمای ساده‌ و راحت دراختیار مردم قرار می‌دهد. قدم‌های کوچک و ساده‌ی وی برای ایجاد سرمایه‌ی اضطراری برای روز مبادا، کاملاً رایگان دراختیار مردم قرار گرفته‌اند.

مرزها: چه موقع بگوییم بله و چگونه بگوییم نه تا کنترل زندگی خود را به دست بگیریم – هنری کلاد و جان تاونسند

جلد کتاب مرزها: چه موقع بگوییم بله و چگونه بگوییم نه تا کنترل زندگی خود را به دست بگیریم – هنری کلاد و جان تاونسند

با افرادی که در حریم شخصی شما فضولی می‌کنند مشکل دارید؟ اگر خواهان کمک احساسی، فیزیکی یا ذهنی هستید، کتاب مرزها همان چیزی است که نیاز دارید.

ناشران این کتاب هنری کلاد و جان تاونسند برای شما طرح و نقشه‌ای ارائه می‌دهند تا بتوانید در هر قسمت از زندگی خود که می‌خواهید، مرز مشخصی قرار دهید.

استارتاپ ۱۰۰ دلاری – کریس گویلباو

جلد استارتاپ ۱۰۰ دلاری – کریس گویلباو

کریس گویلباو هم شباهت زیادی به تیم فریز دارد و نویسنده‌ای جهانگرد است. در کتاب استارتاپ ۱۰۰ دلاری، ناشر پشت سر هم نمونه‌هایی از افرادی که کار خود را با سرمایه‌ی کم آغاز کردند و آن را به کسب‌وکاری بزرگ تبدیل کردند ارائه می‌دهد.

این کتاب منبع الهام عالی برای آن دسته افرادی است که می‌خواهند کسب‌وکار جانبی آغاز کنند.

کار را انجام دهید – استیون پرسفیلد

جلد کتاب کار را انجام دهید – استیون پرسفیلد

پرسفیلد بیشتر به خاطر سبک نویسندگی تخیلی‌اش(افسانه‌ی بگر ونس) و اولین کتابش در مورد کار (جنگ هنر) معروف شده و ما را راهنمایی می‌کند تا هر آنچه لازم است برای انجام هر پروژه‌ای که می‌تواند مفید باشد، انجام دهیم. کتاب کوتاه و ساده، «کار را انجام دهید» در عین سادگی برای آن دسته افرادی که کاری خارج از علاقه و توان خود انجام می‌دهند منبع الهام بزرگی به حساب می‌آید.

پرسفیلد می‌نویسد:

مقابل ترس، عشق قرار دارد – عشق به چالش، عشق به کار، اشتیاق و لذت محض برای اقدام به رسیدن به رؤیاهایمان و اینکه ببینیم اصلاً شدنی است یا نه.

مسافر: هفت تصمیمی که موفقیت فردی را تعیین می‌کند – اندی اندروز

جلد کتاب مسافر: هفت تصمیمی که موفقیت فردی را تعیین می‌کند – اندی اندروز

اندی اندروز پس از اینکه ۵۰ انتشاراتی دست رد به سینه‌اش زدند، بالاخره این کتاب را در سال ۲۰۰۵ منتشر کرد. اثر مذکور به صورت تخیلی نوشته شده، اما کتاب انگیزشی و تاریخی است.

داستان در مورد دیوید ۴۶ ساله است که بعد از دست دادن شغلش تصادف وحشتناکی می‌کند. هنگامی که دیوید در بیمارستان و در حالت اغما قرار دارد، به زمان گذشته سفر می‌کند و با لینکلن، ترومن و ۵ نفر دیگر از رهبران بزرگ تاریخ دیدار می‌کند.

اندروز می‌نویسد:

آنهایی که به اهداف و آرمان‌های من معترض هستند؛ هدف والایی را که قصد رسیدن به آن دارم، درک نمی‌کنند.

برانید: حقایقی شگفت‌انگیز درباره ایجاد انگیزه – دنیل پینک

جلد کتاب برانید: حقایقی شگفت‌انگیز درباره ایجاد انگیزه – دنیل پینک

دنیل پینک به ما نشان می‌دهد در قرن ۲۱ علم و کسب‌وکار در حوزه‌های متفاوتی قرار دارند. علم به ما نشان می‌دهد در حال حرکت و پیشرفت به سمت ورای سبک و روش‌های مدیریت (محرک ۲.۰) و به سمت خودمختاری و انگیزش خود هستیم و اینجا است که کارمندان همه کار خود را باهدف، تسلط و کاملاً حرفه‌ای انجام می‌دهند (محرک ۳.۰).

این کتاب کمک بزرگی برای آن دسته افرادی است که سعی دارند هدف ما را درک کنند.

تئوری ضرورت و پیشرفت – گرگ مک کیون

جلد کتاب تئوری ضرورت و پیشرفت – گرگ مک کیون

هرچه کمتر، بهتر؛ همین. این روشی عالی‌ است که گرگ مک کیون مورد استفاده قرار می‌دهد و فیلتری برای انتخاب کارهایی تلقی می‌شود که در زندگی خود انجام می‌دهیم. قویا توصیه می‌کنیم برای جمع‌وجور کردن زندگی خود و ایجاد نظم و ترتیب مناسب در کارهایتان حتماً کتاب «تئوری ضرورت و پیشرفت» را بخوانید.

۴۸ روز تا کار موردعلاقه‌تان فاصله دارید – دن میلر

جلد کتاب ۴۸ روز تا کار موردعلاقه‌تان فاصله دارید – دن میلر

مشاور شغلی و نویسنده، دن میلر، یکی از معتقدان سرسختی است که مردم را به درک اینکه همه دارای مهارت‌ها، قابلیت‌ها و شوق و استعداد‌هایی هستند، وا‌می‌دارد.

«۴۸ روز تا کار موردعلاقه‌تان فاصله دارید» به ما کمک می‌کند بفهمیم که مسیر منتهی به خوشبختی همان مسیر یافتن کاری عالی و سودده است. ۸۵٪ فرایند جستجوی شغل مبنی بر درک و فهمتان از خودتان بنا و ۱۵٪ دیگر یافتن شغل مناسب خواهد بود.

کتاب نوشته‌شده توسط دن میلر به شما کمک می‌کند شغل مناسب خود را بیابید و به این صورت در هزاران دلار هزینه‌ی وام‌های دانشجویی ناخواسته صرفه‌جویی کنید.

هفته‌ کاری ۴ ساعته – تیم فریز

جلد کتاب هفته‌ کاری ۴ ساعته – تیم فریز

اصل کتاب «هفته‌ کاری ۴ ساعته» در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و تیم فریز کسب‌وکار سبک زندگی را به جهان معرفی کرد. فریز بعد از اینکه در سفرش به اسپانیا دچار حمله‌ی اضطراب شدید شد، نحوه‌ی ایجاد کسب‌وکاری را معرفی کرد که می‌توان آن را در هر جای دنیا اداره کرد. علاوه بر این، وی نشان داد چگونه می‌توان در شهرهای اطراف دنیا زندگی خوبی داشت.

اگرچه ما نمی‌گوییم آنچه تیم انجام داد برای همه مناسب است، اما طرح‌ها و ایده‌های او ارزش خواندن دارند.

آبی مثل جاز – دونالد میلر

جلد کتاب آبی مثل جاز – دونالد میلر

در این کتاب مسیحی، دونالد میلر ما را در سفر جالب خود در مسیر یافتن اعتقادش به مسیح همراه می‌کند. وی از وقتی دانش‌آموز بود، در اواخر دوران نوجوانی‌اش و اوایل سن ۲۰ سالگی، توجه و علاقه‌اش به یافتن اعتقاد در شهری که مشهور به بی‌دینی است (پورتلند) جلب شد.

سبک نویسندگی مکالمه‌ای دونالد باعث شده است این کتاب برای هر شخصی که قصد دارد مسیر اعتقاد را طی کند؛ جالب و لذت‌بخش باشد.

آیین دوست یابی: چگونه دوست پیدا کنیم و بر دیگران تأثیر بگذاریم – دیل کارنگی

جلد کتاب آیین دوست یابی: چگونه دوست پیدا کنیم و بر دیگران تأثیر بگذاریم – دیل کارنگی

کتاب «آیین دوست یابی: چگونه دوست پیدا کنیم و بر دیگران تأثیر بگذاریم» براساس آموزه‌های کارنگی از مصاحبه‌های انجام‌شده با غول‌ها دنیای کسب‌وکار آن روز (از جمله اندرو کارنگی و توماس ادیسون) نوشته شد. این مؤلف روش‌هایی را برای حداکثر سازی پتانسیل ازطریق درک چگونگی رفتار و تقابل با دیگران معرفی کرده است.

این کتاب اگرچه بیش از ۷۰ سال پیش نوشته شده است، اما برای دنیای امروز هم صدق می‌کند.

اتوبوس انرژی – جان گوردون

جلد کتاب اتوبوس انرژی – جان گوردون

«اتوبوس انرژی» با سبک علمی تخیلی الهام بخشی نوشته شده است. کتاب مذکور، ماجرای روزهای سخت رهبر تیم بازاریابی‌‌ای که احتمالاً کارش را از دست خواهد داد روایت می‌کند. وی به اجبار سوار اتوبوس انرژی می‌شود، چون اتومبیلش نیاز به تعمیر دارد. در این سفر، نویسنده‌ی ما ۱۰ قانون ایجاد لذت و انرژی مثبت در کار و زندگی خانوادگی‌اش را یاد می‌گیرد.

این یک کتاب سریع و قدرتمند برای هر شخصی است که قصد دارد موقعیت فعلی خود را به یک موقعیت مثبت تبدیل کند.

انسان در جستجوی معنا – ویکتور فرانکل

جلد کتاب انسان در جستجوی معنا – ویکتور فرانکل

فرانکل پس از نجات یافتن از کمپ مرگ نازی‌ها و مشاهده‌ی مرگ تعداد زیادی از اعضای خانواده‌اش، تبدیل به روان‌پزشک شد. وی با این نظریه‌ی فروید که بیان می‌کند روح آدمی فقط لذت را می‌طلبد، مخالف بود، فرانکل ادعا کرد چیزی که واقعاً انسان در جستجوی آن قدم برمی‌دارد، معنا و مفهوم و دلیل زندگی است.

اگرچه کمی به زمان گذشته بازمی‌گردد؛ اما جستجو برای معنا و دلیل، ارزش خواندن دارد.

بزرگ‌ترین فروشنده‌ جهان – اوگ ماندینو

جلد کتاب بزرگ‌ترین فروشنده‌ی جهان – اوگ ماندینو

اجازه ندهید تیتر کتاب شما را بترساند. این کتاب، اگرچه به فروش و فروشندگی هم مربوط می‌شود؛ اما بیشتر در مورد زندگی یک سر پیشخدمت است.

بزرگ‌ترین فروشنده کتابی کوتاه است؛ اما شما را به وجد می‌آورد.

اعترافات یک شوهر افتضاح: آموزه‌های یک مربی تنبل – نیک پاولیدیس

اعترافات

درست است امروزه خیلی‌ها دیگر به شوهر شدن فکر نمی‌کنند؛ اما نیک پاولیدیس در این کتاب داستانش را در مورد تبدیل شدن از فردی خودآزار به شوهری دوست داشتنی تعریف می‌کند.

قدرت سکوت؛ قدرت درونگراها در جهانی که قادر نیست از سخن گفتن باز ایستد! – سوزان کاین

جلد کتاب قدرت سکوت؛ قدرت درونگراها در جهانی که قادر نیست از سخن گفتن باز ایستد! – سوزان کاین

این کتابی است که همه باید بخوانند تا درک کنند چرا وقتی با گروهی از مردم صحبت می‌کنند، احساس خستگی به آن‌ها دست می‌دهد. ازطریق تحقیقات روانشناسی و عصب‌شناسی، سوزان کایل به زیبایی هرچه‌تمام‌تر توضیح می‌دهد چگونه یک‌سوم از ما (خویشتن‌داران) باید با بقیه‌ی افراد برون‌گرا تطبیق یابیم.

کلام آخر

اگر هر سال بیش از یک کتاب بخوانید، از بیشتر مردم جلوتر هستید. با گسترش ذهن و کسب دانش جدید انسان بهتری می‌شوید. این امر به شما امکان می‌دهد جهان بینی خود را شکل دهید.

فهرست مقاله‌ی ما شامل کتاب‌هایی است که توانایی تغییر زندگی خواننده را دارند و می‌توانند به او اجازه دهند دنیا را به روش‌های مختلفی ببیند. آن‌ها دیدگاه‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. هدف این نیست که مثل کسی زندگی کنیم. باید سبک زندگی و کاری را پیدا کنید که فقط «شما» بتوانید آن را به شکلی معنادار و رضایت بخش انجام دهید.

این مقاله در ۱۲ آذر ۱۳۹۵ توسط میعاد بافراست نوشته و در ۱۲ آبان ۱۴۰۱ توسط مصطفی عسگری به‌روزرسانی شد

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات