سامسونگ در حال کار بر روی هسته‌ های پردازشی مبتنی بر معماری RISC-V است

شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش جدیدی منتشر شده است مبنی بر اینکه شرکت سامسونگ هسته‌های پردازشی جدیدی بر پایه‌ی معماری متن‌باز RISC-V توسعه‌ می‌دهد.
تبلیغات

به تازگی گزارشی از جانب منابع صنعتی کره جنوبی منتشر شده است که بیان می‌‌کند، سامسونگ ‌الکترونیکس توسعه‌ی پردازنده‌های جدید داخلی خود را برای میکروکنترلرهای ۳۲ بیتی آغاز کرده است. این چیپ‌ها احتمالا برای دستگاه‌های پوشیدنی و لوازم مرتبط با اینترنت اشیاء (IoT) در نظر گرفته شده‌اند. نکته‌ی جالب در مورد گزارش مورد بحث این است که ظاهرا سامسونگ تصمیم گرفته این بار به‌جای بهره گرفتن از معماری ARM، از ساختار متن‌باز RISC-V استفاده کند. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه باشید.

سامسونگ تولید چیپ‌های مخصوص به خود را مدت‌ها پیش آغاز کرده است، اما بیشتر چیپ‌ست‌های تولیدی این کمپانی، بر پایه‌ی معماری آرم کار می‌کنند. اگرچه امسال هم این شرکت در تولید مدل اکسینوسی گلکسی اس ۷، از هسته‌های Cortex-A53 بهره گرفته است، اما تراشه به کار گرفته‌شده در گوشی هوشمند یادشده، از مزایای هسته‌های پردازشی اکسینوس ام ۱ (Mongoose) که به‌تازگی توسط این غول کره‌ای توسعه‌یافته نیز بهره‌مند است.اگر این خبر صحت داشته باشد، سامسونگ کار بر روی هسته‌های جدید پردازشی خود را با استفاده از معماری RISC-V برای میکروکنترلرهای ۳۲ بیتی آغاز کرده است.

معماری متن باز یادشده، توسط UC Berkeley توسعه داده ‌شده است و به‌صورت کاملا رایگان در دسترس همه شرکت‌ها قرار دارد. یعنی اگر سامسونگ پردازنده‌های مبتنی بر RISC-V را تولید کند، دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌ی اضافه برای استفاده از معماری ARM نخواهد بود. منبع این گزارش همچنین بیان داشته است که میکروکنترلرهای جدید سامسونگ، می‌توانند بین ۱۰ تا ۲۰ هزار ترانزیستور را در خود جای دهند که بر روی کاغذ، از این بابت شبیه به هسته‌های مبتنی بر Cortex-M0 خواهند بود. تراشه‌های جدید مورد بحث نیاز به فضای بسیار کمی دارند و از نظر مصرف انرژی هم بسیار بهینه عمل می‌کنند. علاوه بر این، قیمت این پردازنده‌ها می‌تواند بسیار مناسب باشد و در هدست‌ واقعیت‌مجازی آکیولس‌ریفت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سامسونگ مدت‌ها قبل تولید میکروکنترلر‌های داخلی خود را آغاز کرد اما در سال ۲۰۱۳ بخش تولید میکروکنترلرهای ۴ و ۸ بیتی‌ را به IXYS فروخت. سامسونگ از آن زمان تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بخش تولید میکروکنترلرها انجام نداده است، اما ظاهرا  تصمیم دارد فعالیت خود را برای گسترش حضور در بازار اینترنت اشیاء افزایش دهد. بدین ترتیب این غول کره‌ای می‌تواند پردازنده‌هایی ارزان‌قیمت و قدرتمند را که از نظر مصرف انرژی نیز بهینه هستند،در این حوزه وارد بازار کند. منبع این گزارش اضافه می‌کند تولید میکروکنترلرهای بر پایه‌ی RISC-V، از نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ آغاز شده است و منابع ناشناس این صنعت پیش‌بینی کرده‌اند سامسونگ آماده‌ است تا تکنولوژی مورد بحث را از سال آینده آماده‌ی عرضه به بازار کند. باید در نظر داشت که نام‌های بزرگی چون آی‌بی‌ام، گوگل، انویدیا و حتی کوالکام از معماری RISC-V پشتیبانی می‌کنند. بد نیست بدانید دو کمپانی کوالکام و انویدیا از مدتی قبل تولید پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر ساختار RISC-V و چیپ‌ست‌های پردازشی مخصوص لوازم اینترنت اشیاء را آغاز کرده‌اند.

نظر شما در این مورد چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش نظرات با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات