ماهواره تدبیر دانشگاه علم وصنعت آماده پرتاب

دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
ساخت ماهواره‌ی تدبیر دانشگاه علم و صنعت پایان یافته و در نوبت پرتاب قرار گرفته است.
تبلیغات

محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد: «عملیات طراحی و ساخت ماهواره‌ی تدبیر پایان یافته و این ماهواره برای ارسال به فضا در نوبت پرتاب قرار دارد.»

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: «اولین ماهواره‌ی دانشگاه علم و صنعت، نوید نام داشت که با موفقیت به فضا پرتاب شد و پس از انجام مأموریت اصلی خود به زمین بازگشت. دومین ماهواره‌ی علم و صنعت با پیشرفت مشخصات عملیاتی نسبت به ماهواره‌ی نوید طراحی و ساخته شده است. این ماهواره با نام تدبیر به سازمان فضایی ایران تحویل داده شد. ماهواره‌ی تدبیر بر اساس نوع موشک و پرتابگری که برای آن در نظر گرفته می‌شود در نوبت پرتاب قرار خواهد گرفت.»

برخورداری گفت: «در حال حاضر قرارداد جدیدی برای ساخت ماهواره‌های با ظرفیت بالاتر در دانشگاه علم و صنعت منعقد شده است. ساخت ماهواره‌هایی با ظرفیت ماهواره‌ی تدبیر، دیگر امری عادی محسوب می‌شود. به همین دلیل روی کار بر توسعه فناوری‌های مربوط به ماهواره تمرکز کرده‌ایم.»

رئیس دانشگاه علم و صنعت در مورد فناوری‌های مربوط به ماهواره‌ که در ایران و در این دانشگاه قرار دارد بیان کرد: «هنوز در برخی از زمینه‌های مربوط به ماهواره نیاز به توسعه‌ داریم ولی در برخی از زمینه‌ها نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.»

او افزود: «به‌عنوان مثال هیئتی از کشور کره جنوبی که پیش از این بازدیدی از دانشگاه علم و صنعت داشت و از پیشرفت‌های ما در تجهیزات جانبی ماهواره متعجب شد.»

برخورداری ادامه داد: «در بخش ماهواره نیازمند توسعه‌ی فنی امکانات و تجهیزات به‌صورت صورت مداوم هستیم. در حوزه ساخت ماهواره‌های دانشگاهی که بالاترین ماهواره‌های موجود در کشور محسوب می‌شود، شرایط خوبی داریم و دانش فنی این ماهواره‌ها در حال توسعه است.»

رئیس دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد: «حدود ۸۰ محقق در پژوهشکده‌ی ماهواره‌ی دانشگاه علم و صنعت در حال فعالیت روی پروژه‌های ماهواره‌‌ای هستند؛ اگرچه روند برخی پروژه‌های تحقیقاتی به دلیل کمبود اعتبار کند شده اما پروژه‌های ماهواره‌ای به‌سرعت در حال حرکت به سمت جلو هستند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات