گوگل ادعا می‌کند: اندروید از iOS امن تر است

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تاکنون این باور شایع بین عموم مردم و حتی کارشناسان امنیت سایبری وجود داشته که در حالت کلی، iOS از اندروید ایمن‌تر است.
تبلیغات

اگر از سیستم عامل‌های ویندوزفون و بلک‌بری صرف نظر کنیم، iOS تا به امروز همواره برای افرادی که به امنیت خود اهمیت بیشتری می‌دهند، نسبت به اندروید از اولویت بالاتری برخوردار بوده است.

اما شخصی که مسئولیت تامین امنیت بیش از یک میلیارد کاربر اندروید را بر عهده دارد، به شدت با گزاره‌ی بالا مخالف است. آدریان لودویگ، مدیر بخش امنیت سیستم عامل اندروید می‌گوید:

شکی وجود ندارد که گوشی پیکسل گوگل از لحاظ امنیت با آیفون برابری می‌کند و در آینده‌ای نزدیک از آن پیشی خواهد گرفت. در دراز مدت، اکوسیستم باز اندروید باعث خواهد شد تا از لحاظ امنیتی در موقعیت بسیار بهتری نسبت به رقبا قرار بگیریم.

البته لودویگ به این موضوع اشاره نمی‌کند که چرا در حال حاضر، پس از گذشت بیش از ۸ سال، پلتفرم باز اندروید همچنان سعی دارد تا از لحاظ امنیتی به رقبا برسد و مشخص نیست که منظور او از دراز مدت دقیقاً چیست.

کنفرانس امنیتی

در جریان کنفرانس امنیتی اورایلی در نیویورک، لودویگ ادعا کرد که نرم‌افزار امنیتی ادغام شده در سیستم عامل اندروید با نام «Safety Net» روزانه بیش از ۴۰۰ میلیون دستگاه و ۶ میلیارد اپلیکیشن اندرویدی را اسکن می‌کند.

بنا به گفته‌های لودویگ، نتیجه‌ی بررسی‌های امنیتی گوگل این است که تنها تعداد کمی از دستگاه‌های اندرویدی آلوده به بدافزار یا به اصطلاح گوگل «برنامه‌های بالقوه مضر» (Potentially Harmful Applications) هستند. لودویگ در ادامه نموداری را به نمایش گذاشت که با توجه به اطلاعات موجود در آن، تنها یک درصد از گوشی‌های هوشمند اندرویدی آلوده به بدافزار هستند.

لودویگ به عنوان نمونه‌ای از باورهای نادرست درباره‌ی امنیت سیستم عامل اندروید به باگ مشهور Stagefright اشاره کرد. او می‌گوید باوجود سر و صدایی که سال گذشته پیرامون خطر بالقوه‌ی باگ Stagefright برای تمامی کاربران اندروید ایجاد شده بود، هنوز هم گوگل حتی یک مورد هک با استفاده از این باگ را مشاهده نکرده است.

البته لودویگ اعتراف می‌کند که باوجود بهتر شدن شرایط امنیتی سیستم عامل اندروید در سال گذشته، اپراتورهای تلفن همراه و سازندگان دستگاه‌های اندرویدی نیز باید چرخه‌ی بروزرسانی خود را بهبود داده و وصله‌های امنیتی گوگل را هر چه سریع‌تر منتشر کنند. لودویگ درباره‌ی آینده‌ی بروزرسانی‌های امنیتی در سیستم عامل اندروید می‌گوید:

هنوز تا رسیدن به مرحله‌ای که آپدیت‌های امنیتی به صورت منظم و برای کل اکوسیستم عرضه شوند، اندکی فاصله داریم.

خبر خوب برای کاربران اندروید این است که بنا به گفته‌های مدیر بخش امنیت این سیستم عامل، اندروید به قدری ایمن شده است که هدف قرار دادن تعداد زیادی از افراد به صورت همزمان در آن تقریباً غیر ممکن است. بنا به گفته‌های لودویگ، احتمالاً هیچگاه شاهد آلوده سازی تعداد انبوهی از دستگاه‌های اندرویدی به صورت همزمان نخواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات