آیا گوگل به تنهایی در ۹ ماه گوشی پیکسل را توسعه داده است؟

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
گوگل دو گوشی پیکسل و پیکسل ایکس‌ال را به عنوان اولین گوشی‌های ساخت خود معرفی کرده و ظاهرا تمام فرایند ساخت آنها ۹ ماه طول کشیده است.
تبلیغات

چندی پیش گوگل از دو گوشی جذاب Pixel و Pixel XL رونمایی کرد که با ظهور آنها قرار است کم‌کم برند نکسوس به دست فراموشی سپرده شود. بعد از معرفی این دو گوشی و بررسی آنها توسط وب‌سایت‌های معتبر دنیای تکنولوژی، خیلی‌ها معتقد هستند که گوشی‌های پیکسل بهترین گزینه‌های اندرویدی در بازار فعلی هستند.

اما از همان ابتدا با توجه به اخبار و شایعاتی که از پیش پیرامون پرچمداران گوگل منتشر شده بود، این دو محصول کنجکاوی خیلی‌ها را برانگیخته است. گوگل با توقف خط تولید محصولات سری نکسوس تصمیم گرفت خودش وارد حوزه‌ی سخت‌افزار شود اما به نظر می‌رسد شرایط تولید گوشی‌های پیکسل خیلی هم با وضعیت سری نکسوس یا دیکر دستگاه‌های مشابه تفاوت عمده ای ندارد.

مقاله‌های مرتبط:

    روی گوشی‌های پیکسل به صورت رسمی عبارت Made by Google درج شده است که در واقع نشان می‌دهد کار طراحی و مهندسی پرچمداران جدید با این کمپانی بوده است. اما تولید گوشی‌های پیکسل گوگل بر عهده‌ی اچ‌تی‌سی بوده و این کمپانی تایوانی دقیقا نقشی را برای گوگل ایفا کرده که فاکسکان برای اپل بازی می‌کند. البته با بررسی‌های دقیق‌تر می‌بینیم که شاید اچ‌تی‌سی در بخش طراحی نیز بیشتر از گوگل دخالت داشته است.

    اما با عرضه‌ی گوشی‌های پیکسل شایعات و گزارش‌های زیادی پیرامون فرایند توسعه‌ی پرچمداران جدید گوگل به وجود آمده که در ادامه به بررسی دقیق ماجرا می‌پردازیم.

    از هواوی تا اچ‌تی‌سی

    سال گذشته هواوی تولیدکننده پرچمدار اصلی گوگل بود و گوشی نکسوس 6 پی را روانه‌ی بازار کرد. در حالی بارها و بارها از همکاری مجدد هواوی و گوگل اخباری منتشر می‌شد که این موضوع در سال جاری هیچ‌گاه محقق نشده است.

    اما در این بخش شاید بهترین نظر را دیوید پیِرس، نویسنده‌ی ارشد سایت Wired دارد. او در پادکستی گفته است که گوشی‌های پیکسل تنها در ۹ ماه توسعه یافته‌اند. اما پیرس می‌گوید وقتی از گوگل درباره ضدآب نبودن گوشی‌های پیکسل همچون دیگر پرچمداران بازار پرسیدیم، آنها به سادگی کمبود وقت را علت این موضوع عنوان کردند. تقریبا می‌دانند گوگل پیشتر طرح‌های مختلفی را در ذهن می‌پرورانده و روی آنها کار می‌کرده است اما ناگهان اواخر سال ۲۰۱۵ همه‌ی آنها را متوقف کرد. بنابراین آنها طی ۹ ماه و یک هفته از هیچ به این دو گوشی رسیده‌اند.

    نکسوس 6P هواوی

    بهتر است این بازه‌ی زمانی را بررسی کنیم. چرا گوگل باید پایان سال ۲۰۱۵ همه چیز را کنار بگذارد؟ بهترین پاسخ برای این ابهام از سوی وب‌سایت اندروید پلیس منتشر شده که مدعی شده‌اند خط تولید گوشی‌های هوشمند گوگل در سال ۲۰۱۶ در اصل توسط هواوی ساخته شده است.

    مقاله‌های مرتبط:

      در این گزارش می‌خوانیم که کمی بعد از معرفی دو گوشی نکسوس 5 ایکس و نکسوس 6 پی در سال گذشته، مذاکره‌ی گوگل و هواوی برای تولید گوشی‌های غول دنیای جستجو آغاز شده است. از طرفی گوگل قوانین سفت و سختی را برای هواوی وضع کرده و از آنها خواسته است نامی از هواوی به عنوان تولیدکننده نباشد و گوشی‌های جدید باید تحت برند گوگل تولید شوند. همین موضوع سبب می‌شود تا ریچارد یو، مدیرعامل هواوی شخصا به مذاکرات با گوگل پایان دهد.

      اگر این دو موضوع را کنار هم بگذاریم خیلی راحت به این نتیجه می‌رسیم که مذاکرات گوگل و هواوی در زمان توسعه‌ی گوشی‌های پیکسل گوگل و اچ‌تی‌سی به پایان رسیده است. زمانی که تصمیم تولید گوشی تحت برند گوگل مطرح می‌شود، هواوی پا پس می‌کشد و همین باعث می‌شود که پیرس ادعا کند گوگل قید همه چیز را زده و به سراغ اچ‌تی‌سی رفته است.

      البته وب‌سایت The Information نیز درباره‌ی این بازه‌ی زمانی گزارشی را منتشر کرده است. فوریه ۲۰۱۶، هشت ماه پیش از معرفی گوشی‌های پیکسل، این وب‌سایت اعلام کرد که گوگل قصد دارد از سیستم اپل برای کنترل تولید گوشی‌های هوشمند از طریق اچ‌تی‌سی اقدام کند.

      ۹ ماه زمانِ توسعه خیلی چیزها را شرح می‌دهد

      واقعا ۹ ماه زمانِ توسعه برای عرضه‌ی یک گوشی هوشمند به بازار آن هم یک محصول پرچمدار قدرتمند واقعا زمان کمی است. اگر به زمانی که گوگل مالک موتورولا بود برگردیم، این کمپانی معمولا از زمان ۱۸ ماهه تولید محصول صحبت می‌کرد که برای تکمیل یک محصول به آن نیاز داشت. اگر گوگل واقعا نیمی از این زمان را برای توسعه‌ی پیکسل در اختیار داشته است، تصویر اینکه به تنهایی، برای اولین بار و از ابتدای فرایند بتواند گوشی هوشمندی را طراحی کند سخت خواهد بود.

      بی‌تردید گوگل در طراحی گوشی پیکسل، بیش از آنچه تصور می‌کنیم به اچ‌تی‌سی وابسته بوده است. شواهد بسیار زیادی وجود دارد که این نظریه را تایید می‌کند. اولین سرنخ جایی است که هر کسی می‌تواند با چشمان خود ببیند گوشی‌های پیکسل از نظر طراحی شباهت‌های زیادی با سبک طراحی گوشی‌های اچ‌تی‌سی به ویژه محصولات جدیدی چون HTC A9 و HTC 10 دارد. اخیرا iFixit با کالبدشکافی گوشی پیکسل برای اولین بار داخل این دستگاه را به همه نشان داده است که به نظر می‌رسد در این بخش نیز تاثیر بسزایی داشته است. می‌توانید مقایسه‌ی کالبدشکافی گوشی پیکسل توسط iFixit و کالبدشکافی HTC A9 توسط How2Tech را مشاهده کنید.

      در انجمن‌های توسعه‌دهندگان XDA، برخی اطلاعات بیشتری به دست آورده‌اند و شواهدی را ارائه کرده‌اند که نقش اچ‌تی‌سی مانند فاکسکان برای اپل است. کرنل‌های پیکسل و پیکسل ایکس‌ال شامل بیش از ۳۵۰ نشانه از مهندسان اچ‌تی‌سی است و برچسب مرموز htc_cerberus از کدهای منبع نیز به دست آمد. به لطف یکی از محققان امنیتی اندروید می‌دانیم که اچ‌تی‌سی روی bootchain نیز کار کرده است. Sawyer توضیح می‌دهد گوشی‌های پیکسل از bootchain استاندارد اچ‌تی‌سی بهره می‌برند که توسط این کمپانی تایوانی نوشته و امضا شده است.

      منبع HTC Cerberus از آنجایی جالب است که خیلی به نام کد دستگاه شباهت دارد. Cerberus نام یک سگ سه سر از افسانه‌های یونان باستان است و اچ‌تی‌سی معمولا علاقه دارد دستگاه‌های در حال توسعه‌ی خود را از افسانه‌های یونان انتخاب کند. اگر نگاهی به دستگاه‌های این غول تایوانی داشته باشیم، می‌توانیم پروژه‌هایی را با نام‌هایی از این دست مانند Libra، Leo و Gemini یا الهه‌های یونان مانند Nike، Athena، Phoebus، Hermes، Artemis و Atlas را مشاهده کنیم. Cerberus نیز می‌تواند در این لیست قرار گیرد. آیا HTC Cerberus نام کد دستگاهی تحت برند اچ‌تی‌سی است که در نهایت به پروژه‌ی گوگل/اچ‌تی‌سی تبدیل شده است؟

      انتظارات برای سال آینده

      تمامی این شواهد نشان می‌دهند که گوگل در طراحی و تولید گوشی‌ پیکسل، وابستگی زیادی به اچ‌تی‌سی داشته است. بعد از اینکه معامله با هواوی به سرانجام نرسید، گوگل و اچ‌تی‌سی تنها در ۹ ماه با همکاری یکدیگر پیکسل را خلق کردند. به نظر می‌رسد تنها دلیل محتمل برای سرعت گرفتن این پروژه در ۹ ماه این است که گوگل از پروژ‌ه‌ی موجود اچ‌تی‌سی به نام HTC Cerberus استفاده کرده و آن را با مدلی جدید به نام گوشی پیکسل معرفی کرده است. این نکته کاملا شباهت طراحی داخلی و ظاهری گوشی پیکسل گوگل با گوشی اچ‌تی‌سی را توجیه می‌کند.

      البته این اولین محصول از سری پیکسل نیست که داستانی رمزآلود پشت آن وجود دارد.‌ تبلت پیکسل سی که در فرایند توسعه‌ی خود از چندین بسته‌ی نرم‌افزاری استفاده کرده است نیز ماجرای مشابهی دارد. شواهدی از کدهای سیستم عامل کروم و اندروید وجود دارد که نشان می‌دهد پیکسل سی از همان ابتدا از نسخه‌ی مبتنی بر لمس Chrome OS استفاده کرده و سپس از بوت دوگانه‌ی اندروید و کروم اواس بهره گرفته است. اما در نهایت این محصول فقط با اندروید عرضه شد.

      گوگل پیکسل
      مقاله‌های مرتبط:

        از نظر سخت‌افزاری برای محصولی که خیلی سریع توسعه یافته است باید گوشی پیکسل را دستگاهی عالی بدانیم، اما در مجموع هر دو گوشی این خانواده خیلی جاه‌طلبانه نیستند و برای این ادعا دلایلی وجود دارد. به جای اینکه بگوییم گوشی پیکسل «بهترین تلاشی است که گوگل می‌توانسته انجام دهد» باید بگوییم «بهترین تلاش گوگل در بازه‌ی زمانی محدود است.» طی چند سال آینده اگر برگردیم و به گوشی پیکسل به عنوان یک محصول در حال گذار نگاه کنیم، باید آن را چیزی بین نکسوس و پیکسل بدانیم که کاملا توسط گوگل ساخته نشده است.

        گوگل باید برای گوشی پیکسل بعدی زمان توسعه‌ی بیشتری را در نظر بگیرد. Dave Burke، نایب رییس بخش مهندسی اندروید به بلومبرگ گفته است که نمونه تصاویری از نسل بعدی پرچمدار گوگل که سال آینده معرفی خواهد شد، منتشر شده است. شاید این گوشی با نام Pixel 2 معرفی شود که برای آن حداقل ۱۲ ماه زمان توسعه در نظر گرفته شده است و با توجه به مدت زمان توسعه‌ی دوربین به صورت جداگانه، باید این بازه‌ی زمانی را ۱۸ ماه بدانیم.

        از آنجایی که گوگل زمان استاندارد بیشتری را برای چرخه‌ی توسعه‌ی دستگاه خود در نظر می‌گیرد، امیدواریم بتواند سخت‌افزاری تولید کند که بیش از پیش قابلیت رقابت با پرچمداران قدرتمند اپل و سامسونگ را داشته باشد. بی‌شک کاربران برای دیدن یک طراحی متمایز لحظه‌شماری می‌کنند و این موضوع باعث برجستگی گوشی‌ پیکسل خواهد شد. در نهایت اینکه، کاربران باید به دنبال چیزهایی باشند که حرکت گوگل به حوزه‌ی سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند را توجیه کند.

        ماجرای پشت پرده‌ی گوشی پیکسل اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به خوبی جاه‌طلبی گوگل برای ورود به بخش سخت‌افزار را به ما نشان دهد. امسال تنها اولین گام بوده است و اولین گام گوگل محکم به نظر می‌رسد. Dave Bruke برنامه‌هایی را برای دستگاه‌های آتی وعده داده است و امیدواریم این طرح‌ها بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌های گوگل در بخش گوشی‌های هوشمند باشد.

        تبلیغات
        داغ‌ترین مطالب روز

        نظرات

        تبلیغات