اپل محصولی شبیه عینک گوگل می‌سازد

پنج‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارش بلومبرگ، کمپانی اپل در حال ساخت و توسعه‌ی محصولی مشابه عینک هوشمند واقعیت افزوده‌ی گوگل است.
تبلیغات

ظاهرا شرکت اپل نیز تصمیم گرفته است تا وارد حوزه فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شود. بنا به گزارش بلومبرگ؛ اپل در حال کار روی دستگاهی پوشیدنی مثل گوگل‌گلس بوده که در واقع ترکیبی از نمایشگر واقعیت افزوده با یک عینک است. در گزارش یادشده همچنین بیان می‌شود که این شرکت هم‌اکنون در حال بررسی بازار عینک‌های هوشمند است و به همین دلیل نمی‌دانیم که محصول نهایی کمپانی موردبحث چه زمانی عرضه خواهد شد. نزدیک‌ترین پیش‌بینی ممکن برای معرفی این دستگاه در سال ۲۰۱۸ خواهد بود؛ با این وجود باز هم امکان دارد اپل زمان بیشتری برای ایجاد تغییرات و به پایان رساندن ساخت این محصول صرف کند. در ادامه با زومیت همراه شوید.

این مورد کاملا مشخص شده که اپل در چند ماه اخیر در حال جمع‌آوری افراد متخصص در زمینه‌ی واقعیت افزوده است و همین امر باعث شده تا بسیاری فکر کنند که این شرکت در حال ساخت نوعی محصول کاربردی سرّی است. در رویداد مربوط به اعلام درآمد مالی سه‌ماهه‌ی اپل، تیم کوک مدیرعامل این شرکت در پاسخ به سؤالاتی که در مورد فناوری واقعیت افزود‌ه از وی پرسیده شد؛ اعلام کرد که این تکنولوژی پتانسیل بیشتری نسبت به واقعیت مجازی دارد و کمپانی متبوعش برنامه‌هایی برای ورود به این حوزه دارد. اما در ماه سپتامبر سال جاری، اپل همچنان در حال استخدام متخصصان واقعیت‌ مجازی و واقعیت افزوده بود و به همین دلیل می‌توان گفت نسبت به تولید محصول در هر دو فناوری یادشده، تمایل دارد.

بنا به اعلام بلومبرگ، اپل از مدتی قبل در حال مذاکره با تأمین‌کنندگان بالقوه‌ی خود برای اجزای مختلفی چون نمایشگرهای نزدیک به چشم است. این شرکت همچنین تخصص شرکت‌هایی نظیر PrimeSense، Metaio و Flyby را در اختیار دارد. حتی قبل از سه سال اخیر و پیش از اینکه اپل این استارتاپ‌ها را خریداری کند؛ هر سه شرکت به طور خاص در حوزه نرم‌افزارهای واقعیت افزوده، نقشه‌یابی سه‌بعدی و دید رایانه‌ای فعال بودهاند. هدف اپل در این زمینه ساخت یک عینک هوشمند است که به صورت بی‌سیم با آیفون اتصال برقرار کرده و اطلاعاتی از گوشی هوشمند یادشده برای کاربر نمایش دهد.

البته کار در زمینه‌ی واقعیت افزوده سختی‌های خاص خود را دارد. گوگل‌گلس را می‌توان یکی از بدترین بازیگران این زمینه دانست که باعث شده نظر بسیاری از افراد نسبت به این حوزه منفی باشد. این محصول به خوبی نشان می‌دهد که فناوری واقعیت افزوده در حال حاضر هنوز چقدر کمبود دارد و پیش از اینکه به‌صورت کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد، چه تغییراتی باید روی آن صورت گیرد. یکی از مناسب‌ترین هدست‌هایی که در حال حاضر به‌صورت عمومی در دسترس قرار گرفته، نسخه‌ی مخصوص توسعه‌دهندگان هولولنز مایکروسافت است. این محصول قیمتی ۳۰۰۰ دلاری دارد. البته در این بین استارتاپ‌هایی مانند Magic Leap نیز در حال کار روی تکنولوژی‌های سری در حوزه‌ی واقعیت افزوده هستند و تمایلی به ارائه‌ی جزئیات در این زمینه ندارند.

با این وجود می‌توان به‌راحتی دریافت که امروزه بسیاری از کمپانی‌های فناوری به‌صورت خاص بر فعالیت‌هایی در زمینه‌ی واقعیت مجازی نیز متمرکز هستند. در این زمینه‌، گوگل پلتفرم Daydream را با هدست جدید View ارائه کرده است و فیس‌بوک نیز شرکت آکیولس وی‌آر را در اختیار دارد. علاوه بر این سامسونگ در حال کار روی ساخت هدست و گوشی‌های هوشمند رده‌بالایی است که با فناوری یادشده همخوانی کاملی داشته باشند. هنوز دقیقا مشخص نیست که اپل در کدام یک از حوزه‌های مذکور فعالیت بیشتری خواهد داشت؛ اما با توجه به گفته‌های تیم کوک می‌توان انتظار داشت که این کمپانی فعلا تمرکز خود را بر واقعیت افزوده معطوف کند. کوک در این مورد گفته است:

در این زمینه چالش‌های تکنولوژیک بسیار سختی وجود دارند؛ اما این فناوری در ابعادی وسیع وارد صحنه خواهد شد و در آن زمان متعجب خواهیم بود که تاکنون چگونه بدون استفاده از این تکنولوژی زندگی کرده‌ایم.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات