با سیستم ترمز موتور آشنا شوید

دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
در اینجا به بررسی و آشنایی با سیستم‌های ترمز موتور یا (Engine brake) خواهیم پرداخت.
تبلیغات

شاید شما نیز به صدای مهیب و غرشی که یک کامیون در هنگام ترمزگیری ایجاد می‌کند علاقه‌مند باشید. اما در هنگام ترمزگیری در این نوع وسائط نقلیه دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ در خودروهای سنگین، تجاری و کامیون‌ها برای کاهش سرعت از سیستم‌هایی با نام ترمز موتور یا (Engine Brakes) استفاده می‌شود. این ترمزها در کشورهای انگلیسی‌زبان گاهی با نام (Jake brake) نیز شناخته می‌شوند و دلیل آن  این است که بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خودروهای سنگین از این نوع سیستم ترمز موتوری که ساخت شرکت (Jacobs Vehicle Systems) هستند، استفاده می‌کنند. 

استفاده از سیستم ترمز معمولی خودرو باعث استهلاک بالا و صدالبته تولید حرارت زیاد می‌شود. افزایش دمای سیستم ترمز به‌خصوص در خودروی سنگینی که در حال پایین آمدن از یک شیب است می‌تواند باعث بیش از حد داغ شدن ترمزها و از کار افتادن آن‌ها شود. کم کردن دنده و استفاده از دنده‌ی معکوس نیز در خودروهای سنگین به آن اندازه که در خودروهای سواری شاهد هستیم مؤثر نیست و دلیل آن هم وزن بسیار بالاتر خودروهای تجاری است. 

استفاده از سیستم ترمز موتور به دلیل اینکه برای کاهش سرعت از خود پیشرانه استفاده می‌کند، خطر بروز مشکل در سیستم ترمز اصلی را کاهش می‌دهد. همچنین این سیستم‌ها میزان کارایی سیستم ترمز را نیز در هنگام کاهش سرعت  بهبود می‌بخشند؛ ضمن اینکه کاهش سایش تایرها و سیستم ترمز و بهبود ایمنی ترمز گیری نیز از دیگر نقاط مثبت استفاده از ترمز موتور است.

گرچه ترمز موتور یک عامل حیاتی برای افزایش ایمنی خودرو است اما در برخی از محدوده‌های شهری و سکونی با استفاده از آن‌ها مخالفت می‌شود و ممکن است در برخی نقاط تابلوهایی در خصوص ممنوعیت استفاده از ترمز موتور نصب شده باشد (البته این مورد شاید بیشتر در اروپا و امریکا مشاهده شود).

در این مقاله ما به تشریح ساختار داخلی ترمز موتور، ترمز اگزوز و قوانین مربوط به استفاده از این سامانه‌ها خواهیم پرداخت.

اساس کار ترمز موتور

به زبان ساده در یک خودروی بنزینی متداول زمانی که شما پای خود را بر روی پدال گاز قرار می‌دهید و آن را می‌فشارید در حقیقت دریچه‌ی باز یا گلویی را باز کرده و به پیشرانه اجازه‌ی دور گرفتن می‌دهید. حال زمانی که شما پدال گاز را رها می‌کنید دریچه‌ی گاز بسته می‌شود و موتور دیگر توانایی دور گرفتن خود را از دست داده و دور موتور کاهش پیدا می‌کند. در هنگام پایین آمدن از یک شیب شما پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارید و این یک حالت ترمز موتوری ایجاد کرده و از افزایش سرعت جلوگیری می‌کند. اگر شیب مسیر حرکت خیلی تند باشد برای پیشگیری از استفاده از ترمز گاهی مجبور خواهید شد که دنده را نیز کاهش دهید. 

اما در کشنده‌ها و کامیون‌ها برداشتن پا از روی پدال گاز به آن شدتی که در خودروهای سواری اتفاق می‌افتد سبب کاهش سرعت نمی‌شود. همچنین استفاده از سیستم ترمز به تنهایی در مسیرهای سراشیبی طولانی و شیب‌های تند نیز ممکن است کارایی لازم را در اختیار راننده قرار ندهد حتی در صورتی که راننده اقدام به دنده‌ی معکوس نیز بکند قضیه خیلی نمی‌تواند تفاوتی داشته باشد. برای متوقف کردن یک تریلر که می‌تواند وزنی در حدود ۴۰ تن داشته باشد به نیرویی بسیار بیشتر از این نیاز است.

ترمز موتور

در یک پیشرانه‌ی دیزلی هوا از طریق سوپاپ ورودی وارد سیلندر می‌شود و سپس با حرکت پیستون به سمت بالا، هوا فشرده شده و احتراق صورت می‌گیرد، در مرحله‌ی بعدی پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند که این نیرو به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. 

اما چگونه می‌توانید سرعت خودرو را کم کنید؟ یکی از راه‌ها استفاده از ترمز موتورهایی است که دارای مکانیزم رهاسازی کمپرس موتور هستند. در این حالت زمانی که راننده تصمیم به کاهش سرعت بگیرد یک سوئیچ را در داخل کابین فعال می‌کند. با فعال شدن سیستم سیلندرهایی که برای خاموش شدن و مکانیزم ترمزی در نظر گرفته شده‌اند هوا را دریافت کرده و فشرده می‌کنند اما پیش از آنکه این هوای فشرده‌شده نیرویی را تولید کند و به میل‌لنگ و به دنبال آن به چرخ‌ها ارسال کند، سیستم هوای فشرده‌شده را از راه سوپاپ اگزوز رهاسازی می‌کند. این مکانیزم می‌تواند به شکل مؤثری سرعت خودرو را کاهش دهد. 

ترمز اگزوز نیز سرعت خودرو را کاهش می‌دهد اما روش کار آن کاملا متفاوت با ترمز موتور است که با آن نیز خواهیم پرداخت.

البته ترمز موتور گاهی ممکن است نتواند سرعت خودرو را به میزان لازم کم کند و باعث حادثه شود. یک نمونه از این حوادث در آگوست سال ۲۰۰۸ در جنوب ایالت یوتای امریکا اتفاق افتاد که یک کامیون کشنده که در حال حمل خوک بود به یک پیچ نزدیک شد، راننده در هنگام ورود به پیچ نتوانست سرعت خود را به میزان لازم کم کند و همین مورد باعث بروز حادثه برای کامیون شد. گرچه راننده از این حادثه جان سالم به دربرد اما بدبختانه بسیاری از خوک‌ها جان خود را از دست دادند. 

ترمز اگزوز

ترمز اگزوز با نام انگلیسی (Exhaust brake) شناخته می‌شوند و در ایران البته نام ترمز اگزوز کم‌تر مورد استفاده قرار گرفته و با نام ریتاردر نیز می‌شناسند که البته واژه‌ی درست‌تر همان ترمز اگزوز است. با استفاده از این نوع از سیستم ترمز موتوری می‌توان در هنگام پایین آمدن از یک سراشیبی از داغ شدن سیستم ترمز اصلی خودرو جلوگیری کرد، چون یکی از چیزهایی که می‌تواند در عملکرد ترمز اصلی خودرو ایجاد اختلال کند افزایش حرارت بیش از اندازه‌ی آن‌ها است. به گفته‌ی وب‌سایت گروه صنعتی جاکوبز از ترمز اگزوز حداکثر می‌توان تا ۳ دقیقه به‌طور متوالی استفاده کرد.

ترمز موتور

ترمز اگزوز در حقیقت نیروی پیشرانه‌ی دیزلی را پس می‌زند و اصطلاحا ریتارد می‌کند. اما روش کار آن کاملا متفاوت با ترمز موتور است. کاری که سیستم ترمز موتور انجام می‌دهد رهاسازی کمپرس موتور با استفاده از سوپاپ دود است اما ترمز اگزوز جلوی گازهای خروجی از اگزوز را گرفته و با ایجاد فشار سرعت میل‌لنگ را کم می‌کند که این کاهش سرعت میل‌لنگ سبب کاهش سرعت حرکت خودرو نیز می‌شود.

ترمز اگزوز معمولا در قسمت خروجی توربوشارژر قرار گرفته است و جلوی خروج دود اگزوز را می‌گیرد. این سیستم مجهز به یک سوپاپ پروانه‌ای است (چیزی با ظاهر و مکانیزگی شبیه به دریچه‌ی گاز خودروهای بنزینی) است که در مسیر گازهای اگزوز قرار دارد و تا زمانی که ترمز اگزوز را فعال نکنید این سوپاپ به‌طور کامل باز است. زمانی که راننده ترمز اگزوز را فعال می‌کند این سوپاپ بسته شده و جلوی گازهای خروجی را می‌گیرد. بسته شدن این سوپاپ باعث می‌شود که پیستون در مرحله‌ی تخلیه، گازهای اگزوز را به سمت ترمز اگزوز بفرستد در حالی که مسیر آن‌ها بسته است و این مانع باعث دفع شدن انرژی می‌شود. اگر درک عملکرد این سیستم برایتان سخت است می‌توانید این روش را امتحان کنید، یک نفس عمیق بکشید، سپس سعی کنید در حالی این هوا را از شش‌های خود بیرون دهید که با دست خود جلوی دهان را گرفته و راه خروج هوا را بسته‌اید. با این کار شما عملکرد یک ترمز اگزوز را شبیه‌سازی کرده‌اید.

ترمز موتور

برخلاف ترمز موتور (Jake Brake) که صدایی همانند شلیک مسلسل دارد، سیستم ترمز اگزوز صدای بلندی تولید نمی‌کند یا شاید بهتر بگوییم که اصلا صدای تولید نمی‌کند. ترمزهای اگزوز طوری طراحی شده‌اند تا در هر شرایطی بتوانند کار کنند و وارد عمل شدن آن‌ها در برخی خودروها نیازی با فرمان راننده نداشته و به‌صورت خودکار است. اگر از ترمز اگزوز به‌صورت صحیح استفاده شود می‌تواند هزینه‌ی سرویس و نگهداری سیستم ترمز اصلی خودرو را به‌شدت کاهش دهد و همچنین ایمنی خودرو نیز در هنگام پایین آمدن از سراشیبی حفظ می‌شود. در شکل زیر می‌توانید اجزای مختلف ترمز اگزوز را مشاهده کنید.

ترمز موتور

حالا که با طرز کار سیستم ترمز موتور و ترمز اگزوز آشنا شدید به سراغ قسمت بعدی مقاله می‌رویم تا با کارکرد این سیستم‌ها نیز آشنا شویم. این را نیز باید ذکر کرد که ترمز اگزوز در همه‌ی خودروهای دیزلی وجود ندارد. پیشرانه‌هایی که به این سیستم مجهز می‌شوند حتما باید از موادی مستحکم و مقاوم ساخته شده باشند و ساختار آن‌ها دارای استحکام کافی برای تحمل فشار وارده به پیشرانه را در هنگام استفاده از ترمز اگزوز داشته باشد. اگر خودروی دیزلی شما مجهز به سیستم ترمز اگزوز نیست می‌توانید با شرکت سازنده و یا یک مکانیک خبره مشورت کرده و در صورتی که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد می‌توانید این سیستم را روی خودرو نصب کنید.

استفاده از سیستم ترمز موتور

سیستم ترمز موتور در کامیون‌ها و کشنده‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و در هنگامی که نیاز به کاهش سرعت اما نه توقف کامل باشد (همانند یک مسیر سراشیبی) می‌توان از این سیستم‌ استفاده کرد. این سیستم در خودروهای زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • خودروهای تجاری همانند اتوبوس‌ها
  • کامیون‌ها و کشنده‌ها
  • ماشین آلات راه سازی و خودروهای فوق سنگین

سیستم ترمز موتور را نیز همانند سیستم ترمز اگزوز باید به‌صورت مداوم مورد استفاده قرار داد و این‌طور نیست که تنها در شیب‌های تند از آن استفاده کنید. استفاده از ترمز موتور می‌تواند استهلاک قطعات سیستم ترمز اصلی را کم‌تر کند و در هنگام تعویض لنت‌های ترمز خودرو خواهید دریافت که ترمز موتور تا چه میزان توانسته در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند. 

ترمز موتور

زمانی که در محیط‌های شهری و یا در اتوبان ترمز موتور را فعال می‌کنید می‌توانید صدای نعره‌ی بلند آن را که از ساختمان‌ها و خودروهای اطراف نیز بازتاب می‌شود بشنوید. صدای بلند سیستم ترمز موتور سبب مخالفت‌ها و بروز اعتراضاتی در خصوص استفاده‌ی آن شده است. در هنگام استفاده‌ی کامیون از ترمز موتور صدای بلند تالاپ تالاپ شنیده می‌شود، دلیل تولید چنین صدایی این است که هوای فشرده‌شده توسط پیستون از طریق سوپاپ اگزوز از داخل سیلندر خارج می‌شود. 

شرکت صنایع خودرویی جاکوبز که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سیستم ترمز موتور در جهان است در مورد صدای تولیدی توسط ترمز موتور می‌گوید صدای تولیدشده توسط ترمز موتورهای مافلر دار (خفه کن) اصلی این شرکت به میزان ۸۰ الی ۸۳ دسی‌بل است که ۱۰ الی ۱۳ دسی‌بل بلندتر از صدای انسان است. شرکت جاکوبز ادعا می‌کند که صدای تولیدی بسیار بلند در برخی مدل‌ها به دلیل استفاده از مافلر اگزوز غیر اصلی و یا با طراحی نادرست در آن‌ها است. یک سیستم اگزوز مستقیم صدای در حدود ۱۶ الی ۲۲ دسی‌بل بیش از سیستم اگزوز مافلر دار دارد. 

قانون‌گذاران در برخی ایالات و کشورها استفاده از ترمز موتور را در برخی جاده‌ها و مناطق ممنوع کرده‌اند اما شرکت‌ها تغییراتی را برای همخوانی با این قوانین در سیستم‌های خود ایجاد می‌کنند که یک نمونه‌ی آن استفاده از مافلر توسط جاکوبز است. اما برای درک بهتر مسئله‌ی صدا بد نیست بدانید که صدایی در حدود ۸۰ الی ۸۳ دسی‌بل که توسط سیستم ترمز موتور مافلر دارد تولید می‌شود تقریبا با صدایی برابر است که توسط یک ماشین حمل زباله، یک دستگاه مخلوط‌کن خانگی یا یک سواری در حال حرکت با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت تولید می‌شود. 

مساله‌ی قانون گذاری در خصوص ترمز موتور

اساس قانونی که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) تصویب کرده است تمامی کامیون‌هایی پس از سال ۱۹۸۸ تولید شده‌اند باید از فاصله‌ی ۱۵.۲ متری حداکثر صدایی معادل ۸۰ دسی‌بل داشته باشند. این عدد شامل صدای تولیدی از سیستم اگزوز نیز می‌شود. آژانس حفاظت محیط زیست همچنین حذف قطعات کاهنده‌ی صدا را از روی هر نوع اتومبیلی ممنوع کرده است. 

ترمز موتور

البته ترمز موتورها خیلی در هدف اتهام قرار ندارند چون اول اینکه دائما در حال استفاده نیستند و دوم اینکه بیشتر در جاده‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. اما سیستم‌های اگزوز نامناسب همواره مشکل‌ساز بوده‌اند و بسیاری از ایالات امریکا اقدام به تصویب قوانینی کرده‌اند که چند نمونه از آن‌ها را در زیر می‌آوریم:

  • در سال ۲۰۰۳ ایالت مونتانا قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن تمامی خودروهای تجاری که مجهز به سیستم ترمز موتور هستند باید از مافلر استفاده کنند. کسانی که این قانون را نقض کنند باید جریمه‌ای به مبلغ ۵۰۰ دلار پرداخت کنند. 
  • در سال ۲۰۰۰ ایالت کلرادو لایحه‌ای را تصویب کرد که طبق آن تمامی خودروهایی که به سیستم ترمز موتور مجهز هستند باید از مافلر نیز برخوردار باشند. خاطیان از این قانون نیز جریمه‌ی ۵۰۰ دلاری را خواهند پرداخت. 
  • بر اساس توافقنامه‌ی حمل و نقل بزرگراه‌ها که بین ایالت‌های آریزونا، آیداهو، مونتانا، نوادا، نیومکزیکو، اورگون، یوتا، واشنگتن و وایومینگ امضا شد، این ایالات با الهام از قانون تصویب‌شده در کلرادو، استفاده از مافلر را برای تمامی خودروهای مجهز به ترمز موتور اجباری کردند. طبق این توافقنامه افراد متخلف باید جریمه‌ی ۵۰۰ دلاری را پرداخت کنند.

تابلوی ممنوعیت استفاده از ترمز موتور

ترمز موتور

در برخی ایالات به‌جای کلمه‌ی ترمز موتور یا (Engine Brake) از اصطلاح (Jake Brake) استفاده می‌شود و به‌جای آنکه بر روی تابلو نوشته شده باشد که استفاده از ترمز موتور ممنوع است نوشته شده است که از (Jake Brake) استفاده نکنید و حتی از جمله‌ی استفاده از ریتاردر ممنوع نیز استفاده می‌شود. 

دیاگرام عملکرد ترمز موتور

حال وقت آن است که تمامی قطعات و بخش‌های ترمز موتور را در کنار هم گذاشته و نگاهی به آن داشته باشیم. تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید اصول اولیه‌ی کار ترمز موتور نوع (Jake Brake) را نشان می‌دهد. 

ترمز موتور

در انتها در ویدئوی زیر می‌توانید نحوه‌ی عملکرد ترمز موتور را تماشا کنید

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات