همکاران سیستم وارد بورس شد

یک‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت همکاران سیستم به عنوان اولین شرکت نرم‌افزاری ایران از فرابورس وارد تالار بورس تهران شد.
تبلیغات

امروز با حضور سهام‌داران عمده و جزء شرکت همکاران سیستم در ساختمان تالار بورس تهران، نماد «سیستم‌» از فرابورس به بورس آمد تا سهام این شرکت بزرگ نرم‌افزاری وارد بازار دوم تالار بورس تهران شود.

مهدی امیری مدیرعامل همکاران سیستم در تالار بورس تهران به خبرنگار زومیت در مورد اهداف و برنامه‌های حضور این شرکت در بورس تهران اعلام کرد: «بورس ‌مهم‌ترین کمکی که به شرکت ما می‌کند این است که همکاران سیستم را در ویترین نگه‌ می‌دارد تا یک فشار بیرونی برای رسیدن به اهدافی که همیشه قول می‌دهد، وجود داشته باشد. از طرفی اگر به رفتار سهام‌داران همکاران سیستم نگاه کنیم، متوجه ‌می‌شوید که سهام‌داران این شرکت علاقه‌ای به فروش سهم این شرکت ندارند و دنبال این هستند که یک قدم بهتری بردارند که بورس همیشه این کمک را به شرکت‌ها می‌کند.»

مدیرعامل همکاران سیستم افزود: «شرکت‌های خارجی نیز که برای همکاری یا سرمایه‌گذاری مشترک وارد ایران می‌شوند، نگاهی به شرکت‌های داخل بورس دارند و در ذهن آن‌ها بورس و فرابورس هم فرق دارد. البته یک مقدار کمی تفاوت مالیاتی هم وجود دارد که این مورد مد نظر آن‌ها قرار می‌گیرد.»

امیری گفت: «هر چند که ما از فرابورس به بورس آمده‌ایم اما تغییر ساختار زیادی نداریم؛ چون فرابورس نیز سخت‌گیری‌ها و معیارهای خاص خودش را داشت که به بورس نزدیک است. از طرفی بنده معتقدم که همکاران سیستم از قبل ۹۹ درصد معیارها و ساختارهای بورس را ذاتا داشت، ولی بورس باعث می‌شود تعهد ما ۱۰۰ درصد باشد. دلیل آن هم این است که ما دیگر پشت ویترین قرار داریم. ضمن اینکه ما سالانه پاسخگویی به حدود ۱۵۰ مدیر را از طرف هیئت‌مدیره داشته و همچنین از سال ۸۳ تا کنون بیش از ۲۰۰ نفر از کارکنان خود را سهام‌دار شرکت کردیم. البته حضور در بورس برخی مسیرها از جمله افزایش سرمایه از طریق آورده را آسان و راحت می‌کند.»

مدیرعامل همکاران سیستم به خبرنگار زومیت توضیح داد: «از طرفی وقتی شما وارد بورس می‌شود مجبورید که تمام امور را به‌درستی انجام دهید؛ زیرا همه از امور مالی شما باخبر می‌شوند، پس باید تمام امور را به‌درستی و صحت تمام انجام دهید. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که متوجه مسائل خواهند شد، مشتریان شرکت هستند. وقتی شما ۳۵ هزار مشتری دارید که اکثر آن‌ها شرکت و سازمان هستند، وقتی وضعیت سخت شود، فارغ از کارکنان و سهامداران خود باید به مشتریان نیز پاسخگو بود. این نکات بورس به پیشرفت شرکت‌هایی مانند همکاران سیستم که هدف رشد و ارتقای صنعت IT کشور را دارند کمک شایانی می‌کند.»

امیری به سؤالی در مورد تأثیر بورس در صادرات نرم‌افزار و همکاری با شرکت‌های بین‌المللی پاسخ داد:‌ «این مسئله را به بورس متصل نمی‌کنم؛ زیرا همکاران سیستم از سال‌های قبل علاقه به صادرات نرم‌افزار داشته است و این موضوع به سال ۸۱ بر‌می‌گردد. هر چند به دلایل مختلف به آن نرسیده‌ایم اما همیشه جز اهداف شرکت ما صادرات بوده و خواهد بود. بحث همکاری با شرکت‌های بین‌المللی نیز از سال گذشته جدی‌تر شده است و در اهداف ما قرار دارد. به شرطی که زیرساخت‌ها جوابگو باشد این امر نیز محقق خواهد شد.»

همکاران سیستم بورس

با توجه به موافقت هیئت ‌پذیرش اوراق بهادار در جلسه مورخ ششم مهرماه ۱۳۹۵ با پذیرش سهام شرکت همکاران سیستم در بورس اوراق بهادار تهران، به‌عنوان پانصد و چهارمین شرکت پذیرفته‌شده در بورس، از تاریخ هشتم آبان ۱۳۹۵ نام  این شرکت در بخش «رایانه و فعالیت‌های مربوط به آن»، گروه و طبقه «مشاوره مربوط به نرم‌افزار و عرضه نرم‌افزار» با کد صنعت «722007» و نماد «سیستم  / SYSTEM» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

با توجه به این پذیرش، مراسم تغییر نماد همکاران سیستم از فرابورس به بورس، امروز در تالار شیشه‌ای سازمان بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

همکاران سیستم در سال ۱۳۹۰ موفق شده بود در جایگاه نخستین شرکت نرم‌افزاری کشور، مجوز ورود به بازار سرمایه را کسب کرده و به فرابورس راه یابد.

در این دوره‌ی پنج ساله، این شرکت توانست افزون‌ بر پوشش تمامی تعهدات خود به سهام‌داران، سرمایه‌ی خود را نیز از ۲۰۰ میلیارد ریال به ۷۵۰ میلیارد ریال افزایش دهد.

سهام همکاران سیستم امروز با ارزش هر سهم ۵۰۰۰ ریال معادل ۵۰۰ تومان در بازار دوم بورس تهران عرضه شد و این شرکت نرم‌افزاری توانست تا پایان ساعت کاری امروز بورس تهران بیش از ۶۱۴ هزار سهم خود را در بازار سرمایه معامله کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات