فیسبوک رکورد سرعت مخابره داده بی‌ سیم را شکست

یک‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
فیس‌بوک با انتقال داده به صورت بی‌سیم در فاصله‌ی ۱۳.۲ کیلومتری با نرخ ۲۰ گیگابیت در ثانیه، رکورد جدیدی به نام خود ثبت کرد.
تبلیغات

مارک زاکربرگ مدت‌ها است از متصل کردن تمام نقاط دنیا به یکدیگر صحبت می‌کند، اما او تنها به حرف بسنده نکرده و دست به عمل نیز زده است. لابراتوار Connectivity فیس‌بوک در حال کار روی اتصال بی‌سیم کم‌هزینه، کم‌مصرف و ظرفیت بالا با استفاده از طیف فرکانس رادیویی (MMW) است. این گروه به‌تازگی توانسته نرخ انتقال داده به‌صورت بی‌سیم را جابه‌جا کند.

MMW فناوری مخابره نقطه‌به‌نقطه است که استفاده از آن را برای کاربران غیرتجاری مشکل می‌کند. البته به دلیل پتانسیل بالا و ظرفیت زیاد داده، این فناوری می‌تواند برای اتصال سرویس اینترنت به نقطه‌های پخش آن مورد استفاده قرار بگیرد. با استفاده از این فناوری به‌صورت زمینی و نقطه‌به‌نقطه، لابراتوار مذکور توانسته در فاصله‌ی ۱۳.۲ کیلومتری داده را با نرخ ۲۰ گیگابیت در ثانیه منتقل کند.

برای آنکه متوجه ظرفیت این نرخ از داده شوید؛ می‌توان گفت که با این نرخ می‌شود هزار فیلم باکیفیت بالا را به‌صورت هم‌زمان استریم کرد. از طرفی این فناوری تنها ۱۰۵ وات از جریان مستقیم را مصرف کرده است. البته تیمی از محققان ژاپنی توانسته‌اند به سرعت ۱۰۰ گیگابیت در ثانیه نیز برسند؛ اما آن‌ها از طیف MMW استفاده نکرده بودند.

لابراتوار زیر نظر فیس‌بوک اعلام کرده است که در نظر دارد به نرخ ۳۰ گیگابیت در ثانیه و در فاصله‌ی ۳۰ تا ۵۰ کیلومتری دست پیدا کند. همچنین نسل بعدی که قرار است اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی تست شود، دسترسی به نرخ انتقال داده‌ی ۴۰ گیگابیت به‌صورت ارتباط زمین با هوا خواهد بود.

انتقال داده به‌صورت بی‌سیم روزبه‌روز سریع‌تر می‌شود و فعالیت شرکتی مانند فیس‌بوک نیز می‌تواند به این موضوع کمک بسیاری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات