نمایشگاه‌های خودرو وارد دوران جدیدی می‌شوند

سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
نمایشگاه‌های خودرو زمانی فقط محلی برای معرفی و رونمایی خودروها و طرح‌های جدید بودند، تا اینکه اینترنت و افشای اخبار در آن همه چیز را تغییر داد. به همین دلیل نمایشگاه‌ها وارد دوران جدیدی می‌شوند.
تبلیغات

دورانی که خودروسازان  ۷ تا ۸ بار در سال، چندین هفته را صرف یک نمایشگاه تجاری بزرگ در یک مرکز همایش می‌کردند تا خودروهایی همچون لینکلن کانتیننتال یا هیوندای تاکسون یا غیره را در جمع تعداد زیادی خبرنگار مشتاق به نمایش بگذارند، به سر رسیده است. در واقع، نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس روش جالب و متفاوتی را برای این منظور به کار گرفته است.

دوران جدید نمایشگاه‌های خودرو

Automotive News گزارش کرده است که در آغاز ماه نوامبر، نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس (آخرین نمایشگاه بزرگ امسال، که یکی از دلپذیرترین فضاها را دارد) با نام جدید AutoMobility LA برگزار خواهد شد. این نمایشگاه تجاری دارای نمایشگاه‌های خودروی مرتبط به هم بوده و نمای بی‌نظیری از آینده ی حمل‌ونقل و تحرک را به نمایش می‌گذارد.

طبق گزارش Automotive News، در این نمایشگاه جدید باید بیشتر انتظار نمایش تجهیزات و برنامه‌های تکنولوژی، استارتاپ و برنامه‌های مختلف را داشت و خیلی کمتر خودروها و طرح‌های جدید خودرو عرضه می‌شوند.

این نمایشگاه تجاری چهار روزه (که بیشتر یک نمایشگاه عمومی است) چیزی بیش از نمایش سنتی خودروها توسط خودروسازان است و شامل حضور عوامل مختلف مرتبط با حمل‌و‌نقل از جمله طراحان خودرو، استارتاپ‌های تکنولوژی، مقامات دولتی، دلالان، فروشندگان و سرمایه‌‌گذاران است.

عوامل این نمایشگاه امیدوارند این تغییر باعث ایجاد همکاری‌های بیشتری همچون قرارداد Lyft/General Motors شود که در نمایشگاه سال گذشته طی یک نشست بسته شد.

لیزا کاز مدیرعامل نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس اظهار داشت:

AutoMobility LA یک تکامل طبیعی در کاری است که ما تا الان انجام می‌دادیم، زمینه‌ای است که در آن صنعت می‌تواند آموزه‌های جدید بیاموزد و ارتباطاتش را گسترش دهد، این نمایشگاه در عین حال یک صحنه‌ی همیشگی برای رونمایی‌های جهانی خودرو و ارائه‌های خیره کننده باقی خواهد ماند.

می‌دانیم که این تغییر برای مشتاقان دیرین خودرو یک سنت‌شکنی است، اما به این حرف هم فکر کنید که این اقدام در واقع یک حرکت هوشمندانه و پیشرو از طرف عوامل نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس است و وقتی واقعا به آن فکر کنید متوجه خواهید شد که حرکت عاقلانه‌ای است.

دوران جدید نمایشگاه‌های خودرو

نمایشگاه لس‌آنجلس همان هیجان سرشار رونمایی خودروهای جدید (درست مثل نمایشگاه‌های دیترویت، فرانکفورت و ژنو)را خواهد داشت و این تغییر به سمت تکنولوژی و حمل‌ونقل (که بیشتر آن توسط استارتاپ‌های کالیفرنیا کنترل می‌شود چون آنها با خودروسازان همکار هستند)، به نمایشگاه اجازه می‌دهد نزد توسعه‌دهندگان بزرگ در صنعت خودرو نیز محبوب شود و حرفی برای گفتن داشته باشد.

همچنین توجه به این نکته نیز مهم است که نمایشگاه‌های خودرو برای دو منظور مفید هستند: معرفی و رونمایی خودروها و طرح‌های نوین و پارک کردن تعداد زیادی خودرو در مراکز عمومی تا مردم بتوانند زیبایی آنها را از نزدیک نظاره کنند، در آنها بنشینند و آرزوی خرید آنها را در سر بپرورانند. (این بخش جالب نمایشگاه خودرو است. اما اگر روزنامه‌نگار باشید، اولین بخش چندان جالب نخواهد بود.)

به همین دلیل هنوز تعداد زیادی از نمایشگاه‌های خودروی محلی در شهرهای مختلف توسط دلالان محلی شما برگزار می‌شوند، با این وضعیت، اگر حتی از خبرها و رونمایی‌های خودروی نمایشگاه‌هایی همچون دیترویت و نیویورک هم بی خبر باشید چندان مهم نیست. خبر خوب این است که نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس بعد از رویداد حمل و نقل، هنوز هم همان نمایشگاه عمومی سنتی را خواهد داشت.

برای برگزاری یک نمایشگاه خودرو کارهای بسیار زیادی باید انجام داد، شاید حتی کارها و زحماتی بیشتر از آنچه خودروسازان برای تدارکات خود انجام می‌دهند.

اینترنت روش و سنت قدیمی رونمایی خودروها نزد جهانیان را تغییر داده است. حالا یک کمپانی خودروساز می‌تواند تصاویر محصولش را منتشر کرده و یک نشریه هر زمان که خواست آن تصاویر را در رسانه‌ها فاش کند. در طول سالیان متمادی چندین نمایشگاه خودرو اهمیت خود را به این دلیل از دست دادند، آخرین باری که در نمایشگاه خودروی شیکاگو محصول خبرساز و جالب توجهی ارائه شد کی بود؟

نمایشگاه خودرو دیترویت

همانطور که Automotive News اشاره کرد، رویدادهای مقاوم در برابر عامل اینترنت مثل همان‌هایی که آخرین مدل‌های فورد موستانگ و شورلت کامارو در آنها رونمایی شد، کم‌کم جایگزین رونمایی‌ها در نمایشگاه‌های خودرو می‌شوند، چون این نمایشگاه‌های جدید مجبور نیستند توجه خود را معطوف دیگر خودروها هم بکنند و رونمایی در آنها ارزان‌تر خواهد بود.

درست موقعی که نمایشگاه‌های خودرو سراسر دنیا در حال جدال برای در دست گرفتن کنترل و ارائه‌ی محصولات سطح بالا و به دست آوردن توجه رسانه‌های جهانی هستند این اقدام صورت می‌گیرد.

خودروسازان بیش از پیش به نمایش‌های ارزان قیمت‌تر و ارائه‌ی تکنولوژی‌هایی همچون CES برای معرفی محصولات جدید علاقه‌مند می‌شوند. با CES آنها می‌توانند بدون رقابت برای به دست آوردن توجه، کنترل بیشتری بر روی پیغام‌ها داشته باشند. نمایشگاه خودروی دیترویت، یک نمایشگاه حمل و نقل برای سال ۲۰۱۷ تدارک دیده است که دارای فضای بیشتری برای استارتاپ‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته است.

در این دوران، روز به روز شاهد نمایشگاه‌های خودروی کمتری خواهیم بود تعداد زیادی عکاس و وبلاگ‌نویس از دوش هم بالا می‌روند تا نمای بهتری از میتسوبیشی میراژ اصلاح شده یا محصولات دیگر داشته باشند. امروز نمایشگاه‌ها بیشتر بر جنبه‌ی کسب و کار صنعت خودرو تمرکز می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات