اف بی آی در تلاش برای باز کردن قفل یک آیفون دیگر

شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پلیس فدرال آمریکا بار دیگر به دلایل امنیتی درصدد باز کردن قفل یک گوشی آیفون است تا به دست داشتن فردی در حملات ترریستی پی ببرد.
تبلیغات

بنا بر گزارشی که برای بار اول از سوی پایگاه Wierd منتشر شده بود، اف بی آی در حال تلاش برای باز کردن یک آیفون قفل شده‌ی دیگر است. این گوشی متعلق به ضاهر عدن (Dahir Adan)، یک کارمند شرکت امنیتی خصوصی است که ۱۰ نفر را در یک مرکز خرید در مینه‌سوتا در ماه سپتامبر به ضرب چاقو مجروح کرده بود. عدن در طول حمله با شلیک گلوله توسط پلیس کشته شد، اما ماموران اف بی آی به دنبال جستجو و تحقیق روی تلفن همراه وی هستند تا شاید بتوانند سرنخ‌هایی را درباره‌ی انگیزه‌های او و بررسی اینکه آیا ممکن است وی قبل از حمله دستوراتی را از نمایندگان داعش (ISIS) دریافت کرده باشد یا خیر، به دست آورند.

 این وضعیت به نوعی یادآور حادثه‌ی سن برناردینو در اوایل سال جاری است. پس از آن حادثه نیز اف بی آی به دنبال کمک گرفتن از اپل برای باز کردن قفل آیفون متعلق به یکی از قاتلان بود. از آنجا که تلفن همراه وی قفل شده بود، اف بی آی بر آن شد تا به نوعی اپل را وادار سازد که به سیستم امنیتی iOS تلفن هوشمند فرد قاتل دسترسی پیدا کند و به این ترتیب زمینه‌ی دسترسی به اطلاعات موجود در گوشی‌ را برای این نهاد امنیتی فراهم کند. پس از طی چند مرحله از پرونده‌های دادگاهی، اف بی آی به یکباره از درخواست خود صرف نظر کرد و اعلام شد که آنها برای رسیدن به خواسته‌ی خود از یک طرف ثالث کمک گرفته‌اند.

 هنوز معلوم نیست که آیا اف بی آی در این مورد نیز سعی خواهد کرد تا اپل را وادار به باز کردن گوشی فرد ضارب کند یا خیر، اما دفتر اف بی آی در حال حاضر احتمال این کار را کاملا رد نکرده است. مامور ویژه‌ی اف بی آی، ریچ تونتون (Rich Thornton) در یک کنفرانس خبری که به تازگی برگزار شد، اعلام کرد:

ما در حال ارزیابی گزینه‌های قانونی و فنی خود برای دسترسی به این دستگاه و داده‌هایی که ممکن است در آن باشد هستیم.

 البته هنوز مشخص نیست که اف بی آی در این پرونده به طور دقیق چه مدلی از گوشی‌های آیفون را مدنظر دارد. اگر گوشی مورد نظر آنها یک مدل از آیفون‌ 5C یا قدیمی‌تر از آن باشد، اف بی آی به طور تقریبا موجهی می‌تواند با استفاده از روش خریداری شده (purchased method) یا تاکتیک معکوس‌سازی NAND که اخیرا کشف شده، اقدام به رمزگشایی از تلفن فرد ضارب بدون نیاز به کمک اپل کند. بنا به گزارش‌ها، عدن در زمانی که حمله صورت گرفته، در حال خرید یک گوشی آیفون 7 بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات