۹ علامتی که نشان می‌دهد همکاران شما قابل اعتماد نیستند

پنج‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
بعضی ویژگی‌ها در افراد وجود دارد که ما را ملزم می‌کند تا با احتیاط بیشتری با آنها رو در رو شویم.
تبلیغات

همکاران غیر قابل اعتماد می‌توانند فضای کاری را فلج کنند! کافی است کتاب "ژان لو کره" (John Le Carre) به نام "دوره‌گرد، خیاط، سرباز، جاسوس" را بخوانید که در آن جرج اسمایلی که یک جاسوس بریتانیایی است متقاعد می‌شود که همکار سابقش عامل نفوذی شوروی بوده است.

خوشبختانه، چنانچه همکارتان صداقت لازم را نداشته باشد، مطمئنا مانند جرج اسمایلی به دردسر نخواهید افتاد. با این حال، لازم است که همان اول کار، افرادی که سزاوار اعتماد نیستند را از دایره‌ی اطرافیان نزدیک خود خارج کنید. در غیر این صورت بعید نیست که آن‌ها از پشت به شما خنجر بزنند. این چند نشانه، علایم قطعی برای اعتماد نکردن به یک همکار هستند:

۱. همکارانی که حسود هستند

حسادت

دکتر "نیل برتون" (Neel Burton) در سایت روانشناسی امروز نشانه‌هایی از هفت گناه به اصطلاح مرگبار را معرفی می‌کند. حسادت یک خصلت جهانی است. چنانچه در محل کار خود متوجه آن نشوید، به مشکل بر خواهید خورد. افراد حسود از موفقیت همکاران خود عصبی می‌شوند و کوته‌بینی آن‌ها باعث می‌شود که یک ارتباط مسموم در محیط کار ایجاد کنند.

دکتر "مری لامیا" (Mary Lamia) در روانشناسی امروز هفت استراتژی مفید برای مقابله با این افراد را معرفی می‌کند:

 افرادی که از مورد حسادت قرار گرفتن هراس دارند، سعی می‌کنند با روش‌های پیشرفته به اطرافیان حسود خود کمک کنند. آن‌ها بر این باور هستند که استفاده از استراتژی تسکین می‌تواند اثرات حسادت این افراد را خنثی یا تعدیل کند. ضمن این که از بدتر شدن وضعیت آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

با همکارانی که به طور مداوم از موفقیت‌های دیگران گله می‌کنند فاصله بگیرید. در غیر این صورت وقتی شما هم به موفقیت برسید، هیولای درون آن‌ها از فاصله‌ی نزدیک‌تری شما را نشانه خواهد گرفت.

۲. همکارانی که متقلب هستند

متقلب

شما نمی‌توانید به همکاران متقلب خود اعتماد کنید. همکاری که دایم دروغ می‌گوید احتمالا یک فرد متقلب است. به خاطر داشته باشید که حتی اگر دروغ این افراد تاثیر مستقیمی روی شما نداشته باشد، غیرقابل اعتماد بودن آن‌ها اثبات شده است. از طرفی با دروغ‌گوها نمی‌توان خیلی از مسائل را در میان گذاشت.

۳. همکارانی که پشت سر دیگران غیبت می‌کنند

غیبت

اسکار وایلد در رمان"تصویر دوریان گری" می‌گوید: "...تنها یک چیز در دنیا بدتر از صحبت کردن در مورد چیزی است و آن هم این است که در موردش صحبت نکنند." به بیان ساده‌تر اسکار وایلد نادیده گرفته شدن را بدتر از ورد زبان قرار گرفتن، می‌داند.

شاید این نقل قول نوعی حمایت از شایعات بی اساس به نظر برسد اما این نکته را در نظر بگیرید که این صحبت در مورد پسرک ساده‌ای است که روح خود را می‌فروشد تا جذاب به نظر بیاید. اما در فضای کاری این شرایط سنخیت ندارد. شاید غیبت در محیط کار تا حدی طبیعی باشد. اما وقتی که یک همکار بیش از حد سرگرم غیبت کردن باشد علامت بدی به نظر می‌رسد. واضح است که غیبت و شایعه پراکنی می‌تواند به احساسات و اعتبار دیگران آسیب برساند.

از طرفی این ضرب‌المثل قدیمی در اینجا هم کاربرد دارد: اگر کسی در مقابل شما از دیگران بدگویی کند، در مقابل دیگران هم از شما بدگویی خواهد کرد.

سایت Inc طی مقاله‌ای در سال ۲۰۱۵ می‌نویسد:

هر چند گوش دادن به شایعات وسوسه‌انگیز است اما این مسئله می‌تواند موقعیت شغلی شما را هم در معرض خطر قرار دهد. اگر چه بعضی مواقع کار برای شما خسته‌کننده می‌شود اما لازم نیست برای رفع خستگی، سرگرم شنیدن داستان‌های دیگران شوید حتی اگر شنیدن آن ماجراها کمک می‌کند تا با کلافگی‌های خود کنار بیایید. بهترین کار در این مواقع آن است که از فرد شایعه‌ساز خود را جدا کنید و در غیر این صورت تلاش کنید تا حرف‌های وی را خنثی کنید.

۴. همکارانی که چراغ خاموش ضربه می‌زنند

چراغ خاموش

مراقب این گونه افراد باشید. "آرون گوویا" در Salari.com در این خصوص می‌نویسد:

"تا به حال برای‌تان پیش آمده است که ایده‌ی جالبی را برای همکارتان توضیح دهید و بعدا بفهمید که آن ایده را به نام خود عنوان کرده است؟ یا نتوانید در یک پروژه‌ی مهم همکاری کنید چون همکارتان فراموش کرده است شما را باخبر کند؟"

شاید متوجه شده باشید که این نوع افراد از ایده‌های دیگران برای خود اعتبارآفرینی می‌کنند. در هر صورت با متوقف ساختن این رویه، آن‌ها را شکست دهید.

در اینجا اول از همه باید بدانید که آن‌ها چراغ خاموش عمل می‌کنند چون از شما می‌ترسند. شما یک تهدید واقعی برای آن‌ها هستید. تا حد ممکن از صمیمی شدن با آن‌ها پرهیز کنید و اطلاعات مهم را با این نوع همکاران به اشتراک نگذارید. حتی اگر در مواقعی لازم شد مورد را به رئیس خود گزارش دهید.

۵. همکارانی که چاپلوس و متملق هستند

چاپلوس

این که که با رییس خود بتوانید ارتباط خوبی برقرار کنید، نکته‌ی مثبتی به حساب می‌آید. با با این حال، بعضی از افراد در این زمینه زیاده‌روی می‌کنند و به جای این که بیشتر انرژی خود را صرف کار کنند، صرف تحت تاثیر قرار دادن کارفرمایان خود می‌کنند.

حتی اگر این افراد در بین روسای شما محبوب هستند باز هم به آن‌ها اعتماد نکنید. نورچشمی‌های مدیران هر کاری حاضر هستند انجام دهند به غیر از این که با سخت‌کوشی به جایگاه بالاتر برسند.

بهترین روش برخورد با چاپلوسان نادیده گرفتن آن‌ها است. ضمن این که امیدوار باشید تا مدیر شما آن قدر هوشمند باشد که کارکنانش را با معیارهای درست ارزشیابی کند.

طبیعتا چنین رفتارهایی در محیط کار نگران کننده هستند. با این حال به خاطر داشته باشید که آن‌ها به ندرت به نتیجه‌ی دلخواه خود می‌رسند. اکثر مدیران بین سرسپردگی و اثربخشی، تمایز قایل هستند. در واقع باید با خود تمرین کنید که این گونه افراد را فقط نادیده بگیرید.

۶. همکارانی که به تمایز زندگی شغلی و شخصی شما احترام نمی‌گذارند

تعادل

شاید این نوع همکاران در وضعیت حرفه‌ای شما غیر قابل اعتماد نباشند اما باز هم ضربه‌های خاص خود را می‌زنند. در این حالت ممکن است رئیس یا همکار شما انتظار داشته باشد که زندگی خود را به خاطر کار رها کنید.

البته در بعضی شرایط خاص ممکن است که کار بر زندگی شخصی ارجحیت داشته باشد. اما در اینجا منظور افرادی هستند که به زندگی شخصی افراد بها نمی‌دهند و تعادل کار و زندگی آن‌ها را به هم می‌زنند.

در این حالت، زمان مناسبی را در نظر بگیرید و با مدیر خود در مورد حجم کاری صحبت کنید. توضیح دهید که شرایط شما نظم ندارد و دلیل خود را به آن اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که مدیرتان به اندازه‌ی شما در جریان مسائل نباشد پس شرایط کاری خود را شفاف‌تر توضیح دهید.

۷. همکارانی که به شما بی‌احترامی می‌کنند

بی احترامی

اگر همکاری در رفتار خود بی‌احترامی نشان داد قطعا نباید به او اعتماد کنید. موارد بی‌احترامی می‌تواند شامل تهدید با زبان بدن، سرقت ایده‌ها و تهمت زدن باشد.

۸. همکارانی که هر کاری را به هر قیمتی انجام می‌دهند

سودجو

اگر در محیط کاری هستید که در آن هر کسی هر کاری انجام می‌دهد به هیچ عنوان به هیچ کس اعتماد نکنید. لازم نیست پارانویید رفتار کنید اما بدانید وقتی عده‌ای حاضر باشند هر کاری را به هر قیمتی انجام دهند بعید نیست که برای رسیدن به موفقیت خود شما را زیر اتوبوس هل دهند!

۹. همکارانی که جزیی از یک سیستم مسموم هستند

محیط کار نامناسب

گاهی اوقات همکاران غیر قابل اعتماد ممکن است بخش کوچکی از یک مشکل بزرگ‌تر باشند. ممکن است فرهنگ کاری حاکم در یک سازمان این باشد که همه‌ی کارکنان را تشویق به آسیب رساندن به همدیگر کند! برخورد با همکاران غیرقابل اعتماد به اندازه‌ی کافی سخت هست چه برسد که بخواهید با یک سازمان رو در رو شوید.

در این موارد، بهترین کار این است که انرژی خود را کم‌تر تلف کرده و به دنبال سازمان دیگری برای کار باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات