هوندا و راه حل شارژ خودروهای الکتریکی با استفاده از بازوی رباتیک

چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هوندا اختراع عجیبی را به ثبت رساند که در آن امکان شارژ خودروهای الکتریکی با استفاده از یک بازوی رباتیک پیش‌بینی شده است.
تبلیغات

با وجود پیشرفت‌هایی که در حوزه‌ی خودروهای الکتریکی و در روشهای شارژ مجدد آنها صورت گرفته است، اما همچنان این دسته از خودروها به درجه‌ی راحتی و در دسترس بودن خودروهایی که از سوختهای فسیلی استفاده می‌کنند، نرسیده‌اند. اختراعی که اخیرا کمپانی هوندا به ثبت رسانده است یک راه حل عجیب و سوال برانگیز را برای مسئله‌ی شارژ خودروهای الکتریکی مطرح می‌کند.

این طرح سیستم عجیبی را به تصویر می‌کشد که از یک بازوی تاشو به همراه یک رابط الکتریکی درانتهای آن، تشکیل شده است. زمانی که بازو باز می‌شود در داخل ریل شیارداری در حاشیه‌ی جاده قرار می‌گیرد. این ریل می‌تواند با اتصال به شبکه‌ی برق و به همراه بازوی توصیف شده، خودرو را حین حرکت شارژ نماید. این ایده بسیار شبیه سیستم قطارها و اتوبوس‌های درون شهری است که توسط بازوهایی به خطوط برق بالای سر خود متصل می‌شدند.

هوندا-شارژ خودرو الکتریکی

از آنجایی که این طرح ایده‌ی جدیدی را روی کاغذ مطرح می‌کند، با اطمینان نمی‌توان آن را با سیستم‌های شارژ بی‌سیمی که هم‌اکنون مورد بحث و بررسی اهل فن قرار دارند، مقایسه کرد. با این حال، با وجود مشکلاتی که در ایده‌ی مطرح شده توسط کمپانی هوندا وجود دارد، این ایده هزینه‌های پایین‌تری را می‌طلبد و نگهداری آن نسبت به سیستم‌های شارژ بی‌سیمی که از سیم‌پیچ‌های الکترومغناطیس زیر سطح جاده بهره می‌برند، آسان‌تر است. از طرف دیگر، مشکلاتی که در این ایده به ذهن خطور می‌کنند، بسیار است. برای مثال، احتمال آسیب دیدن بازو بسیار بالا است. امکان دارد مکانیزم باز و بسته شدن بازو دچار مشکل  شود یا حتی رانندگان به کل آن را فراموش کنند در این صورت امکان برخورد آن با هر مانعی همانند چراغ‌های راهنمایی وجود خواهد داشت. همچنین با آن که نگهداری ریل‌های موجود در این سیستم آسان‌تر است اما به نسبت سیستم‌های بی‌سیم، به ریل‌های بیشتری نیاز خواهد بود. در مواقعی نیز که برف می‌بارد، برف‌روبی این ریل‌ها ضروری خواهد بود و همچنین از آنجایی که رابط انتهایی بازو تمام مدت باید روی ریل قرار گیرد تا عمل شارژ شدن صورت پذیرد، رانندگان باید هر از گاهی توجه خود را به آنها معطوف کنند تا از صحت کارکرد سیستم اطمینان حاصل نمایند.

 با وجود مشکلات موجود، ایده‌ای که کمپانی Honda ارائه می‌دهد قابل تحسین است چراکه راه درازی برای رسیدن به سطح مطلوبی از اطمینان و راحتی در حوزه خودروهای الکتریکی به ویژه مسئله‌ی شارژ آنها وجود دارد و کوچکترین اقدامی در این زمینه می‌تواند راه را برای رسیدن به این هدف هموارتر نماید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات