پتنت فولکس واگن سامانه خودران را تحت تسلط راننده قرار می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پتنت فولکس واگن سامانه خودران را تحت تسلط راننده قرار می‌دهد.
تبلیغات

فولکس واگن به تازگی پتنتی ثبت کرده که نشان می‌دهد این خودروساز با حذف انسان در سامانه رانندگی خودکار مخالف است، و این سیستم تحت رهبری انسان ایفای نقش می‌کند.

تکنولوژی هر روز با سرعت بیشتر از روز قبل پیشرفت می‌کند. تا چند سال پیش داشتن قابلیت خودران، بیشتر در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شد، ولی اکنون این قابلیت در حال بدل شدن به یک استاندارد برای تمام خودروسازان بزرگ دنیاست. قابلیتی که قصد حذف کردن راننده را دارد. البته هنوز این سامانه‌ها اطمینان‌بخش و پخته نیستند، و نیاز به تکامل دارند. به همین جهت راننده باید بر این امر نظارت داشته باشد تا از وقوع خطا جلوگیری کند، که در آینده دیگر نیازی به آن نخواهد بود.

اخیرا فولکس واگن پتنتی ثبت کرده که نشان می‌دهد با این روال مخالف است، و به حذف کامل انسان از عرصه‌ی رانندگی تمایلی ندارد. این سامانه کاملا موازی با راننده کار خواهد کرد. یعنی شما به عنوان راننده در شرایط مختلف که خودرو بر سر انتخاب بین دو گزینه می‌ماند، از بین آن‌ها تصمیم می‌گیرید. به بیان دقیق تر، اگر سیستم بر سر موقعیتی برسد که چند راه برای عبور کردن داشته باشد، از طریق صفحه‌ی نمایش، به شما هشدار می‌دهد، و شما نیز به وسیله‌ی صفحه‌ی حساس به لمس تعبیه شده بر سر اهرم تعویض دنده، اقدام به انتخاب بین گزینه‌ها می‌کنید.

برای مثال، خودروی شما به پشت یک اتومبیل دیگر می‌رسد که بسیار آرام رانندگی می‌کند. سامانه به شما هشدار می‌دهد و دو گزینه روی سر دنده به نمایش در می‌آید. اول رد کردن وسیله روبرو و دوم ماندن در پشت آن. سپس شما اقدام به انتخاب آن می‌کنید.

این پتنت قابلیت‌های متعدد دیگری نیز دارد. برای مثال شما با قرار دادن کل کف دست بر روی سر دنده، سامانه خودران را خاموش کرده، و دوباره کنترل کامل خودرو را به دست می‌گیرید. البته این اختراع مختص سر دنده‌ نیست، و می‌تواند هر کجا که در دسترس راننده باشد، قرار گیرد.

در هر صورت هنوز نباید به این سامانه‌ها اعتماد کامل داشت، و با همه‌ی قابلیت‌های اضافه شده، تمرکز کامل بر روی نظارت بر آن‌ها را ضروری می‌دانیم. با این اوصاف، تصمیم فولکس واگن برای حذف نکردن راننده می‌تواند حداقل فعلا جذاب باشد. نظر شما راجع به این پتنت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات