دستیابی به واکسنی برای مقابله با طیف متنوعی از سرماخوردگی ها

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان موفق به دستیابی به ترکیب موثری برای ساخت واکسن جهت مقابله با سرماخوردگی‌های معمول شده‌اند.
تبلیغات

یکی از مشکلات اصلی دانشمندان برای پیدا کردن یک راه‌حل درمانی برای سرماخوردگی‌های معمول، علل بسیار متنوع آن‌ است. با این حال در جدیدترین تحقیقات صورت گرفته دانشمندان توانسته‌اند تا با یک ترکیب ساده، رشته‌های گوناگونی از بیماری‌ها را مورد هدف قرار بدهند.

بسیاری از سرماخوردگی‌ها از راینو ویروس، Rhinovirus، نشات می‌گیرند که خود این ویروس نزدیک به ۱۰۰ نوع مختلف دارد.  خیلی از این ویروس‌ها در دستگاه تنفسی اختلال ایجاد می‌کنند و باعث تشدید بیماری‌هایی نظیر آسم می‌شوند.

تا به امروز تلاش دانشمندان در پیدا کردن واکسن برای هر نوع راینو ویروس متمرکز بوده، به همین علت واکسن‌های سرماخوردگی فقط برای یک ویروس کارایی دارند و توسعه‌ی واکسن‌های جدید هم به کندی صورت می‌گیرد.

برای ساخت واکسن جدید از ترکیب مشخصی از راینو ویروس‌ها استفاده شده است. محققان دانشگاه Emory آمریکا با آزمایش این ترکیب بر روی بدن موش‌ و میمون‌ها مشاهده کرده‌اند که با تزریق دُز معینی از آن، آنتی‌بادی موثری برای مقابله با طیف زیادی از راینو ویروس‌ها در بدن تولید می‌شود.

مارتین مور عضو تیم تحقیقاتی در این مورد می‌گوید:

برای ما خیلی جالب بود که تا به حال کسی چنین ترکیب ساده‌ای را آزمایش نکرده است. در فرایند ساخت واکسن تنها ۵۰ نوع غیر فعال راینو ویروس را با مقادیری مختلف با هم ترکیب کردیم. شاید یکی از چالش‌های اصلی ما نحوه‌ی تولید واکسن و نه فرمولاسیون آن باشد.

با این حال آزمایش‌های انجام گرفته نشان‌دهنده‌ی مقاومت صد در صدی با سرماخوردگی‌های معمول نیست ولی می‌توان نتیجه گرفت که سیستم دفاعی بدن حداقل در بین حیوانات آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس‌ها را پیدا می‌کند. آزمایش‌هایی انسانی نیز در آینده‌ای نه چندان دور برنامه‌ریزی شده‌اند.

با تزریق نمونه‌های متنوعی از راینو ویروس به بدن و تولید آنتی‌‌بادی‌های موثر برای آن‌ها، بدن برای مقابله با این ویروس‌ها آمادگی پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که میزان سرماخوردگی‌های ناشی از راینو ویروس به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کنند.

۲۵ نمونه‌ی غیرفعال و ۵۰ نمونه‌ی غیرفعال راینو ویروس به ترتیب بر روی بدن‌ موش‌ها و میمون‌ها تزریق شده و در هر دو نمونه، بدن این حیوانات واکنش مثبتی به آن نشان داده‌اند، به طوری که آنتی‌بادی‌های موثری برای آن‌ها تولید شده است. برخلاف ترکیب طیف گوناگونی از ویروس‌ها، میزان پروتئین موجود در هر دُز واکسن ثابت بوده است.

یکی از نکاتی که هنوز در آزمایش‌ها مشخص نشده، میزان تاثیر واکسن بر جلوگیری از بیماری در حیوانات در بلندمدت است. آزمایش‌های بیشر نشان می‌دهند که آنتی‌بادی‌های تولید شده قابلیت دفاع از سلول‌های انسانی در برابر ویروس را در شرایط آزمایشگاهی دارا هستند.

در حال حاضر تیم تحقیقاتی در حال برنامه‌ریزی و پیدا کردن داوطلب برای شروع آزمایش‌های انسانی خود هستند. امید‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ای مثبت بر روی انسان بسیار زیاد است.

نتایج این تحقیق در نشریه‌ی Nature Communications به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات