با اسمارت ForTwo الکتریکی مدل ۲۰۱۷ آشنا شوید

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
نسل سوم اسمارت ForTwo در سال ۲۰۱۴ به بازار آمد و برای سال ۲۰۱۷ هم نسخه‌ی الکتریکی آن به تولید خواهد رسید.
تبلیغات

 سومین نسل اسمارت فورتو که در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد در مقایسه با نسل قبلی دارای تغییرات بسیار چشمگیری بود. این خودرو با همکاری خودروساز فرانسوی رنو ساخته شده است و طراحی خارجی آن سنتی‌تر و طول کاپوت جلو نیز افزایش یافته و طراحی داخلی نیز به کلی دگرگون شده است. برای این خودرو سه نوع پیشرانه قابل انتخاب است. این مدل نیز همانند نسل قبلی خود، دارای مدل‌های کانورتیبل و AMG است و در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ نیز نسخه‌ی کاملا الکتریکی آن معرفی شد. در ادامه همراه زومیت باشید.

اسمارت

این مدل با نام کامل ForTwo Electric Drive شناخته می‌شود، از یک مجموعه‌ی حرکتی برقی کاملا جدید استفاده می‌کند که قدرت و شعاع حرکتی آن افزایش پیدا کرده است. همچنین برای نخستین بار، مدل الکتریکی کانورتیبل نیز به تولید خواهد رسید که این موضوع اسمارت فورتوی الکتریکی را تبدیل به تنها خودروی کانورتیبل الکتریکی بازار می‌کند. از آنجایی که مجموعه‌ی فنی مشابهی در اسمارت ForFour نیز بکار رفته است بنابراین اسمارت تنها خودروسازی است که تمامی مدل‌هایش را هم با پیشرانه‌ی احتراق داخلی و هم با پیشرانه‌ی الکتریکی عرضه می‌کند.       

اسمارت

اسمارت فورتوی الکتریکی در سال ۲۰۱۷ در بازار ایالات متحده عرضه خواهد شد و نسخه‌ی کوپه‌ی آن نیز بهار همان سال رونمایی می‌شود. مدل کابریولت (کانورتیبل) نیز در تابستان وارد بازار خواهد شد. حال نگاهی نزدیک‌تر خواهیم داشت به کوچک‌ترین خودروی برقی موجود در بازار تا ببینیم این خودرو نسبت به قبل چه تغییراتی کرده است. 

طراحی خارجی

اسمارت

همانند نسل قبلی اسمارت فورتو، این نسل نیز از بدنه‌ی مشابهی در نسخه‌ی بنزینی و دیزلی برخوردار است. تصاویر رسمی منتشر شده از این خودرو نشان می‌دهند که در نسخه‌ی الکتریکی از رنگ سبز در قسمت‌های جلوپنجره، سپرها، رینگ‌ها و رکاب‌های جانبی استفاده شده است اما در حقیقت این بخش‌های سبز رنگ بخشی از کیت بدنه‌ی با نام Electric Drive Design package است که به صورت آپشن عرضه می‌شود. در صورتی که اسمارت الکتریکی خود را با کیت بدنه‌ی استاندارد سفارش دهید در این صورت تنها تفاوت خودروی با نمونه‌ی غیر الکتریکی، وجود نوشته‌ی ED بر روی ستون C است، این نوشته مخفف Electric Drive است. البته اگر دوست داشته باشید تا خودروی شما خاص باشد نباید از اسمارت جدید نا امید شوید چون این خودرو را می‌توان به میزان زیادی شخصی سازی کرد، این شخصی سازی‌های گسترده، همانند مدل عادی اسمارت شامل رنگ‌های مختلف پنل‌های بدنه و تجهیزات سفارشی می‌شود.

اسمارت

ابعاد خارجی اسمارت الکتریکی جدید به شرح جدول زیر است:

طراحی داخلی

اسمارت

اگر قبلا در کابین نسخه‌ی عادی اسمارت نشسته باشید، با ورود به کابین مدل الکتریکی همه چیز برای شما آشنا خواهد بود. طراحی داخلی این مدل نیز همانند طراحی بیرونی آن تفاوت چندانی با نسخه‌های غیر الکتریکی ندارد. همانطور که می‌توان حدث زد در پکیج Electric Drive Design از رنگ سبز در قسمت‌های مختلفی استفاده شده است، البته با توجه به لیست بلند بالای آپشن‌ها امکان انتخاب رنگ‌های دیگر نیز وجود دارد. با این حال برخی مشخصه‌ها وجود دارند که مدل الکتریکی را از مدل عادی متفاوت می کنند. 

اسمارت

نخستین مورد، پنل نشانگرها در داشبورد است که میزان قدرت خودرو و شارژ باتری‌ها را نمایش می‌دهد. در این مدل در صورت سفارش پکیج زمستانی، اسمارت مجهز به گرم‌کن برقی فرمان نیز خواهد شد تا راحتی راننده در هوای سرد افزایش پیدا کند. دومین مورد در اسمارت الکتریکی وجود نرم افزار Smart Control است. این نرم افزار این امکان را به راننده می دهد که برخی از امکانات خودرو را بتواند از طریق تلفن هوشمند، کامپیوتر و یا تبلت خود کنترل کند. برای مثال، این نرم افزار این امکان را به کاربر می‌دهد که دمای سیستم تهویه‌ی مطبوع را از قبل تنظیم کند و یا در هنگام قرار داشتن خودرو در شارژ، راننده را از وضعیت شارژ باتری‌ها آگاه کند. قابلیت اشاره شده، به راننده این امکان را می‌دهد تا حتی در هنگام شارژ نیز دمای کابین خودرو را تنظیم کند و به این ترتیب در هنگام شروع حرکت با خودرو نیاز ندارید تا مدت زمانی را صرف کنار آمدن با دمای قبلی سرد یا گرم داخل خودرو کنید. 

مجموعه‌ی فنی

اسمارت

قسمت مولد نیرو همان بخشی است که اسمارت فورتو الکتریکی را کاملا متمایز از نسخه‌ی عادی می‌کند. در این مدل به جای پیشرانه‌ی سه سیلندر کوچک، از یک الکتروموتور به همراه یک جعبه دنده‌ی تک سرعته استفاده شده است. 

در این خودرو از یک الکتروموتور استفاده شده است که می تواند ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۹ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. قدرت و گشتاور این خودرو نسبت به نسل قبلی به میزان ۶ اسب بخار و ۲۹ نیوتون متر افزایش یافته است. در ضمن مدل الکتریکی اسمارت از نظر قدرت تولیدی پیشرانه، پس از مدل ۹۰۰ سی سی ۹۰ اسب بخاری، دومین مدل قدرتمند اسمارت است و از نظر گشتاور نیز قوی‌ترین مدل اسمارت به شمار می‌رود. 

اسمارت

اسمارت هنوز هیچ اشاره ای به شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل نکرده است اما نکته‌ی قطعی این است که شتاب این خودرو قطعا از شتاب ۱۱.۵ ثانیه ای نسل قبلی سریع‌تر است. این خودروساز آلمانی اعلام کرده است که برای افزایش شعاع حرکتی خودرو، حداکثر سرعت آن به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. شعاع حرکتی یکی از مهم‌ترین مشخصات خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود و اسنارت فورتو الکتریکی جدید نیز قابلیت حرکت تا شعاع ۱۶۰ کیلومتری را با هر بار شارژ دارد. این شعاع حرکتی به میزان ۲۰ کیلومتر بیشتر از شعاع حرکتی نسل قبلی است. 

اسمارت

یک خبر خوب نیز در خصوص شارژ کردن این خودرو وجود دارد. به لطف سیستم شارژ on-board نصب شده در این خودرو، شارژ شدن باتری که در مدل قبلی به ۵.۵ ساعت زمان نیاز داشت در مدل جدید تنها به ۲.۵ ساعت زمان نیاز دارد. یک امکان جدید موجود در این خودرو نیز وجود حالت Eco است که برای رانندگی بهینه و کم مصرف طراحی شده است. در هناگمی که این وضعیت را فعال می کنید حداکثر سرعت خودرو باز هم محدود شده و واکنش به پدال گاز نیز طوری تنظیم می‌شود که بتوان به بهینه‌ترین میزان مصرف انرژی دست پیدا کرد.

سایر مشخصات فنی اسمارت فورتو الکتریکی جدید به شرح جدول زیر است:

قیمت

اسمارت

قیمت مدل جدید اسمارت فورتو هنوز اعلام نشده است اما گمان می رود که قیمت این مدل از قیمت پایه‌ی ۲۵ هزار و ۷۵۰ دلاری نسل قبل بیشتر باشد و از حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ دلار آغاز شود.

نتیجه گیری

اسمارت

اسمارت فورتو با توجه به ابعاد و پیشرانه‌های کم مصرفض یک خودروی خاص در بازار محسوب می شود و یک گزینه‌ی عالی برای انجام سفرهای درون شهری است، ضمن اینکه با این خودرو دیگر نیازی نیست تا نگران فضای پارک باشید و یا زمان و سوخت زیادی را صرف گشتن به دنبال جای پارک کنید. مدل الکتریکی مزایایی حتی بیشتر نیز دارد و رفت و آمد شما به پمپ بنزین را به طور کامل قطع خواهد کرد. اگرچه مدل الکتریکی قیمت بیشتری نسبت به نسخه‌های بنزینی و یا گازوییلی دارد اما این اختلاف قیمت در مدت چند سال دوباره باز خواهد گشت.

اسمارت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات