IDC: میزان عرضه گوشی های هوشمند در تابستان 2016 به 362.9 میلیون دستگاه رسید
تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند طی سه ماههی تابستان سال جاری بیش از ۳۶۲.۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند راهی بازار کردهاند که در مقایسه با ۳۵۹.۳ میلیون دستگاه فصل سوم سال ۲۰۱۵ شاهد افزایش یک درصدی است. پس از دو فصل که شاهد ثابت بودن میزان عرضهی گوشیهای هوشمند بودیم، در تابستان سال جاری عرضهی این گجتها روند رشد را در پیش گرفت، حال آنکه در صورت طی شدن روند طبیعی عرضه برای گلکسی نوت ۷ احتمال افزایش آمار ثبت شده بیش از این اعداد متصور بود.
با وجود اینکه سامسونگ پس از عرضهی گلکسی نوت ۷ با مشکل انفجار باتری روبرو شده و مجبور به فراخوان گوشیهای هوشمند خود شد، اما باز هم کرهایها آمار بیشترین عرضه گوشیهای هوشمند را به خود اختصاص دادهاند. در فصول گذشته میزان عرضهی گوشیهای هوشمند سامسونگ از مجموع دو کمپانی اپل و هواوی که پس از سامسونگ در رتبههای دوم و سوم قرار داشتند، بیشتر بود، حال آنکه در این فصل شاهد چنین موضوعی نیستیم.
همانطور که در جدول بالا مشاهده میکنید، سامسونگ در تابستان سال جاری میلادی شاهد کاهش میزان عرضهی گوشیهای هوشمندش به میزان ۱۱.۳ میلیون دستگاه بوده و مجموع عرضه را به بیش از ۷۲.۵ میلیون دستگاه رسانده است. کاهش ۱۱.۳ میلیون دستگاهی میزان عرضه برای این کمپانی به معنای کاهش سهمش از بازار به میزان ۳.۳ درصد و رسیدن به ۲۰ درصد است. سامسونگ در سه ماههی سوم سال ۲۰۱۶ به سختی موفق شده تا سهم خود را به اندازهی یک پنجم از بازار نگه دارد. کارشناسان اعتقاد دارند که موفقیت گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ ا کمک شایانی به دست یافتن به این آمارها کرده است. همچنین باید به سری گلکسی J نیز اشاره کرد که عملکرد بسیار مناسبی در بازارهای توسعه یافته و در حال توسعه از خود به نمایش گذاشته است.
ملیسا چائو، مدیر تحقیقات در IDC میگوید:
سامسونگ موفق شده تا با وجود فراخوانی گلکسی نوت ۷ در سه ماههی سوم سال جاری میلادی، تسلط کوتاه مدت خود بر بازار را حفظ کند، حال باید دید که آیا این کمپانی قادر است تسلطش در بلندمدت را نیز بدون چالش نگه دارد یا خیر. اگر فراخوانی نوبت اول برای گلکسی نوت باعث شد تا وضعیت برای این گوشی هوشمند کمی نابسامان شود، فراخوانی دوم این محصول را به زیر کشید. از سویی دیگر، با آمدن کریسمس و نبود گلکسی نوت ۷، سایر فبلتهای مجود در بازار نظیر پیکسل گوگل و آیفون ۷ پلاس اپل فرصت مناسبی را برای افزایش سهم خود از بازار پیدا خواهند کرد.
اپل نیز برای سومین سال پیاپی شاهد کاهش میزان سهم خود از عرضهی گوشیهای هوشمند در تابستان بوده، بطوریکه سهم این کمپانی با کاهش ۰.۹ درصدی به ۱۲.۵ درصد رسیده است.
هواوی، موفقترین برند چینی در حوزهی گوشیهای هوشمند سهم خود را ۱.۷ درصد افزایش داده و به ۹.۳ رسانده است. در ردههای بعدی نیز اپو و ویوو قرار دارند.
اپو و ویوو سال گذشته شیائومی و لنوو را به زیر کشیدند، حال آنکه امسال شاهد نثبیت جایگاه توسط این دو کمپانی بودیم. با بلوغ هرچه بیشتر بازار چین، این دو برند درصدد ورود به بازار جهانی هستند.
نظر شما در مورد جایگاه تولیدکنندگان گوشی های هوشمند چیست؟
نظرات