مشکل تاچ آیفون 6 پلاس ناشی از چیست؟

جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر شما هم با مشکل تاچ در آیفون ۶ و ۶ پلاس دست به گریبان هستید در ادامه به پاسخ چند سوال اساسی درباره‌ی این معضل دسترسی پیدا خواهید کرد.
تبلیغات

یکی از شکایات رایج از آیفون ۶ و ۶ پلاس، مشکلی به نام «touch disease» است. شرایطی که در آن صفحه‌ی آیفون از دسترس خارج می‌شود و به لمس‌های کاربر پاسخی نمی‌دهد.

با  توجه به فروش بالای محصولات اپل، هر مشکلی که حتی کمتر از ۱ درصد از مشتریان را درگیر خود کند؛ در نهایت هزاران کاربر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. هرچند شواهد نشان می‌دهد که این مشکل خاص در بین تعداد زیادی از آیفون‌های ۶ و ۶ پلاس شایع است.

اپل هرگز به شکل رسمی به شکایات مشتریان واکنش نشان نداده است. اما تعمیرکارهای مستقل اپل و تکنیسین‌های اپل استور می‌گویند این مشکل -با فاصله‌ای چشمگیر- شایع‌ترین دلیل مراجعه‌ی کاربران به تعمیرکار است. حتی به همین دلیل عده‌ای از مشتریانِ اپل، در ماه‌های آگوست و سپتامبر، دست به اقدام قضایی زده‌اند.

اگر شما هم از این مشکل در آیفون‌های خود رنج می‌برید؛ در ادامه پاسخ چند سوال اساسی درباره‌ی این موضوع را پیدا خواهید کرد.

چطور می‌شود مشکل لمس آیفون را تشخیص داد؟

بزرگ‌ترین نشانه‌ی این بیماری، نواری خاکستری است که در بالای صفحه‌ی نمایشگر ظاهر می‌شود (عکس بالا).

هرچند مشکل به همینجا ختم نمی‌شود. در بسیاری موارد به محض پدیدار شدن نوار، تمامی نقاط صفحه از دسترس خارج می‌شوند و به لمس واکنشی نشان نخواهند داد.

این مشکل در چه گوشی‌هایی شایع است؟

بیش از هر آیفون دیگری، این مشکل در آیفون ۶ پلاس شایع است. ۶ پلاس از سال ۲۰۱۴ در دسترس مشتریان قرار دارد.

یکی از تئوری‌های محبوب درباره‌ی این مشکل، این است که به دلیل مشکلات طراحی در این سری آیفون‌ها، کانتکت‌های داخل گوشی به شکل مداوم خم می‌شوند. این خم‌شدن‌ها در نهایت به شکستن کانتکت می‌انجامد. این تئوری از آنجا نشات می‌گیرد که آیفون ۶ پلاس بیشترین شکایات را در رابطه با خمیدگی گوشی دریافت کرده است. و احتمالا به همین دلیل مشکلات بیشتری نیز در صفحه‌ی لمسی خود دارد.

مشکل لمس در آیفون ۶، ۶ اس، و ۶ اس پلاس نیز گزارش شده است. هرچند تا این اندازه رایج نیست.

خرج تعمیرات آن چقدر است؟

اگر مدت گارانتی گوشی شما به پایان رسیده باشد؛ اپل برای جایگزین کردن گوشی حدود ۳۲۹ دلار خرج روی دستتان خواهد گذاشت.

هرچند برخی از تکنیسین‌های اپل می‌گویند که اگر تنها زمان کمی از پایان گارانتی گذشته باشد؛ با توجه به اینکه ایراد از خود گوشی نشات گرفته است؛ آن‌ را با مبلغی کمتر، (احتمالا ۱۰۰ دلار) تعمیر می‌کنند.

در کنار این می‌توانید به سراغ یک تعمیرکار شخص ثالث بروید و هزینه‌ی کمتری را متحمل شوید. هرچند باید توجه کرد که این تعمیرات تا حد زیادی تخصصی است و تعمیر اشتباه ممکن است آسیب بیشتری را به گوشی وارد کند. همچنین اگر از تعمیرکار غیررسمی استفاده کنید، اپل استور عملا خدمات‌دهی به شما را متوقف خواهد کرد.

آیا می‌شود در خانه آن را تعمیر کرد؟

امکان این مسئله بسیار کم است. مگر اینکه خودتان تعمیرکار تخصصی اپل باشید. سایت «آی‌فیکسیت» نیز اعلام کرده که بهتر است این تعمیر در خانه انجام نشود.

قبل از مراجعه به تعمیرکار باید چه چیزهایی را بدانم؟

باید توجه کنید که حتی اگر صفحه گوشی شما ترک برداشته باشد. ممکن است علت اصلی، مشکل تاچ آیفون باشد.

اگر ایراد از آنجا شروع شده باشد؛ تنها تعویض کردن صفحه‌ی گوشی مشکل را حل نخواهد کرد. در اصل شما یک صفحه جدید خواهید گرفت که همچنان به لمس‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد.

همچنین اگر اپل، آیفون شما را تعویض کند؛ احتمالا گوشی جدید، نمونه‌ی تعمیرشده‌ی گوشی‌های بازگشتی به این شرکت است. و ممکن است همچنان مشکل لمس داشته باشد. این گوشی‌ها تنها ۹۰ روز گارانتی دارند که زمان بسیار محدودی برای تشخیص دادن مشکلات گوشی خواهد بود.

مشکل اصلی از کجاست؟

iphone logic board

طبق متن یکی از شکایت‌ها، مشکل اصلی از برد منطقی آیفون است. این برد، مدار اصلی آیفون را تشکیل می‌دهد که به چیپ‌های مختلف کمک می‌کند که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

روی این برد دو چیپِ IC وجود دارد (در عکس بالا با رنگ قرمز مشخص شده‌اند) که لمس‌های وارد شده به صفحه‌ی گوشی را به زبان نرم‌افزار ترجمه می‌کنند.

به نظر می‌رسد که برد منطقی آیفون (با توجه به ایراد طراحی آیفون ۶ پلاس) در زمان استفاده به شکل مداوم خم می‌شوند. به همین دلیل لحیم‌کاری روی برد شکسته شده و ارتباط بین چیپ‌ها و برد قطع می‌شود.

در نتیجه یا باید برد منطقی را به شکل کامل جایگزین کرد و یا لحیم‌کاری رو دوباره انجام داد و چیپ‌ها را مجددا به صفحه (که احتمالا تا حد زیادی خم شده است) متصل کرد.

آیا می‌توان از اپل شکایت کرد؟

بله، وکلایی در ایالات متحده و کانادا شکایات خود را به دادگاه‌های این کشور ارائه کرده‌اند. هرچند هیچکدام از این شکایات «تایید» نشده است. تایید شدن نخستین قدم برای رسیدن پرونده به دادگاه است. همچنین شکایاتی مانند این شانس موفقیت پایینی دارند. و معمولا سال‌ها زمان می‌برند.

واکنش اپل به این مشکلات چیست؟

اپل هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است. هرچند کارمندان سابق این شرکت اعلام کرده‌اند که اپل از وجود مشکل آگاه است و به تعمیرکارهای خود پیشنهاد کرده که مشکل را حل کنند.

سایت «بیزنس اینسایدر» سه بار با شرکت اپل تماس گرفته و پاسخی دریافت نکرده است.

اگر شما هم با مشکل لمس آیفون دست به گریبان هستید تجربیات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات