7 روش ساده برای این که از دوربین دیجیتال خود نگهداری و مراقبت کنید

جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رعایت بعضی نکات و دستورالعمل‌ها کمک می‌کنند تا استفاده‌ی طولانی‌تری از دوربین دیجیتال خود داشته باشیم.
تبلیغات

بدنه‌ی دوربین، لنز و لوازم جانبی، بخش‌های قابل توجهی از دوربین هستند که نیاز به مراقبت دارند. بعضی از افراد پس از هر بار استفاده از دوربین خود به وضعیت آن رسیدگی می‌کنند. بعضی دیگر هم آن قدر سهل‌انگاری و اهمال‌کاری می‌کنند تا نیاز به تمیزکاری و تعمیرات اساسی پیدا کنند.

در حالی که با چند دقیقه وقت و صرف هزینه‌ای کم می‌توان از دوربین خود مراقبت کافی به عمل آورد. پیروی از دستورالعمل پیش رو تضمین خواهد کرد که تا چندین سال آینده می‌توانید عکس‌های واضح و زیبایی را با دوربین خود ثبت کنید.

تمیز کردن دوربین دیجیتال

۱. درپوش‌های جلویی و عقبی لنز

این تعهد را در خود ایجاد کنید که در زمانی که از دوربین استفاده نمی کنید درپوش آن را حتما بگذارید تا از لنز دوربین محافظت شود و تمیز باقی بماند. ضمن این که از خش دار شدن آن جلوگیری شود.

۲. پاک کننده‌ی لنز

پاک کننده‌های لنز در بسته‌های مجزا، چندتایی، اسپری یا دستمال مرطوب ارایه می‌شوند. همیشه این اقلام را در کیف دوربین، اتومبیل، کیف لپ‌تاپ و منزل خود آماده داشته باشید. حتی پس از تمیز کردن لنز، از دستمال مرطوب برای تمیز کردن دیگر نقاط دوربین خود استفاده کنید. ضمن این که پاک کردن صفحه نمایش منظره‌یاب (viewfinder) با دستمال مرطوب را فراموش نکنید.

۳. دمنده

حتی زمانی که دوربین در محفظه‌ی خود قرار دارد، گرد و غبار بر روی لنز آن جمع می‌شود. وقتی درپوش جلویی دوربین را بر می‌داریم، استفاده از دمنده کمک می‌کند تا گرد و غبار برداشته شده و مانع ایجاد لکه در تصاویر می‌شود. از این رو دمنده را همیشه در کیف دوربین خود داشته باشید.

یک استفاده‌ی موثر دیگر از دمنده آن است که قبل از جدا کردن لنز از دوربین، برای تمیز کردن شیارهای لنز، مورد استفاده قرار بگیرد. چنانچه  در یک منطقه‌ی گرد و خاکی یا شنی باشید،  منتظر بمانید تا ذرات و گرد و غبار نشست کنند. سپس اقدام به برداشتن لنز یا تعویض آن کنید.

دمنده دوربین

در شرایطی که گرد و غبار بیش از حدی بر روی سنسور نشسته است، دمنده می‌تواند برای رفع مشکل به کار برده شود. قبل از دست به کار شدن، مطمئن شوید که مطابق با دستورالعمل کتابچه‌ی راهنما عمل خواهید کرد. توجه داشته باشید که دمنده می‌تواند باعث نشاندن گرد و غبار بر روی سنسور هم بشود. پس به اندازه‌ی کافی دقت کنید. اگر سنسور هنوز هم کثیف است، به دنبال روش‌های حرفه‌ای‌تر (و بالطبع هزینه‌دار) باشید.

۴. کیف دوربین

کیف‌ها و کوله‌پشتی‌های مرغوب زیادی در شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف برای دوربین طراحی شده‌اند. پیدا کردن یک کیف مناسب دوربین نیاز به صرف زمان دارد. ضمن این که در نظر داشته باشید به مرور زمان به تجهیزات شما اضافه خواهد شد.

دقت کنید که کیف انتخابی شما دارای چند محفظه‌ی محکم باشد ضمن این که در برابر نفوذ آب هم مقاومت نشان دهد. حمل یک کیف کوله‌پشتی در پیاده‌روی روزانه به حفاظت از دوربین کمک خواهد کرد.

نکته: در هنگام خرید کیف، دوربین خود را به همراه داشته باشید. اگر هم سفارش خرید شما آنلاین است به ابعاد دوربین توجه کنید. با در نظر گرفتن اندازه‌ها و چند اینچ فضای خالی مورد نیاز، می‌توان تخمین مناسبی برآورد کرد.

کیف دوربین

۵. کیف دوربین را تمیز کنید

وقتی یک کیف دوربین را برای چند ماه و چند سال داشته باشیم، در این مدت اشیایی جمع‌آوری خواهند شد. ممکن است به یک بسته‌ی پاره شده‌ی سیلیکاژل برخورد کنیم، یا گرد و غبار و برگ و علفی را مشاهده کنیم که هنگام عکاسی در فضای باز سر از داخل کیف در آورده‌اند. حتی امکان پیدا کردن موی سگ و گربه هم بعید نیست! با تمیز کردن فضای کیف، آن را مثل روز اول نو نشان دهید.

۶. کاور محافظ باران

در هر کیف دوربینی باید یک کاور محافظ باران موجود باشد. برای دوربین‌های کوچک‌تر، کاورهای زیپ‌دار هم حفاظت خوبی از خود نشان می‌دهند.

کاور محافظ باران

۷. سیلیکاژل

دوربین دیجیتال ما در معرض شرایط مختلف قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از مرطوب شدن محیط داخل کیف دوربین، چند کپسول دارویی حاوی سیلیکاژل را در کیف خود قرار دهید تا رطوبت موجود را جذب کند. هشدار: مطمئن شوید که کودکان و حیوانات خانگی وقتی سراغ کیف شما می‌روند، به این بسته‌های دسترسی نخواهند داشت. چرا که سیلیکاژل یک ماده‌ی سمی است.

سیلیکاژل

لنزها و لوازم جانبی دوربین‌های دیجیتال، گران‌قیمت هستند. چنانچه کمی زمان برای تمیز کردن و بررسی و حفاظت از این تجهیزات قرار دهید، می‌توانید روی عملکرد آن‌ها حساب کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات