نوارچسبی با خاصیت ابرآبگریزی

جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نوار چسبی تولید شده که با خاصیت ابرآبگریزی می‌تواند به مواد و سطوح مختلفی، حتی سطوح ناصاف بچسبد.
تبلیغات

در حال حاضر فرایندهایی وجود دارند که با محبوس کردن لایه‌ی نازکی از هوا بین ماده و مایعی که با آن در تماس است، به مواد خاصیت ابرآبگریزی می‌بخشند؛ بدین معنی که ماده‌ی مورد نظر به مایعاتی نظیر روغن، اجازه‌ی نفوذ نمی‌دهد. معمولا این فرایندها توسط پرسنل آموزش دیده و تجهیزات تخصصی انجام می‌شوند. حال تصور کنید که نوارچسبی با خاصیت ابرآبگریزی وجود دارد که می‌تواند روی هر سطحی استفاده شود و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

این چسب، لایه‌ای چسبناک از جنس پلی اورتان دارد که روی آن با ذرات ریز سیلیکای فلوئوردار شده پوشانده شده است. لایه‌ی سیلیکا به سبب ساختار، بافت و کم بودن انرژی سطحی از نفوذ مایع به درون ذرات جلوگیری می‌کند. به همین دلیل لایه‌ای از هوا ایجاد می‌شود که باعث لغزیدن مایع از روی چسب به پایین می‌شود.

براساس گزارش دانشگاه ایالتی کلرادو، این نوارچسب می‌تواند روی مواد مختلفی، حتی با سطوح ناصاف استفاده شود. این نوارچسب می‌تواند جهت افزایش مقاومت مواد در برابر خوردگی، ایجاد خاصیت خود پاک کنندگی، کاهش کشش هیدرودینامیکی و کاهش ضایعات نیز استفاده شود.

البته این نوار چسب در فرم کنونی خود، مقاومت مکانیکی لازم در برابر محیط‌های خشن و فرسایشی را ندارد. لذا پژوهشگران به جهت تجاری سازی آن هنوز در حال توسعه‌ و بهبود آن هستند.

مقاله‌ی مربوط به این پژوهش به تازگی در ژورنال "مواد و حد واسط‌های کاربردی" (Applied Materials & Interfaces) منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات