سوئد پرواز پهپادهای مجهز به دوربین را ممنوع کرد

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دادگاه عالی سوئد طی حکمی پرواز هرگونه پهپاد مجهز به دوربین را در آسمان این کشور ممنوع اعلام کرد.
تبلیغات

دادگاه عالی سوئد اعلام کرده است که پهپاد‌های مجهز به دوربین در حقیقت دوربین نظارتی به شمار می‌روند و بنابراین استفاده از آن‌ها مستلزم دریافت مجوزی است که نشان دهد که هدف از به کارگیری این نوع پهپاد، جلوگیری از وقوع جرم یا تصادفات است و از آنجا که شما معمولا پهپاد را با هدف پایش منزل خودتان به پرواز در نمی‌آورید، بنابراین احتمالا شانسی برای دریافت مجوز نخواهید داشت.

باعث تعجب نیست اگر تصویب چنین قانونی، باعث ناراحتی مالکان محلی پهپاد در این کشور شده باشد. گروه صنعتی UAS سوئد به این خبر واکنش نشان داده و اعلام کرده است که دادگاه عالی با صدور چنین حکمی باعث از بین رفتن بازار پهپادها در کشور مذکور خواهد شد. در این بین روزنامه‌ی Aftonbladet به این موضوع اشاره می‌کند که صدور چنین حکمی با توجه به قوانین فعلی، بی‌مفهوم است. در سوئد ثبت تصویر از اماکن عمومی مجاز است، با این وصف چرا متصل بودن دوربین به پهپاد، تخطی از قانون یاد شده محسوب می‌شود؟ براساس حکم یاد شده، حتی کاربرد‌های خبرنگاری نیز مجاز تلقی نشده است و این موضوع کمی عجیب به نظر می‌رسد، چرا که قوانین دیگر، چنین کاربردی را مجاز می‌دانند.

اما آنچه مایه‌ی تسلی به شمار می‌رود، دشوار بودن اجرای چنین حکمی است، چرا که وظیفه‌ی گزارش تخطی از این حکم به پلیس بر عهده‌ی هیئت‌های اجرایی سوئد است و چنانچه مدرکی از پرواز پهپاد مجهز به دوربین وجود نداشته باشد، اثبات جرم دشوار خواهد بود. البته این موضوع سوال‌ دیگری را نیز مطرح می‌کند؛ دلیل صدور چنین حکمی چیست، وقتی هر کاربر آماتوری می‌تواند از اتهام زده شده، شانه خالی کند؟ احتمالا صدور حکم مذکور در درجه‌ی اول، مجازات افرادی حرفه‌ای است که دلیل خوبی برای ضبط چنین تصاویری دارند، افرادی مثل ژورنالیست‌ها و فیلم‌سازان.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات