نگاهی به تاریخچه اوبونتو به مناسب ۱۲ سالگی این سیستم عامل

جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در این مطلب قصد داریم به تاریخچه‌ی اوبونتو به‌عنوان محبوب‌ترین توزیع لینوکس نگاهی بیندازیم.
تبلیغات

در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۰۴، مارک شاتل‌ورث نسخه ۴.۱ اوبونتو را به‌صورت عمومی عرضه کرد. ایده‌ای که پشت این سیستم‌عامل قرار داشت این بود که بتوان توزیعی عامه‌پسند و با ظاهری جذاب عرضه کرد که هرکسی بتواند از آن استفاده کند.

در ادامه به طور خلاصه تاریخچه‌ای از این سیستم‌عامل را توضیح شرح خواهیم داد.

دبیان

هر تاریخچه‌ای از لینوکس معمولاً با دبیان آغاز می‌شود. یکی از اولین توزیع‌های مهم لینوکس و مبنای بسیاری از توزیع‌های دیگر. دبیان در سال ۱۹۹۳ عرضه شد و هنوز یکی از قوی‌ترین و مهم‌ترین توزیع‌های لینوکس محسوب می‌شود.

ubuntu

مارک شاتل‌ورث

تا سال ۲۰۰۴، حتی دبیان هم در دنیای کامپیوترها آن‌چنان همه‌گیر نشده بود. به همین دلیل مارک شاتل‌ورث، کارآفرین اهل آفریقای جنوبی که از طریق فروش شرکتش درزمینه‌ی امنیت شبکه به ثروت انبوهی رسیده بود، تصمیم گرفت توزیعی از لینوکس ارائه دهد که به‌راحتی توسط افراد عادی هم نصب و مورداستفاده قرار گیرد.

ubuntu

The Warthogs

اوبونتو در زبان محلی آفریقای جنوبی به معنای غمخواری و انسانیت است. اولین گروهی که از توسعه‌دهندگان این توزیع نام خود را The Warthogs گذاشتند. این نام حیوانی از تیره گرازان است و در فارسی به اسم «زگیل‌داران» شناخته می‌شوند و محل اصلی زندگی آن‌ها در مناطق آفریقای مرکزی است. این توسعه‌دهندگان با حقوقی که از شاتل‌ورث دریافت می‌کردند، بعد از تلاشی ۶ ماهه توانستند اولین نسخه از این سیستم‌عامل را عرضه کنند.

ubuntu

کنونیکال

کنونیکال نام کمپانی‌ای است که شاتل‌ورث آن را در مارس ۲۰۰۴ برای مدیریت اوبونتو تأسیس کرد. این روزها این شرکت حدود ۷۰۰ کارمند دارد و با درآمد سالانه حدود شصت و پنج میلیون دلار به مسیر توسعه اوبونتو جهت و آن را به سمت کلاود حرکت می‌دهد.

ubuntu

پشتیبانی بلندمدت

نسخه‌های همراه با پشتیبانی بلندمدت برای جذب انواع کاربران بسیار حیاتی هستند. این نسخه‌ها از اوبونتو ۶.۰۶ در سال ۲۰۰۶ شروع شد. شرکت کنونیکال هر شش ماه، یک نسخه با پشتیبانی نه ماهه و هر دو سال یک‌بار (در ماه چهارم سال‌های زوج میلادی)، نسخه‌ای با پشتیبانی بلندمدت پنج ساله عرضه می‌کند.

ubuntu

یونیتی

اوبونتو از رابط‌های گرافیکی مختلفی در طی سال‌ها استفاده می‌کند و حق انتخاب‌های مختلفی از طریق مشتقات مختلف اوبونتو به نام‌های لوبونتو، زوبونتو، کوبونتو و الی‌آخر ارائه می‌دهد؛ اما در سال ۲۰۱۰ و با عرضه‌ی محیط گرافیکی یونیتی با نظرات ضدونقیضی از کاربرانی مواجه شد که محیط گرافیکی قبلی به نام گنوم ۲ را بیشتر می‌پسندیدند.

ubuntu

حریم خصوصی

کنونیکال رابطه چندان خوبی با جوامع متن‌باز در سال‌های گذشته نداشته است. به‌خصوص بعد از اتفاقی که در سال ۲۰۱۲ افتاد. در این سال و بعد از عرضه نسخه جدید اوبونتو گزینه‌ای به نام «لنز برای خرید» قرار داشت که باعث می‌شد جست‌وجوها به سمت سایت آمازون بروند و تبادلات مالی از طریق مسیر ناامن HTTP انجام شود.

ubuntu

سیستم‌عامل موبایل

اوبونتو از طریق عرضه سیستم‌عامل اوبونتو تاچ در سال ۲۰۱۳ به دنیای موبایل و تبلت ها واردشده است. البته چندان به‌صورت گسترده در دسترس نیست و این کمپانی قصد داشت از طریق کمک‌های مردمی و با سرمایه‌گذاری جمعی موبایلی را به بازار عرضه کند که شکست خورد اما سیستم‌عامل موبایل اوبونتو همچنان تحت توسعه قرار دارد.

ubuntu

سرور

البته اوبونتو فقط برای استفاده در دسکتاپ نیست. کنونیکال با ارائه نسخه سرور تلاش‌های زیادی در گسترش این سیستم درزمینه‌ی کلاود، هاستینگ وب و دیگر موارد کرده است.

ubuntu

شما در زمینه لینوکس چه تجربیاتی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات