آغاز به کار اولین سامانه ارسال رمز یکبار مصرفی صوتی ایران

دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اولین سامانه ارسال رمز یکبار مصرف صوتی (Voice OTP) به صورت رسمی آغاز به کار کرد.
تبلیغات

طی مراسمی با حضور خبرنگاران، اولین سامانه ارسال رمز یکبار مصرف صوتی (Voice OTP) توسط گروه آفتاب به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

سید محمد حسین کاظمی معاون مهندسی و عضو هیئت مدیره گروه آفتاب درباره‌ی رمز یکبار مصرف (OTP) اعلام کرد: «پیش از این در امور بانکی کشور برای احراز هویت از رمز یکبار مصرف استفاده شده است. احراز هویت هم اکنون در دنیا به صورت یک، دو و سه عامله استفاده می‌شود که در احراز هویت‌های دو و سه عامله از انواع OTPها استفاده می‌شود.»

کاظمی ادامه داد: «هارد کپی، دستگاه تولید توکن، رمز یکبار مصرف پیامکی و رمز یکبار مصرف صوتی انواع OTP هستند که در سال‌های اخیر از آن در جهان و ایران استفاده شده است. به غیر از هارد کپی که سیستم قدیمی و امنیت کم تر از بقیه بوده، دستگاه توکن و رمز یکبار مصرف نیز ایراداتی از جمله در دسترس نبودن دستگاه توکن، گم شدن این دستگاه، قطع بودن سرویس پیامک، تاخیر در دریافت پیامک و غیره دارند.»

معاون مهندسی گروه آفتاب در مورد سرویس رمز یکبار مصرف صوتی زمانک گفت: «چون صوت حساس است و به سرعت به کاربران تحویل داده می‌شود ما این سرویس را برای احراز هویت بانک‌ها، مؤسسات و اپلیکیشن‌های ایرانی مانند دیگر نقاط دنیا و سرویس‌هایی چون گوگل، لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی، راه اندازی کردیم.»

او افزود: «دلیلی ندارد که بگوییم OTP صوتی، جایگزین دیگر راه‌های OTP است؛ اما شرکت‌ها و نهادهایی هستند که احراز هویت کاربران برای‌شان اهمیت بالایی دارد و کاربران‌شان باید از طریق OTP و در کوتاهترین و امن‌ترین زمان احراز هویت شوند و رمز در اختیارشان قرار بگیرند. این ابزار برای‌ آنها بسیار مفید و کاربردی است.»

کاظمی اعلام کرد: «در حال حاضر ما با مخابرات، همراه اول، ایرانسل و رایتل برای ارسال رمز یکبار مصرف صوتی همکاری داریم و این سرویس با وجود ۳ دیتا سنتر از ۱۷ مهرماه آغاز به کار کرده است. وزارت بهداشت در حال حاضر یکی از مشتریان این سرویس است و برای استفاده از این سرویس با فیلم‌نت، پلان و یکی از بانک‌ها مذاکره شده است. در سرویس‌های شیپور و چارتر ۷۲۴ نیز این سرویسOTP استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند مراکزی که در آن از این سرویس استفاده می‌شود را در آدرس اینترنتی zamanak.ir/otp مشاهده کنند.»

عضو هیئت مدیره گروه آفتاب در پاسخ به خبرنگار زومیت با اشاره به فارسی بودن سرویس گفت: «ما در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ارائه این خدمت به سرویس‌‌دهندگان جهانی که با کاربران ایرانی سر و کار دارند، هستیم. با توجه به اینکه شرکت ما دانش بنیان است و مجموعه شرکت‌های دانش بیان در صادرات حمایت می‌شوند، پشتوانه خوبی نیز برای این کار داریم. البته برای مذاکره با شرکت‌های جهانی مشکلات قانونی تحریم در برخی از کشورها وجود دارد و این موضوع مذاکرات ما را در برخی موارد با مشکل روبرو می‌کند.»

کاظمی در ادامه پاسخ به خبرنگار زومیت اضافه کرد: «دو شرکت خارجی در حال مذاکره با ما هستند تا بتوانیم این سرویس را که آنها به زبان انگلیسی در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهند، با زبان فارسی به کاربرانشان و در داخل کشور ارا‌ئه دهیم. قطعاً با توجه به کاهش هزینه، صرفه اقتصادی و بومی شدن زبان کاربر، همکاری با OTP زمانک برای آنها می‌ارزد.»

به گفته معاون مهندسی گروه آفتاب، هزینه رمزیکبار مصرف صوتی به عهده شرکت‌ها و نهادها خواهند بود و برای کاربران هیچ هزینه‌ای در بر ندارد. قیمت هر پیام صوتی رمز یکبار مصرف تک یا خرد فروشی ۵۹۵ ریال است که در قرارداد با شرکت‌ها و به صورت عمده قیمت آن کاهش می‌یابد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات