پروژه تایتان اپل، تکنولوژی خودروی خودران را هدف قرار داده است

یک‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اگرچه اپل هیچ‌وقت در اذهان عمومی اعلام نکرده که در حال کار بر روی خودرو است، اظهارنظرهایی از کارمندان اپل مانند پرسنل قدیمی این غول دنیای تکنولوژی بیانگر وقایع دیگری است.
تبلیغات

متأسفانه پروژه‌ای که تحت عنوان تایتان آغاز به فعالیت کرد ممکن است در نطفه خفه شود. به گزارش بلومبرگ، با استناد به اظهارنظرهای افراد مطلع در این زمینه، پروژه‌ی تیتان به‌جای کار بر روی یک خودروی واقعی در حال حاضر توسعه‌ی تکنولوژی خودروی خودران را هدف قرار داده است. در این خصوص عنوان شده است که اپل هم توانایی همکاری با یک خودروساز قدرتمند (مانند مک‌لارن) را دارد و هم می‌تواند در آینده روی خودروی انحصاری خودش کار کند.

دو منبع به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که مدیران ارشد اپل برای تیم پروژه‌ی تایتان یک ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۱۷ تکنولوژی خودران خود را به اثبات برسانند و در نتیجه تصمیم‌گیری در خصوص ادامه‌ی مسیر گرفته خواهد شد. این تغییر رویه در پیشرفت و توسعه بدان معنی است که صدها نفری که به‌منظور کمک به توسعه‌ی یک خودرو به استخدام درآمده‌اند، بایستی اخراج شوند یا تغییر شغل دهند. پروژه‌ی تایتان در سراسر دنیا تقریباً ۱۰۰۰ نفر پرسنل دارد.

پیچیدگی، درگیری‌های داخلی

 خبرها راجع به خودروی اپل از سال ۲۰۱۳ شروع شد و تا ۲۰۱۵ گزارش‌ها حاکی از ارائه‌ی خودروی اپل برای فروش در اواخر سال ۲۰۱۹ بود. بر اساس منابع خبرگزاری بلومبرگ هم‌زمان درگیری‌های داخلی در خصوص چگونگی پیشرفت پروژه‌ی تایتان در اپل وجود داشت، برای مثال اینکه آیا خودروی اپل به راننده نیاز دارد یا کاملاً خودران خواهد بود هنوز مشخص نشده بود.

پیچیدگی تولید خودرو در کنار سرمایه‌گذاری کم در مقایسه با آنچه سرمایه‌گذاران اپل در صنعت فناوری انجام می‌دهند، ممکن است اپل را متقاعد کند تا رویه‌ی خود را تغییر دهد. در همین راستا مدیران ارشد اپل از یکی از کارخانه‌های بی‌ام‌و به‌منظور آشنایی با تولید خودرو بازدید کردند.

با توجه به پتانسیل تحول بازار خودرو، تکنولوژی خودروی خودران در میان خودروسازان بسیار فراگیر شده است. برای مثال حتی ممکن است منجر به تغییر در مدل تجارت استاندارد خودروسازان گردد و درآمدشان به‌جای فروش خودروی واقعی از ایجاد بستر مناسب جهت استفاده از رانندگی خودران حاصل شود و اپل در حال حاضر ۱ میلیارد دلار در سیستم عظیم رانندگی به‌شیوه‌ی اشتراکی Didi Chuxing در کشور چین سرمایه‌گذاری کرده است.

اکثر خودروسازان اصلی که در حال کار بر روی توسعه‌ی تکنولوژی خودران هستند هم‌زمان بر روی سیستم رانندگی به‌شیوه‌ی اشتراکی نیز کار می‌کنند و رقیب اصلی اپل در این زمینه گوگل است. موفقیت در این زمینه جزو نیازمندی‌های حیاتی خودروسازان است زیرا در دنیایی که مردم به‌جای استفاده از خودروهای شخصی، رو به استفاده‌های اشتراکی از خودروها آورده‌اند، برندهای خودرویی مرسوم ممکن است دیگر برایشان اهمیت نداشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات